Over een paar dagen vieren we de verjaardag van Boas. Hij zal dan een jongvolwassene worden! Samen met Pansy hoorde ik hem al wat plannen maken, over een huisje en een baan.
Terwijl de andere kinderen tv kijken, neem ik Boas mee naar buiten voor een praatje.
'Zeg Boas, je weet dat jullie alle vier zijn geadopteerd. Graag zou ik zien dat één van jullie dat ook gaat doen, zodat we een grote stamboom kunnen bouwen met allemaal geadopteerde kinderen. Zou jij samen met Pansy dat willen doen?'
Ongemakkelijk kijkt Boas mij aan en schudt zachtjes zijn hoofd.
'Sorry mam, dat doe ik liever niet.'

Aan de ene kant mag ik het niet erg vinden dat Boas de volgende geadopteerde generatie niet wil voortzetten, maar stiekem ben ik er toch niet zo blij mee. Elke keer als ik hem zie moet ik er toch weer aan denken - en dat is erg vaak.
Ondertussen is Marc een lief kind geworden en kijkt hij het liefste elke dag uren televisie. En het allerliefste doet hij dat samen met Boas, want die twee zijn dikke maatjes. Ze doen heel veel samen, soms wel heel erg veel, maar het gaat altijd goed tussen die twee.

'Hieperdehieperdepiep, hoera!' roepen we in koor als Boas de kaarsjes op de taart uitblaast. Even later kijkt ik recht in de ogen van mijn prachtige jongen. Ik zie dat hij blij en tevreden is. Samen met Pansy, die gisteren haar verjaardag vierde, gaat hij naar buiten. Stiekem gluur ik af en toe door het raam naar buiten. Zo nu en dan vang ik wat woorden op, ze zijn namelijk druk in gesprek. Het gaat vooral over de toekomst, over een nieuw huisje, kinderen en een baan. Trots neem ik diep in mijn hart afscheid van mijn eerste adoptiekind.

Omdat Boas binnenkort vertrekt, heeft hij als cadeau een kleine auto gekocht.
'Omdat je mij hebt opgevangen toen ik nergens terecht kon en een goede moeder bent geweest.'
Met tranen in mijn ogen keek ik toe toen hij de auto de oprit op reed. Het is een tweedehandse auto, is een beetje roestig op een aantal plaatsen, maar rijdt fantastisch!