De waarheid: Wie is er nu echt schuldig?

Martijn werd uit de klas gehaald om een gesprek te hebben met een contactpersoon.
"Dag, Martijn. Je zult je wel afvragen waarom ik je wilde spreken?" vroeg de contactpersoon.
"Ik heb werkelijk geen idee..." zei Martijn verbaasd.
"Nou, je staat bijna op het punt om gestraft te worden wegens het pesten bij Roy, maar ik wil graag jouw kant van het verhaal horen."
Martijn schrok zich dood.
"Ik heb niemand wat aangedaan! Dit is niet waar!" zei Martijn die voor zichzelf opkwam.
"Ik weet dat er eerdere problemen tussen jou en Roy waren in de eerste klas. Maar ik wil weten wat er PRECIES speelt tussen jou en hem."
Martijn ging alles vertellen wat er was gebeurd, en dat hij nu niks te maken heeft met het gepest.
De contactpersoon begon hem te geloven.
"Martijn, ik kan altijd aan iemand's ogen zien wanneer die liegt, en jouw ogen spreken de waarheid, en ik hoorde al dat jij een voorbeeldige leerling bent. De docenten waren ook verbaasd toen ze dit broodje-aap hoorde. Ik denk dat ik weet waar het probleem ligt."

"Echt, mevrouw ik heb niks met dit te maken! Ik weet ook niet waarom Roy mij steeds moet hebben!"

"Maak je geen zorgen, Martijn. Ik weet waar het probleem ligt." zei de contactpersoon.
"Wat is het probleem dan?" vroeg Martijn.
"Dat zul je zo zien, ik ga nu Roy erbij halen. Vind je dat erg?" vroeg de contactpersoon.
"Ik ben liever niet met hem in één kamer, maar als u denkt dat het helpt...?"
"Ik sta aan jouw kant, Martijn."

Enkele minuten later kwam de contactpersoon met Roy terug. Roy ging naast Martijn zitten.
"Waarom ben ik hier?" vroeg Roy.
"Dat weet jij HEEL goed." begon de contactpersoon te praten met een hogere stem. Het leek alsof haar stem al wist wie de slechterik is.
"Roy, heb jij weleens problemen met jezelf?" begon ze.
"Ik heb geen idee waar u het over heeft."
"Laat ik het zo stellen, wat moet jij van Martijn?" vroeg ze.
Roy begon boos te reageren.
"Wat moet hij van mij zul je bedoelen? Hallo, ik werd gepest door hem!"
"Jij weet dondersgoed dat dat niet waar is, praat geen onzin!" zei de contactpersoon boos. Martijn hield zich volledig stil tussen de twee.
"Ik kan zo zien wie hier ECHT gepest is, en dat is Martijn! Ik heb heel wat ervaring met dit soort dingen, Roy. Daar kan jij niet onderuit komen door Martijn aan te wijzen als het probleemgeval."
Roy hield zich in, en gaf geen woord.
"Roy, ik denk dat jij je inbeeld dat Martijn een slecht persoon is, hij heeft geen probleem maar JIJ. En jij doet alles om hem daar in te betrekken, waarom? Omdat jij hem als het ware de duivel ziet. Klopt dat?" vertelde de contactpersoon.
Roy besefte dat het geen zin had om er tegen in te gaan, en begon weer toneel te spelen.

"Het spijt mij van alles, ik had nooit Martijn moeten lastig vallen. Het is inderdaad mijn schuld." begon Roy te vertellen.
Martijn was verbaasd...."Voor het eerst geef Roy het toe!" dacht hij.
"Het lijkt mij verstandig als je naar een psycholoog gaat, Roy. Je kan nu wel beloven dat je Martijn niks aan gaat doen, maar dit kun je niet doen zonder hulp. Ik weet niet wat je hebt meegemaakt, ik denk eerder dat je vroeger gepest bent geweest. Klopt dat?"
En Roy ging hier niet om liegen, hij werd inderdaad gepest, en gaf dat ook toe.
"Ik denk dat daar het probleem ligt, jij bent bang om weer het slachtoffer te worden en ziet Martijn als een opvolger voor jouw problemen. Die jij hem nu in de schoenen probeert te schuiven."

"Ik wil dat jullie nu gaan goed maken, en beloof het Roy: Jij gaat hulp zoeken!" zei de contactpersoon.
Roy keek naar Martijn.
"Martijn, het spijt me van alles. Je zult geen last meer van mij hebben."
Martijn, die nog wel boos was op Roy na alles wat hij heeft gedaan, besloot hem te vergeven.
Toen ze samen het lokaal uitliepen begon Roy's gezicht om te trekken in woede.
"Jij bent nog lang niet van mij af, dit zet ik je betaald!"
---------------------
In de volgende update zint Roy op wraak uit