Geen geschreeuw, geen scheldwoorden, geen woede-uitbarsting, maar tranen. May’s tranen. Matthew liet haar onmiddellijk binnen en drukte op de schakelaar van het licht. Mijn ogen moesten wennen aan de felle lampen op zijn kamer. Matthew zette May neer op de bank en haalde een glas water. Er werd geen woord gesproken. We wachtten. We wachtten tot May ging vertellen wat er aan de hand was, maar May kon niets uitbrengen. Wat er ook aan de hand was, dit was serieus. Ik wierp een blik op de wekkerradio van Matthew. Half 5 in de ochtend. Zou Ryan al wakker zijn? Ik liep naar de deur en keek door het raampje richting de kamer van Ryan. Geen licht, geen beweging, geen geluid. Ryan sliep nog.

Langzaam maar zeker werd May rustiger. Het huilen ging over tot snikken. Ik nam plaats naast haar op de bank, terwijl Matthew het zich comfortabel maakte op de grond. ‘’Wat is er gebeurd?’’ vroeg hij. Maar nog steeds kon May geen goed lopend verhaal vertellen. Steeds weer barstte ze in tranen uit. Tussendoor waren er een paar woorden verstaanbaar, maar ik kon er geen verhaal van maken. Matthew blijkbaar wel. ''Dus, je computer is ineens weg, terwijl je hem nog hebt zien staan toen je ging slapen?'' zei hij. Ik keek hem vragend aan, alsof ik antwoord zou krijgen hoe hij dit uit May’s woorden had kunnen opmaken. Maar hij had gelijk, want May knikte.

Ik schrok. Alweer iets gestolen. Waarschijnlijk door dezelfde persoon die mijn iPod meegenomen had. Het moest Matthew of Ryan zijn. Andere mogelijkheden waren er niet. Misschien begreep Matthew zo snel wat May wilde zeggen, omdat hij er meer vanaf wist? Het zou kunnen. Opeens wilde ik weg uit zijn kamer. Ik wilde weg bij Matthew. Ik wist niet of ik hem wel kon vertrouwen. Met gebogen hoofd opende ik de deur. Ik realiseerde me ineens dat ik het erg koud had. ''Liz!'' hoorde ik Matthew achter me schreeuwen. Ik keek niet om. Ik keek naar de grond. Naar de vloer, naar mijn voeten, naar een ander paar voeten…

''Er is hier dus een feestje en ik ben niet uitgenodigd?'' Ik keek op en keek recht in het gezicht van Ryan. Een schok ging door me heen. Wat nu? Wat moesten we nu doen? Wat moest ik nu doen? Ryan duwde me hard aan de kant en liep Matthew’s kamer in. ''Ryan! Ga mijn kamer uit!'' schreeuwde Matthew naar hem, maar Ryan luisterde niet. Natuurlijk luisterde Ryan niet. Hij liep recht op Matthew af en bleef vlak voor hem staan. ''Dus je bent leden aan het verzamelen voor een eigen freakshow.'' Zei Ryan kwaad. ''Als jij het zo wilt zien…'' antwoordde Matthew rustig. Vanaf mijn positie kon ik zien dat Ryan zijn handen tot vuisten maakte. Ik moest iets doen, want dit kon weer vreselijk uit de hand gaan lopen.

Oké, wat moest ik doen. Ik moest rustig blijven. Geen paniek. Vooral geen paniek. We konden dit gewoon samen oplossen. We waren immers allemaal volwassen. ''Ryan, ik denk dat het beter is als je gaat.'' Zei ik zo rustig mogelijk. Ik hoorde dat mijn stem trilde. ''Bemoei je er niet mee! Vuile verrader.'' Schreeuwde Ryan terug. Oké, misschien waren we niet allemaal zo volwassen als ik in eerste instantie dacht… Maar misschien had Ryan gelijk, en moest ik me er gewoon niet mee bemoeien. Dus ik zei maar niets meer. ''Wat doen zij hier?'' vroeg Ryan fel aan Matthew. Maar Matthew gaf geen antwoord. Ryan gaf Matthew een duw, zodat hij bijna achterover viel. Moest ik toch ingrijpen? May zou nu niets doen, ze had andere dingen aan haar hoofd. ''Ik vroeg je wat!'' Schreeuwde Ryan in Matthew’s gezicht. ''Zoals je zelf al zei,'' antwoordde Matthew, ''ik ben leden aan het verzamelen voor mijn freakshow.'' Dit kon niet goed gaan. Ryan was gevaarlijk kwaad. Ik bereidde me erop voor dat hij Matthew weer zou aanvliegen. Ryan balde zijn vuist voor Matthew’s gezicht, maar hij haalde niet uit. In plaats daarvan draaide hij zich om en liep zonder nog iets te zeggen de kamer uit…

Stilte. Niemand zei iets. Zelfs May was gestopt met snikken. Ik keek naar Matthew, en op hetzelfde moment keek hij naar mij. Zo stonden we daar enige tijd… We zeiden niets, maar we begrepen elkaar volledig. ''Ik heb het niet gedaan, Liz.'' zei hij uiteindelijk. Ik zuchtte. Het was allemaal zo ingewikkeld. Matthew nam vervolgens weer plaats naast May op de bank. Ze zat stil voor zich uit te staren, alsof ze geen idee had dat Ryan net boos binnen was gekomen. Matthew praatte met haar, om haar gerust te stellen. Ik glimlachte. Matthew was veel te lief om ook maar iets te stelen van iemand anders. Dan bleef er nog maar één verdachte over… Ryan.