Hallo,
Ik probeer hier een klein betoogje te schrijven met wat kritiek op S3N. Voordat iemand dit leest en erop reageert, wil ik graag dat je het volgende weet:
1. Iedereen kan wel eens ergens kritiek op hebben.
2. Kritiek betekent niet: afzeiken.
Ik lees graag op S3N het allerlaatste nieuws, en ik moet ook zeggen dat je echt alles erop kunt vinden. Het aantal gebruikers dat online is om 10 uur 's ochtends of het aantal unieke bezoekers doet hier dan ook eer aan.
Wat ik dan voor een site als deze weer minder "mooi" vind, is dat de kwaliteit van de taal in de berichten soms kleine foutjes tot grote grammaticafouten bevat. Dat haalt de kwaliteit van een hoogwaardige site als deze omlaag.
Iedereen maakt wel eens een taalfoutje. Niemand is perfect. De een doet het meer dan de ander. Dit is hartstikke normaal, maar als je een nieuwssite hebt, moet je hier toch aan werken. In een krant worden ook geen mensen aangenomen die taalfouten maken omdat "taalfouten maken natuurlijk is". Daar moeten zij wat aan doen.
Deze site is natuurlijk geen krant, maar taalfoutjes voorkomen kan deze site gewoon nèt naar een nog hoger niveau tillen. Zo komt het veel professioneler en misschien zelfs zakelijker over. Minder als een fansite, meer als een nieuwssite.
Ik zal eens wat voorbeelden geven van taalfoutjes. Ja, hier begint de nitpicking (mierenneuken):
- Er wordt heel vaak gesproken over "Sims 3" of "sims 3". Het spel heet altijd nog "De Sims 3", met twee keer een hoofdletter. "De" komt er altijd voor te staan, zelfs als er al een ander lidwoord voor staat. Bijvoorbeeld: "Het De Sims 3 forum".
- Ik zie dat er af en toe fouten worden gemaakt als "Patricia beleefd". Dit moet natuurlijk met een t zijn: "Patricia beleeft".
Nogmaals, het is normaal dat er taalfouten gemaakt worden. In een krant staan soms ook fouten als "sommigen mensen", wat zonder n moet zijn in het eerste woord.
Jullie hebben geen studie Nederlands gedaan, maar op taalfoutjes letten kan nèt een extraatje zijn.
Wat jullie hiermee doen, moeten jullie natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zal in ieder geval nog steeds S3N blijven bezoeken.