Schijnvertrek

Maud keek haar slaapkamer rond. Haar tranen probeerde ze binnen te houden. Één grote teleurstelling was haar verblijf hier geweest. Wat had ze gehoopt dat alles weer als vroeger zou zijn. Alle goede dingen gaan voorbij. Een verschrikkelijke regel van het universum, vond ze. Maud zuchtte. 'Ga je?' hoorde ze ineens achter haar. Het was Jacob. Ze knikte. 'Ja,' zei ze zachtjes. 'Ik begrijp het wel, jij hebt zo ook je leven. Je kunt hier niet blijven.' Even was het stil. Maud pakte de envelop die op haar bed lag en gaf hem aan Jacob. Hij keek haar vragend aan. 'Voor jullie. Nou ja, eigenlijk was het al van jullie. Ik wil dat je weet dat dit niet de reden is waarvoor ik gekomen was.' Jacob begreep niet helemaal wat Maud bedoelde, maar zag ook dat ze haast had. Toen ze haar koffers pakte bood hij aan te helpen.

Maud probeerde niet in haar binnenspiegel te kijken. Het zou te veel pijn doen om te zien wat ze achterliet. Jaren geleden deed ze het met veel plezier. Weg uit het kleine, saaie stadje. Nu zou ze er maar wat graag willen blijven. Toen ze per ongeluk toch haar blik op de spiegel wierp en de oude boerderij zag begonnen de tranen te rollen.

Ondertussen had Jacob Chris gevonden in de keuken. De laatste plek waar hij haar midden op de dag zou zoeken. 'Maud is weg.' Chris gaf geen antwoord. 'Ik kreeg dit van haar, wat is het?' vroeg Jacob. 'Dat vraag je aan mij?' Jacob opende de envelop zelf en zag bankbiljetten. 'Wat heeft dit te..' Chris keek naar de envelop en leek verbaasd. 'Heb jij haar geld gegeven om te vertrekken?' 'Daar kwam ze voor. Ma heeft ons allemaal een gelijk deel van de boerderij nagelaten, vroeg of laat had ze om het geld gevraagd. Net als Larissa.' 'Wat? Dat was het laatste waar Maud voor kwam. Maud kwam voor ons, voor de boerderij, voor herinneringen en jij hebt haar een pakje geld gegeven om haar te laten vertrekken?' Chris probeerde haar echte gevoelens te verbergen, maar ze schaamde zich. Ze had gewoon haar zusje de deur uitgestuurd. Het zusje dat kwam om weer samen te zijn. 'Je bent niet wijs!' riep Jacob en hij rende de deur uit.

Hij startte de auto en trapte het gaspedaal helemaal in. Hij moest op tijd zijn om Maud tegen te houden. Ze moest een aardig eind rijden voordat ze bij het vliegveld was, hopelijk kon hij haar nog inhalen.

'Verdomme!' riep Chris en ze schopte tegen de stoel in de eetkamer. Wat heb ik gedaan, dacht ze. Haar handen steunden op het aanrecht. Ineens hoorde ze de voordeur sluiten. Snel kalmeerde ze. Jacob mocht niet weten dat ze zo doordraaide. 'Sorry, ik was m'n paspoort vergeten. Typisch, hè?' zei Maud. Chris schrok maar draaide niet om. Maud? dacht ze. Nu was haar kans om het goed te maken, maar als ze ergens slecht in was.. 'Nou, dan pak ik het even en dan.. nou ja, dan ben je van me af.' Maud draaide zich om en wou de trap op lopen tot haar zus haar vroeg te wachten. 'Wacht even.'

Maud draaide zich om. 'Ik.. ik ben blij dat je het geld hebt teruggegeven.' 'Kleine moeite,' zei Maud vriendelijk. Chris kon niet zo snel woorden vinden, dus Maud dacht dat dat het einde van het gesprek was en wou verder lopen. 'Ik.. ik dacht dat je gekomen was voor het geld. Of een deel van de boerderij of..' 'Chris, ik ben gekomen voor jou! Voor jou en Jacob. De boerderij, het dorp en..' Maud zuchtte diep. 'Voor m'n jeugd.' 'Ik heb je gemist, Maud,' zei Chris opeens. Maud keek alsof ze een spook gezien had. Zei Chris, haar emotieloze, verbitterde zus nu dat ze haar gemist had? 'Blijf alsjeblieft. Ga niet weg.'

Ondertussen.. een harde knal gevolgd door een grote stilte.