De paniek lijkt maar niet te stoppen. En ik kan goed begrijpen waarom. Er wordt steeds meer geschreeuwd en ik besluit het dek op te lopen, de kajuit uit. "Wat moeten we nu doen?" "Gaan we nu dood?" "Is er geen reserve-kapitein?" De reserve-kapitein! Dat ik daar niet meteen aan gedacht had. Mika, dat zou de opvolger zijn. Hij was de leerling en bijna klaar om zelf een cruise te gaan besturen.
Cindy schreeuwt de menigte toe dat er niks aan de hand is en ze rustig moeten blijven. Het is duidelijk dat ze een dienstmeid is en nooit in de kajuit is geweest.
Om Mika te vinden zal ik het om moeten roepen, dat heb ik de kapitein al vaak genoeg zien doen. Maar dan moet ik de kajuit weer in en de microfoon aanzetten, waar waarschijnlijk allemaal bloedspatten op zitten. Als ik de kajuit weer in stap zie ik dat Jessica al bezig is met het schoonmaken. Ik stap naar de microfoon en druk het knopje in, waardoor er een rood lampje gaat branden.
"Ik, Helen Wane, wil alle mensen mededelen dat U zich geen zorgen hoeft te maken om de cruise. Er is een reserve-kapitein aanwezig, die het stuur zal overnemen. Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken zich om te keren en het dek te verlaten. En Mika Ruiter, meld U onmiddellijk bij de kajuit. Ik herhaal, Mika Ruiter, meld U onmiddellijk bij de kajuit!", tevreden kijk ik naar alle mensen op het dek die met gespitste oren naar mij luisteren. Dit voelt goed.
~Helen Wane.