'Beste bewoners,' begon de Stem, 'deze keer zijn jullie hier niet om een huisdier te adopteren. Ik hoop overigens dat ze jullie erg bevalt?' Iedereen knikte. Melanie werd er afgelopen nacht dat wel wakker van, maar ze vond het niet erg. Ze vond het beestje wel grappig. 'We zijn hier voor de achtentwintigste eliminatieronde van het spel. Het publiek heeft ook weer gestemd en daar beginnen we zoals altijd mee.
Deze week sta jij niet in je eentje aan de top, Darren. Melanie vergezelt jou, beiden kregen jullie deze week 28 procent van de stemmen, wat samen meer dan de helft is, en jullie ontvangen dus ook beiden 28 contactpunten.
Ginger, jij krijgt 19 contactpunten en bent daarmee ook veilig van de gevarenzone.
Sharon, jij krijgt 16 contactpunten.
Joe, jij krijgt er 9 en Jakosh geen. Jullie zouden dus denken dat Joe en Jakosh in de gevarenzone zitten, maar Joe heeft 'Veiligheid voor alles' gekocht en is daarmee veilig voor de gevarenzone. Sharon, jij neemt daarom zijn plek in, omdat jij, op Joe en Jakosh na, de minste stemmen had. Jullie kennen de procedure en daar gaan we nu dus ook mee van start.' Sharon was nog een beetje overdonderd. Liep haar plan nu hier in de soep? Nee toch? Dat kon niet! Dat mocht niet!
'Darren, ik stel de vraag eerst aan jou. Wie zie jij liever op de rode stoel? Sharon of Jakosh?' 'Jakosh.'
'Melanie, wie zie jij liever op de rode stoel? Sharon of Jakosh?' 'Ik kies Sharon.'
'Ginger, wie zie jij liever op de rode stoel? Sharon of Jakosh?' 'Nou, makkelijk vond ik het niet, maar ik zal het deze keer kort houden. Ik moet dan toch Jakosh kiezen.'
'Joe, tot slot. Wie zie jij het liefst op de rode stoel? Sharon of Jakosh?' 'Jakosh.'
'Jakosh, neem plaats op de rode stoel.'
Zoals hem opgedragen was ging Jakosh op de rode stoel zitten. Aan de ene kant was hij erg zenuwachtig, want hij wist dat Sharon wel eens zijn enige redding hád kunnen zijn, maar nu zij ook niet mocht stemmen.. En aan de andere kant voelde hij zich erg rustig. Als hij vanavond moest vertrekken dan was dat maar zo..
'Darren, wederom begin ik bij jou. Moet Jakosh vanavond naar huis of mag hij blijven?' 'Het spijt me, Jakosh, maar deze kans kan ik niet voorbij laten gaan. Er moet nu eindelijk eens iemand naar huis en helaas ben jij dat vanavond. Het spijt me.' 'Het is oké,' antwoordde Jakosh vriendelijk.
'Melanie, aan jou dezelfde vraag: Stuur je Jakosh naar huis of mag hij blijven?' 'Met dezelfde reden als Darren stuur ik je naar huis, Jakosh. Sorry.'
'Ginger, stuur jij Jakosh naar huis of mag hij blijven?' 'Ik moet me aansluiten bij de andere twee, hoe erg ik het ook vind. Ik vind het wel jammer dat je weg moet, maarja het spel moet ooit gewonnen worden door iemand en dat kan niet als we hier allemaal blijven zitten. Ik weet ook niet precies wie mij er wel uit zouden stemmen en wie niet, dus ik neem het zekere voor het onzekere, dus je moet echt weg. Het spijt me echt, hoor, Jake!'
'Joe. Jij hebt nu het lot van Jakosh in jouw handen. Gaat Jakosh vanavond naar huis of mag hij nog langer blijven in de villa.' 'Het is goed, hoor,' zei Jakosh, 'ik begrijp het als je me wegstuurt.' 'Je mag blijven, Jakosh. Ik zal ook uitleggen waarom. Wij hebben elke week de minste stemmen, en dan vooral jij. Als jij de villa verlaat is er een grote kans dat ik elke week in de gevarenzone zit en dat wil ik voorkomen. Puur met strategische redenen laat ik je daarom blijven.'
'Gefeliciteerd, Jakosh, je hoeft de villa vanavond niet te verlaten.' 'Dankjewel,' zei Jakosh enthousiast. Hij leek erg opgelucht. 'Ik.. ik weet niet wat ik zeggen moet.' De anderen hadden hetzelfde gevoel. Weer niemand weg.. was de algemene gedachte.
Even later hadden Melanie en Darren zich afgezonderd. 'Weer niemand weg,' mopperde Melanie. 'Het word tijd dat er iemand vertrekt, hè?' zei Darren. 'Zeker.' 'Ik heb wel een plan.' 'Jij en plannen, Darren?' 'Ik wil zelf ook wel eens naar huis en dan het liefst pas na de finale natuurlijk, maar op deze manier komen we daar niet aan. Jij hebt zo ontzettend veel contactpunten, je moet ze gebruiken. Een blocker voor Sharon lijkt me het verstandigst. Ginger praat ik wel om, maar ik denk niet dat er veel moeite voor nodig is, ze stemt Jakosh waarschijnlijk toch wel naar huis.' 'Wat een geniaal plan, Darren, dat had ik niet van je verwacht,' zei Melanie met een glimlach op haar gezicht. Ze was erg blij dat Darren eindelijk het spel begon te spelen. 'Ik slaap er een nachtje over en dan hebben we het er nog wel over, maar ik ben blij dat je je eindelijk in het spel mengt, Dar.' Darren lachte naar haar. Hij was wel trots op zijn plan, maar zou het niet te achterbaks zijn? Het laatste waar hij van hield waren achterbakse mensen en leugenaars..
Surprising! Ben benieuwd naar het verloop... Alleen hoe zit het met Joe, als hij deze keer tactisch speelt, waarom de volgende keer niet? (Hoewel Darren en Mel Joe natuurlijk nooit naar huis zullen stemmen, I guess).
'Lucy! Daar ben je, kleine meid!' zei Ginger toen ze Lucy eindelijk gevonden had. Speels kwam hij op haar afrennen en kefde vrolijk naar haar. 'Kom maar hier, kleine schattepetat van me,' zei Ginger terwijl ze het hondje omkiepelde en over haar buik aaide. Darren stond achter haar. Hij had nog wat met Ginger te bespreken..
Toen Darren Ginger eindelijk los had gekregen van Lucy, wat geen gemakkelijk opgave was, nam hij haar mee naar boven. Niemand zou overigens midden op de dag in de danskamer zijn nam hij aan. Hij had gelijk. Niemand. Ze gingen zitten. 'Wat is er, Dar?' vroeg Ginger. 'Melanie en ik vinden dat er iemand weg moet.' 'Ik?' 'Nee, nee! Maar je kunt ons helpen. Als jij zorgt dat je Jakosh en Sharon gewoon wegstemt zijn we binnen no time van ze af. Melanie gebruikt een blocker op Sharon zodat we eerst van Jakosh af zijn.' 'Eindelijk word ik eens uitgenodigd voor een complot, hier heb ik zo lang op gewacht,' zei Ginger blij. 'Nou.. complot, zo zou ik het niet willen noemen, dat klinkt zo..' Ginger giechelde. 'Wat is er?' vroeg Darren beschaamd. 'Je bent zo lief als je lief probeert te zijn.' Ginger schoof wat dichter naar Darren toe waardoor hij zich een beetje ongemakkelijk voelde.
En toen.. bijna vanzelf.. raakten hun lippen elkaar.