30.1 De dertigste eliminatieronde

'Welkom bewoners,' begon de Stem. 'Dit is alweer de dertigste eliminatieronde van de Gouden Kooi. Slechts vijf keer slaagden jullie er in om iemand unaniem weg te sturen. Het lijkt jullie alleen te lukken bij vrouwelijke kandidaten, want de vijf die van de rode stoel door naar huis zijn verwezen waren: Danique, Lise, Cassidy, Scarlet en Brookelle. Anderen vertrokken vrijwillig, door jullie contactpunten of Lilly, die als enige moest vertrekken door het spel met de rode knop. Zal er vanavond ook iemand aan het lijstje met ex-bewoners worden toegevoegd of blijven jullie met z'n zessen in het spel? Dat weten we zeer snel. Maar nu eerst de contactpunten.
Darren, het publiek lijkt geen genoeg van jou te krijgen, maar ook niet van Ginger. Samen staan jullie aan de top en verdienen beiden 24 contactpunten.
Melanie, jij krijgt er iets minder. Jij ontvangt namelijk 20 contactpunten.
Slechts één van jullie mag zich nog bij de mensen die zich veilig kunnen noemen voegen en dat is..' Joe, Sharon en Jakosh keken elkaar aan. Eigenlijk maakte het niet uit. Twee van ons in de gevarenzone en de ander zorgt dat er niets aan de hand is, dacht Sharon. 'Joe, jij bent veilig en krijgt 16 contactpunten.
Sharon, jij krijgt er 10 en Jakosh, jij 4. Samen zitten jullie deze week in de gevarenzone.

'Jullie weten hoe het werkt, kandidaten. De kandidaten die niet in de gevarenzone zitten kiezen wie ze het liefst op de rode stoel zien. Diegene met de meeste stemmen komt daar daadwerkelijk terecht.
Melanie, jij mag beginnen. Zie jij Jakosh het liefst op de rode stoel of Sharon?' 'Ik kies dan toch voor Jakosh.'
'Darren. Wie zie jij het liefst op de rode stoel? Jakosh of Sharon?' 'Ik kies ook voor Jakosh.'
'Ginger. Wie zie jij het liefst op de rode stoel? Jakosh of Sharon?' 'Ik kies voor Sharon, sorry.'
'Joe. Jij mag door een blocker van Melanie deze eliminatieronde niet stemmen.' In de ogen van Sharon, Jakosh en Joe verscheen gelijk een geschrokken indruk. Dit kan wel eens heel fout aflopen, dachten ze alle drie. 'Jakosh, neem plaats op de rode stoel.'

Jakosh ging op de rode stoel zitten. De stoel voelde kouder aan dan de vorige keren en hij zat er niet lekker. Hij keek naar Melanie, Darren en Ginger. 'Deze keer gaat het echt mis,' fluisterde hij zachtjes.
'Melanie, jij mag beginnen. Stuur je Jakosh naar huis of mag hij blijven?' 'Ik stuur je naar huis, Jakosh, je had vast niets minder verwacht.' Jakosh schudde zijn hoofd.
'Darren, stuur jij Jakosh naar huis of mag hij hier blijven?' 'Ik vind je echt een leuke persoonlijkheid, hoor, maar er moet wel iemand weg. En ik weet hoe cliché het weer klinkt, maar daarom stuur ik jou dus weg. Sorry, Jakosh.' Wederom schudde Jakosh zijn hoofd. 'Maakt niet uit,' zei hij zachtjes.
Jakosh wist dat de beurt nu aan Ginger was. Daar had hij de beste band mee van de drie die vanavond over zijn lot gingen. 'Ginger, jij beslist nu, op dit moment, of Jakosh zometeen zijn koffers gaat pakken of dat zijn verblijf nog niet is afgelopen in de villa.' 'Jakosh..' Er biggelde over haar gezicht. 'Ik ben hier zo slecht in,' snikte ze. 'We zijn ongeveer tegelijk hier gekomen, ik vond je altijd een ontzettende brombeer, maar hoe langer we hier zaten, hoe leuker ik die brombeer ging vinden. Ik weet nog toen ik je voor het eerst zag lachen, en het kamperen, het was zo gezellig met z'n zessen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar als ik het niet doe, zit ik hier nog jaren. Ik moet je naar huis sturen, Jakosh. Het spijt me zo, Jake.' Ginger kon de tranen niet binnen houden. 'Het geeft niets, Ginger. Dit is het spel,' zei Jakosh en hij stond op om Ginger een troostende omhelzing te geven.

Iedereen stond op om afscheid van Jakosh te nemen. 'Bedankt voor deze tijd allemaal. Stiekem ben ik best blij dat ik naar huis mag, ondanks dat het hier ook erg leuk was. Ik ga dit echt nooit vergeten en... tsja, jammer dat ik de finale niet heb mogen halen, maar het zij zo.' En weer lachte Jakosh, wat gedurende zijn verblijf niet vaak voor was gekomen.

'Ik ga je missen, Jakosh.'