25.2 De vijfentwintigste eliminatieronde

'Beste bewoners,' begon de Stem zo als elke keer, 'jullie hebben de laatste dagen al aardig wat bouwvakkers en slopers binnen zien lopen. Met name in deze kamer die nu zo goed als afgerond is. Ik heb jullie hier nog niet veel informatie over gegeven, mijn excuses daarvoor. Na deze eliminatieronde worden al jullie vragen beantwoord. Het publiek heeft deze week zijn contactpunten weer verdeeld en daar is uit gebleken dat...
Darren, net terug in de villa, de meeste contactpunten ontvangt. Jij krijgt er 41.' Darren begon helemaal te stralen. Hij was erg blij dat hij weer sterk kon beginnen in het spel.
'Melanie, jij krijgt ook veel contactpunten deze week. Je krijgt 24 contactpunten.
Sharon, het publiek vindt jou ook erg interessant en gunt jou 12 contactpunten.
De laatste die veilig is deze week is.. Joe. Jij krijgt 10 contactpunten.
Dat betekent dat Ginger, die 7 contactpunten ontvangt, en Jakosh, die er 5 ontvangt samen in de gevarenzone zitten.

'Ginger, Jakosh, het lot van jullie ligt in de handen van jullie medekandidaten. Wie komt er vanavond op de rode stoel?
Ik begin vanavond met Sharon. Wie zie jij het liefst op de rode stoel? Ginger of Jakosh?' 'Ik kies Ginger.'
'Darren, wie zie jij liever op de rode stoel?' 'Jakosh.'
'Dat is een gelijke stand en nog twee stemmen te gaan. Melanie, mag ik jou vragen wie jij het liefst op de rode stoel ziet? Ginger of Jakosh?' 'Dan kies ik voor Jakosh.'
'Joe, jij kunt nu de knoop doorhakken. Wie zie jij het liefst op de rode stoel?' 'Ik vind het nog erg moeilijk omdat jullie beiden nieuw zijn, maar mijn keuze gaat ook uit naar Jakosh.'
'Dan mag jij plaats nemen op de rode stoel, Jakosh.'

Jakosh ging braaf op de rode stoel zitten. Hij had het al verwacht toen hij hoorde dat hij in de gevarenzone zat. Sharon was de enige die hem niet op de rode stoel zou zetten, maar nu ook de enige die hem zou kunnen redden, dacht Jakosh. Hij was er niet van overtuigd dat ze dat ook daadwerkelijk zou doen. Hij wist hoe gedreven Sharon in het spel was, ze zou alles doen om de finale te halen, dus hij zou zelf ook uit de weg geruimd moeten worden.
'Sharon,' zei de Stem. Gelijk gierden de zenuwen door Jakosh' lijf. Wat zou ze doen? 'Stuur jij Jakosh vanavond naar huis of laat je hem blijven in de villa?' 'Ik wil natuurlijk de finale halen, maar dat wil ik graag met jou doen, Jake,' zei Sharon met een glimlach. 'Van mij mag je blijven.'
'Gefeliciteerd, Jakosh,' zei de Stem, 'je mag dus blijven. Wel luisteren we nog even naar de andere drie bewoners, te beginnen bij Darren. Darren, had jij Jakosh ook laten blijven of had je hem naar huis gestuurd?' 'Omdat hij nieuw is en ik hem nog niet ken mocht hij van mij ook blijven.'
'Melanie, had jij Jakosh ook laten blijven?' 'Nee, van mij mocht hij eigenlijk wel vertrekken.'
'Joe, had jij Jakosh ook laten blijven of had je hem, net als Melanie, liever zien vertrekken.' 'Ik had hem ook liever zien vertrekken eerlijk gezegd. Elke bewoner meer is een stap dichter naar de finale.'

'Jakosh, je mag nog even plaats nemen op de bank en dan ga ik jullie wat belangrijks vertellen.' Jakosh verhuisde weer naar zijn plekje naast Sharon en de Stem begon met zijn uitleg. 'Over ongeveer een uur is de limousine hier. De bedoeling is dat jullie allemaal instappen en kleding meenemen voor één week en in de limousine stappen. Wat jullie gaan doen is nog een verassing. De reden is dat de villa een kleine renovatie krijgt. De tuin wordt vooral goed onder handen genomen en de inrichting zal, net als met deze eliminatiekamer al is gebeurd, een beetje aangepast worden in sommige kamers. Over precies een week zie ik jullie terug voor de eliminatieronde in deze kamer en dan kunnen jullie je intrek weer nemen in deze villa. Ik wens jullie een fijne week toe.'