Nogmaals: graphics hebben niks met het cartoonachtige uiterlijk van de Sims te maken, zoals het plaatje uit de film bewijst. Ook cartoon kan er grafisch gezien superrealistisch uitzien, getuige dus die still uit de film (en het filmpje van Going4Quests). Of computers dat aankunnen was de kwestie niet, ik wilde tonen dat er niet zoiets bestaat als 'cartoonic graphics'. Cartoonstijl betekent niks meer of minder dan: overdreven gelaatstrekken, karikaturaal. Dat kan op elk grafisch niveau gerealiseerd worden, dat staat volkomen los van elkaar.
De Sims van 4 zien er cartoonachtig uit omdat bijvoorbeeld hun wenkbrauwen constant door het plafond heen schieten. Dat irriteert me bij Sims 3 al (en die blikken omzeil ik dus standaard op mijn plaatjes), maar deze Sims lijken er bijna continu aan te lijden.
Sims 3 is grafisch gezien vooralsnog superieur aan 4 en als ik heel eerlijk ben: die schok ben ik nog steeds niet helemaal te boven (dat komt voor mij echt totaal onverwacht namelijk). Ik wil geen huizen bouwen van plastic, zo simpel is het, ik ben echt te oud voor PlayMobil. Verder zien de sims van Sims 3 er realistischer uit (althans, dat kan als je wilt), maar dat staat daar dus los van en is bovendien een kwestie van smaak. Ik knap af op de sims van Sims 4, ook omdat ik ze gewoon niet leuk karikaturaal vind. En ook dat is een kwestie van voorkeur. Mensen die die looks wel leuk vinden boffen gewoon.
Het weghalen van CASt heeft - zo lijkt het - inderdaad alles te maken met de ver doorgevoerde rol die de emoties in de gameplay spelen. En wederom heb ik pech: ik heb het spel niet nodig voor de emoties van mijn Sims, dat gebeurt allemaal in mijn hoofd. Voor mij is dat dus een aderlating. Ik moet er niet aan denken dat mijn Sim bepaald gedrag gaat vertonen omdat ik het leuk vond haar een rood jurkje aan te geven (het staat trouwens nog lang niet vast dat het in die extreme mate zal worden doorgevoerd).
Overigens is het onzin dat cartoonstijl tijdloos is, ook cartoon is aan mode onderhevig. Kijk alleen al naar de veranderende Disneyfiguren door de jaren heen.
Als iets tijdloos is dan is het een realistische stijl die het menselijke uiterlijk het dichtst benadert.
(superrealistisch zou ik trouwens ook niet bij Sims vinden passen, ik heb niks met wat daar op CC-gebied mee gedaan wordt). De combinatie van geen CASt, de beduidend primitievere graphics (mijn computer kan Sims 3 prima aan), gameplay die draait om emoties en het hoogkomische gehalte van de Sims maken dat ik niet bijster enthousiast ben.