Deel 6.

Het is een stille ochtend. Joost zit wat bij te werken op zijn computer, terwijl Marloes haar handen wast. Ze denkt aan het kind in haar buik, zal ze het hem zeggen? Dat ze het kind niet wilt? Joost wilt het zo graag. Marloes blijft haar handen wassen, terwijl ze al lang schoon zijn.
‘Ik wil geen kind.’ zegt ze plotseling. Het is stil.

Joost loopt naar haar toe. Hij blijft op een afstandje staan.
‘Sorry?’ zegt Joost onzeker.
‘Ik wil het niet, ik wil geen kind.’ zegt Marloes, ze kijkt naar haar handen die ze nog steeds wast. Joost staat stil. Marloes durft niet om te kijken. Ze is bang dat hij gekwetst is en dat hij boos wordt. Hij loopt naar haar toe. Marloes doet de kraan dicht.

‘Lieverd, ik wil het zo graag.. je weet toch..’ zegt hij snel. Marloes houdt haar natte handen tegen haar voorhoofd.
‘Ik niet.. ik moet alle zorgen dragen, Joost. Misselijkheid, pijn, de gevoelens.. en wat moet jij doen? Jij hoeft alleen...’ Ze maakt haar zin niet eens af.
‘Kom op! Je laat het niet weghalen! Je...’ Ook hij maakt zijn zin niet af.

Hij loopt verdrietig richting de deur, die al open is omdat Olivia er doorheen komt lopen.
‘Ik wil het wel!’ roept hij. Joost gaat naar de woonkamer. Olivia kijkt Joost na en kijkt dan naar Marloes. Olivia weet waar het over gaat, Marloes heeft nooit kinderen gewild. Al vanaf kinds af aan. Olivia was altijd de gene die kinderen wilde.

‘Wat doe je nou.’ zegt Olivia die naar Marloes toe gelopen is.
‘Hoezo?’ Marloes doet alsof er niks gebeurd is. Olivia kijkt haar verbaasd aan.
‘Een kind is een geschenk van god. Dat kun je niet zomaar weg doen. Je moet blij zijn dat je een kind kunt krijgen. Ik ken iemand die het heel graag wil, maar het lukt niet. Je moet een kind niet wegdoen. Je moet ervoor zorgen en ervan houden.’ Ze heeft gelijk. Een kind is een geschenk, een geschenk wat niet iedereen krijgt. Ze besluit het kind toch te houden. Vooral voor Joost.

‘Joost?’ Marloes komt de woonkamer in en kijkt naar Joost. Hij staart uit het raam.
‘Ik heb er eens over nagedacht en..’ begint ze. Ze vindt het moeilijk om te zeggen. ‘Ik wil het toch.’ Joost draait zich nog niet om.
‘Weet je het zeker? Niet dat mijn geluk direct weg is.’
‘Ik weet het zeker, ik zal ervoor zorgen en ervan houden.’ Ze herhaalt de woorden van Olivia, omdat ze dat goed gesproken vind. Maar ze meent het ook.

Joost loopt naar Marloes toe en pakt haar handen.
‘Ik hou van je.’ zegt hij. ‘We worden fantastische ouders. En we krijgen een fantastisch kind. En jij wordt een fantastische moeder.’ Zijn geluk kan niet op. Eindelijk zou het gebeuren. Hij krijgt een zoon of dochter. Hij zoent haar en vertelt nogmaals dat ze fantastische ouders worden.

Simone zit op de rand van de fontein in het park. Ze leest het boek:
Eenzaam en zwanger. Isabella loopt door het park heen en ziet Simone het boek lezen, het boek heeft ze drie keer gelezen omdat het zo emotioneel, zielig en mooi is.
‘Mooi boek hè.’ zegt Isabella tegen Simone. Simone kijkt op.
‘Prachtig boek.’ zegt Simone. Ze legt het boek neer en staat op.

‘Ik heet trouwens Simone, Simone van Dijk.’ Ze maakt een gebaar om een hand te geven. Isabella schudt de hand.
‘Isabella Hager.’ zegt ze vriendelijk.
‘Heb je het boek ook gelezen?’ vraagt Simone.
‘Ja zeker, drie keer. Toen ik zelf zwanger was.’ zegt ze.

Simone en Isabella gaan op een kleed in het park zitten, Isabella pakt een broodje met kaas. Ze hebben het al heel de tijd over van alles en nog wat.
‘Zeg eens, heb jij kinderen?’ vraagt Isabella. ‘Ik kan wel zien dat jij erg op kinderen gericht bent.’ Simone kijkt naar de rood en witte blokjes.
‘Nee, het is wel mogelijk maar het gaat heel moeilijk.’ zegt ze. ‘Laats was het weer niet gelukt. Het is nog nooit gelukt. Maar ik wil niets liever.’
‘O het spijt me.’ zegt Isabella, Simone glimlacht naar haar. ‘Ik hoop echt dat het je een keer lukt.’

Na nog een kwartiertje praten over kinderen en over Melissa, waar Simone heel veel over wilde weten, staat Simone op.
‘Ik ga maar weer eens.’ zegt ze. ‘Dirk wacht op me.’ Ook Isabella staat op.
‘Nou, het was leuk je te ontmoeten.’ zegt Isabella. ‘Misschien kunnen we nog een keer iets gaan doen.’
‘Dat lijkt me leuk.’ Simone geeft Isabella een knuffel en vertrekt.

Simone loopt haar appartement binnen. Dirk zit op de bank tv te kijken. Simone denkt aan Isabella. Wat een aardige vrouw. Simone zag echt dat Isabella het haar echt gunt. Dirk kijkt om en staat dan op zonder de tv uit te zetten. Hij loopt naar Simone toe.

Hij pakt haar handen vast. Hij ziet er heel enthousiast uit.
‘Waarvoor zo enthousiast?’ vraagt ze verbaasd. Dirk lijkt bijna niet uit zijn woorden te komen.
‘Heb je misschien zin om morgen bij de Bristo te eten? Wij tweetjes?’ zegt hij zenuwachtig maar enthousiast.
‘Bij de Bristo? Dat is super duur.’ zegt ze en ze kijkt naar hem. Hij kijkt haar verliefder dan ooit aan.

‘Dat weet ik.’ zegt hij. ‘Ik heb een verrassing voor jou.’ Een verrassing? Wat zou dat zijn?
‘Oké, wat voor een verrassing?’
‘Een verrassing zeg je nooit.’ zegt hij. ‘Wacht maar tot morgen.’ Hij streelt haar wang. Simone is benieuwd.
‘Ik hou van jou.’ zegt ze en ze geeft hem een kus.
Laatst gewijzigd door Klaas op di 02 feb 2010, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.