5.1 De vijfde eliminatieronde

Zoals elke week namen de bewoners weer plaats in de eliminatiekamer. Zou vandaag de derde keer worden dat er niemand naar huis zou gaan? Of zou drie keer scheepsrecht zijn? 'Beste bewoners. Ik vertel nu het aantal contactpunten dat jullie deze week verdiend hebben. Zoals jullie weten zitten de twee bewoners met de minste contactpunten in de gevarenzone.
'Femke, jij lijkt Tammie echt van de troon gestoten te hebben, want jij krijgt voor de tweede week achter elkaar de meeste stemmen van het publiek. Jij ontvangt 29 contactpunten.
Tammie, jij blijft achter Femke staan, net als vorige week en ontvangt hierdoor 21 contactpunten.
Ik heb nu een verassende mededeling. Op een gedeelde derde plek is een bewoner gekomen die nog maar weinig contactpunten in beslag heeft mogen nemen. Lilly, jij ontvangt 14 contactpunten en staat hiermee op een gedeelde derde plek. De andere bewoner met 14 contactpunten is Melanie.
Ik noem nu de namen van drie bewoners die allemaal 7 contactpunten mogen ontvangen. De twee die ik niet noem zitten dus in de gevarenzone. Scarlet, jij ontvangt 7 contactpunten. Lee, ook jij mag 7 contactpunten in beslag nemen. De laatste die niet in de gevarenzone zit is... Joe.
Darren, Jayden. Jullie zitten in de gevarenzone. De overige kandidaten mogen stemmen wie zij het liefst op de rode stoel zien. Succes.'

E verscheen een glimlach op Lilly's gezicht. Ze was nog nooit zo blij geweest, ze kreeg gewoon 14 contacpunten! Joe zag haar stralen. 'Goed gedaan, lieverd,' zei hij lief.

'Ik begin met Tammie. Wie zie jij het liefst op de rode stoel?' 'Ik kies voor Darren,' antwoordde ze en knipoogde vriendelijk naar Jayden.
'Joe, wie zie jij het liefst op de rode stoel?' 'Jayden.'
'Lilly, wie zie jij het liefst op de rode stoel?' 'Darren.'
'Melanie, wie zie jij het liefst op de rode stoel?' 'Jayden natuurlijk. Sorry, Jay.'
'Scarlet, wie zie jij het liest op de rode stoel?' 'Jayden.'
'Jayden, jij hebt drie stemmen. Als de volgende stem ook voor jou is, moet jij plaats nemen op de rode stoel.' Jayden knikte.
'Femke, wie zie jij het liefst op de rode stoel?' 'Ik vind het erg moeilijk, jongens, maar ik moet toch voor Jayden kiezen. Sorry.'
'We hebben een gelijke stand, Lee beslist nu wie er op de rode stoel komt.
Lee, wie zie jij het liefst op de rode stoel?' 'Ik vind dit heel erg moeilijk, jongens. Darren, jij bent heel erg aardig, je gaf me zelfs contactpunten tijdens het verdelen van de contactpunten, maar ik spreek Jayden vaker en heb met hem een betere band volgens mij. Eigenlijk wil ik helemaal niet kiezen, maar als het moet kies ik toch voor Darren. Sorry, Darren, het is niet persoonlijk,' zei ze met een schuldige ondertoon.
'Darren, neem plaats op de rode stoel. Het lot ligt nu in de handen van jouw medebewoners.'

'Tammie, ik begin wederom bij jou. Mag Darren van jou blijven?' Tammie nam een diepe zucht. 'Darren, volgens mij ben jij niet goed voor de Gouden Kooi en is het beter voor je als je vertrekt. Ik stem je dus weg.'
'Joe, mag Darren van jou blijven?' 'Ik kan er een lang verhaal van maken, kerel, maar jij mag gewoon blijven van mij hoor.'
'Jij mag dus sowieso blijven, Darren, toch hoor ik nog graag de stemmen van de andere bewoners.
Lilly, mag Darren van jou blijven?' 'Nee, ik had je weggestemd, sorry.'
'Melanie, mag Darren van jou blijven?' 'Nee, hij moet blijven!' Darren lachte vrolijk, net als Melanie.
'Scarlet, mag Darren van jou blijven?' 'Ondanks alles wat er vorige week gebeurd is wil ik heel graag dat je blijft. Ik wil ook sorry tegen jou zeggen, Melanie. Ik had Darren gewoon contactpunten moeten geven. Sorry.' Melanie en Darren werpten allebei een vriendelijke blik naar Scarlet. 'Het geeft niks,' zei Darren.
'Femke, mag Darren van jou blijven?' 'Nee, ik ha je ook weggestemd.'
'Lee, tot slot mag jij, had Darren van jou mogen blijven?' 'Wat mij betreft was hij ook gewoon in de villa gebleven. Gefeliciteerd, Darren,' zei ze vriendelijk.
'Gefeliciteerd, bewoners, jullie zijn er nog steeds allemaal. Maar als er volgende week weer niemand naar huis hoeft van jullie, neem ik het heft in handen en gaat het er tijdens de volgende eliminatieronde heel anders aan toe. Dus stem wijs, bewoners.'