Eliminatieronde
Week 8

'Welkom miljonairs bij de achtste eliminatieronde. Tot nu toe hebben twee miljonairs het spel vrijwillig verlaten, maar zijn jullie er ook in geslaagd om twee keer een miljonair weg te stemmen. Vanavond spelen we weer een eliminatieronde. We beginnen met het uitdelen van de contactpunten op basis van jullie populariteit. De twee minst populaire miljonairs staan in de gevarenzone, laten we beginnen.'

'De populairste miljonair is wederom.. Steven! Jij krijgt 150 contactpunten.'
'125 contactpunten zijn voor de miljonair die steeds populairder lijkt te worden. Ze zijn voor jou.. Katie!' Katie was erg gelukkig, een tweede plaats, dat was haar nog nooit overkomen!
'Jij krijgt 100 contactpunten. Goed gedaan, Elza!'
'De 75 contactpunten waren voor Levi geweest, deze worden opgeteld bij het totaal van zijn contactpunten en hij heeft besloten om ze te geven aan.. Katie!' 'Wow! Yes!' riep Katie enthousiast gevolgd door een gil.
'Je bent een stukje gezakt, maar blijft toch veilig. Rory, je krijgt 50 contactpunten.'
'De overige miljonairs mogen opstaan.'

De drie dames die nog niet hadden gehoord hoeveel contactpunten ze zouden krijgen stonden op. Belangrijker was of ze veilig waren of in de gevarenzone zouden staan.
'De persoon die in ieder geval veilig is,' begon de Stem, 'is geworden..'

'Sarah!'

Alweer stonden Louise en Catherine tegenover elkaar en hun lot lag in de handen van overige miljonairs. Zij zouden beslissen wie er dan daadwerkelijk op de rode stoel moest gaan zitten. 'Louise en Catherine, graag de aandacht voor jullie medemiljonairs. Zij beslissen wie er op de rode stoel zal moeten gaan zitten. Rory, jij bent deze eliminatieronde geblockt.'
Sarah begon. 'Same old story,' begon ze. 'Louise, je weet dat we niet zo goed klikken en hoe erg ik m'n best ook doe, je lijkt het niet te willen.' 'Wat?' kraamde Louise uit. 'Ik kies voor jou.' Louise rolde met haar ogen.
'Ik vind het elke weer erg lastig,' begon Elza. 'Maar als ik toch een keuze moet maken kies ik weer voor Louise, sorry.'
Katie keek naar Sarah. Zij had haar verteld dat het niet erg was om Catherine proberen weg te stemmen om zich beter te voelen nadat Lars vertrokken was. 'Ja, ik kies voor Catherine.'
'Twee stemmen voor Louise en één voor Catherine,' zei de Stem. 'Wat ga jij doen, Lars?' 'Ik kies ook voor Catherine natuurlijk.' Louise bedankte Steven met een knipoog. 'You're welcome, darling,' zei Steven.
'Een gelijke stand betekent dat we kijken naar het aantal contactpunten,' zei de Stem. 'Dat betekent overduidelijk dat jij plaats mag nemen op de rode stoel, Catherine.'

Catherine leek relaxt toen ze ging zitten, maar ze was doodzenuwachtig.

'Catherine, er zijn slechts vier miljonairs die stemmen vandaag. Succes.' 'Kanonnen, zeg! Bedankt, hoor,' antwoordde Catherine.

'Catherine, je bent een leuke miljonaire en een goede toevoeging aan het programma, maar niet aan mijn spel. Van mij mag je naar huis.'

'Ik vind dit heel erg lastig, Catherine. Ik wilde zo graag vriendinnen met je worden en samen het spel met je spelen, maar toen kwam dat mes in m'n rug. Je blokkeerde mij en zorgde dat Lars het spel moest verlaten.' 'Katie, dat wilde ik niet! Ik wilde mezelf beschermen!' zei Catherine wanhopig. 'Sorry, Cat, ik stem je weg.' Catherine kreeg tranen in haar ogen. Waarom begreep Katie niet dat ze het nooit verkeerd bedoeld had? Ze was niet zoals Sarah of Steven, puur voor het spel, ze hield van mensen en wilde niemand kwetsen. Katie keek weg, diep van binnen wist ze dat Catherine het zo niet bedoeld had, maar ze hoopte dat ze op deze manier weer plezier in het spel zou krijgen. Stiekem hoopte ze dat Catherine in het spel bleef.

'Lieve Catherine, ik denk dat voor jou één ding heel belangrijk is en dat is lekker naar huis gaan, je lekker wassen en iets leuks aan te trekken.' Catherine voelde zich naar. Vooral om de argumentatie van Katie, maar deze beledigingen maakten het er niet beter op. 'Ik stuur je naar huis, Catherine, zie het als gunst.'

'Elza, jij hakt vanavond de knoop door,' zei de Stem. 'Jouw keuze is beslissend.' 'Catherine, ik wilde deze week graag wat nader komen en het is er niet van gekomen. Ik vind het leuk dat je altijd jezelf bent en je voor niets of niemand verandert, ik vind ook niet dat je dat moet doen. Sarah, jouw opmerking vond ik daarom erg jammer.' Sarah keek verbaasd opzij. Zei die grijze muis van een Elza dat nu? 'Ik heb lang nagedacht over deze situatie en ik zie het zelf wel zitten om weer naar huis te gaan, maar wil niet opgeven. Om dat te doen moet ik de finale halen en dat kan alleen als er mensen weggestemd worden. Daarom heb ik met pijn in mijn hart besloten dat ik je naar huis stuur, het spijt me zo. Veel geluk in je leven!'

Katie sprong op en vloog naar Catherine. 'Sorry, Catherine, sorry! Het spijt me, ik weet dat je het zo niet bedoelde.' Catherine hoorde het wel, maar luisterde niet. Wat was er nu nog aan te doen? Katie koos voor het spel en niet voor vriendschap.

Iedereen liep mee naar buiten met Catherine. Sommigen voelde euforie, ze waren één stap dichterbij het winnen van de Gouden Kooi, maar ze waren Catherine kwijt. 'Je was een leuke kandidate, Catherine,' complimenteerde Steven haar. En ook de anderen namen afscheid van haar.

'Nouja, bedankt allemaal,' zei Catherine teleurgesteld. Ze was erg verdrietig. 'Daag, lieverd,' zei Katie nog zacht. Ze had nooit echt iets met Catherine gehad, maar voelde wel steeds een betere band totdat ze haar blokkeerde tijdens een eliminatieronde.

Met een vervelend gevoel stapte ze in de limousine. 'Op naar huis, maak je borst maar nat allemaal,' zei Catherine tegen haarzelf. Ze zuchtte diep en keek nog even naar de villa. De villa waar ze weken als miljonair geleefd had.