Hoofdstuk 10

Op een avond, terwijl ik uit het raam keek, belde er iemand aan. Langzaam sjokte ik naar de deur toe. Mijn hand gleed over de deurklink. Langzaam duwde ik deze omlaag. Voor de deur stond iemand waarvan ik niet verwacht had ooit nog hier aan te bellen.

Het was Mercedes. Ze vroeg of ze binnenmocht komen. Voordat ik antwoord had gegeven liep ze langzaam mijn huisje binnen. Ze ging zitten op de bank. Ik twijfelde of ik wel naast haar wilde zitten, maar ik besloot het toch te doen.

Terwijl we op de bank zaten, vroeg ik me af waarom ze hier eigenlijk heen was gekomen. Dat was al duidelijk voordat ik iets kon vragen. ‘Ik ben zwanger’ fluisterde ze zacht. Mijn eerste reactie was verbaasd: ‘Wat? Van wie? Van mij?’

Een pijnlijke stilte brak aan. Die werd verbroken door Mercedes. ‘Ja,’ fluisterde ze nog zachter ‘het is van jou, en dat weet ik heel zeker’ ‘Maar we hebben nog niet eens…’ Voordat ik mijn zin kon afmaken fluisterde ze: ‘Jawel, één keer'

Ik wist dat ze loog… Dat kon niet! Hoe kan ik zoiets me niet herinneren? ‘Mercedes, volgens mij ben je heel erg in de war… We hebben echt niks gedaan…’ ‘Voordat ik verder vertel, moet je beloven niet boos te worden, oké?’ Ik knikte, totaal niet wetend wat ik moest verwachten.

‘Weet je nog dat ik je vertelde over hoe je in het ziekenhuis bent gekomen? Ik begin mijn verhaal de avond daarvoor. We waren samen in die karaoke bar, en we begonnen te zoenen. Toen renden we samen naar jouw huis, en we gingen verder op je bed’

Ik geloof haar niet. Wat ze nu verteld is onzin. De avond na onze date, ik weet zeker toen ging ik… Wat ging ik toen? Ik kan het me niet meer herinneren… Wat heb ik gedaan toen ik thuiskwam? Waarom weet ik dit niet meer? ‘Toen ik die avond naar huis ging, bedacht ik dat we het totaal niet veilig hadden gedaan. Ik kon de hele nacht niet slapen, bang dat ik zwanger was. De dag daarna vroeg jij me ten huwelijk in het park. Ik was zo moe, en bang voor een zwangerschap, dat ik weigerde’

Daarna rende je meteen weg. Ik rende je achterna, en bedacht me hoe stom ik had gedaan. Ik pakte mijn auto en ik racete naar je huis toe, zodat ik eerder zou zijn. Bij jou thuis verstopte ik me achter de deur, totdat jij binnenkwam.

Haar verhaal werd vreemder en vreemder. Had Mercedes me neergeslagen? Ik geloofde het niet. Ze vervolgde haar verhaal:

Ik hoopte dat je alles over mij zou vergeten, als ik je bewusteloos sloeg. Dat was voor een deel gelukt. Helaas kon je je het aanzoek nog wel herinneren. Maar de avond ervoor, die ben je totaal vergeten. Ik had zo’n spijt dat ik meteen het ziekenhuis belde. Daar werd je opgenomen. Ik voelde me zo rot, dat ik dagenlang in het ziekenhuis bij je bleef. Ik was vreselijk moe en sliep slecht. De rest heb ik je al verteld’
Mijn mond zakte open, en Mercedes begon zachtjes te snikken. Waarom? Waarom was het zo gelopen? Het was zo ongeloofwaardig, maar toch geloofde ik het.

Ik legde een arm om haar schouder heen en fluisterde troostende woordjes in haar oor. Ze draaide haar hoofd om en ze kuste me, terwijl we op de bank zaten.

Terwijl we kusten, kwam ik bij van alles wat ze had verteld. Het was te vreemd, maar waar. Haar hoofd boog langzaam naar achter en we lieten elkaar los. Toen vroeg ze: ‘Ramon, als ik de tijd terug kon draaien, dan zou die avond ja zeggen. Trouw met me, lieve Ramon, trouw met me’
Terwijl ze dat zei bedacht ik me dat ik waarschijnlijk droomde. Ik probeerde wakker te worden, maar het hielp niet. Dus zei ik: ‘Natuurlijk, Mercedes, we trouwen en we krijgen een prachtig kind’
Laatst gewijzigd door Slimpie Roel op wo 31 okt 2012, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.