Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

6 berichten • Pagina 1 van 1

Essel
Snode rechterhand Snode rechterhand

Tips voor een goed dagboek

Snap je niet wat er mis is aan jou dagboek? Of ga je een nieuw dagboek maken?
Dan heb je hier wat tips om goeie reacties te krijgen;

Ik begin net tips;

*Open geen topic zonder er een inleiding op te zetten. Doe je dat wel? Dan heb je de kans dat hij door een van de teamleden word verwijdert (ik ga daar verder niet over).
* Zorg dat je een origineel idee hebt!
* Update regelmatig, doe je dat niet? Dan verlies je er vaak veel.
* Word gemotiveerd door positieve reacties, zo weet de lezer ook dat je het je aantrekt wat ze zeggen.
* Negeer de negatieve reacties. Je kunt misschien altijd aan een moderator vragen of degene een heel vervelend bericht wil verwijderen (denk aan kwetsen, uitschelden etc.)

Voor het schrijven;

* Schrijf met leestekens. Dat leest vlotter. En je zult er minder negatieve reacties aan overhouden.
* Verklein je plaatjes met een speciaal programma; denk aan photobucket of tinypic.

Dit zijn de tips tot nu toe, er zullen er meer verschijnen. Zie dit als een extratje bij Dagboek van de maand. ;)
Marinaatjuh
Mest analist Mest analist

Re: Tips voor een goed dagboek

Ik heb een hele tijd niets meer gepost in mijn dagboek omdat ik op vakantie was en dan bedoel ik écht vakantie. Was alle dagen weg, de ene dag naar het Centrum van de stad, de andere dag de outlet store. :$
AfbeeldingAfbeelding
Marit.
Kruisfokker wezen-robot Kruisfokker wezen-robot

Misschien een leuke tip voor erbij:

*Lees voordat je een dagboek start andere dagboeken, zodat je niets hetzelfde kan schrijven en misschien ook nog ideeën krijgt.

:)
Afbeelding
lam6
Man met de buit Man met de buit

Ik heb ook wat tips voor de schrijvers onder ons :D alleen dit is wel over het algemeen schrijven van een dagboek of verhaal:

* Voordat je aan een dagboek wilt beginnen, bedenk eerst goed waar het over moet gaan. Schrijf alle personages op papier en bedenk het verhaal dat je wilt maken. Als je moeite hebt met onthouden van namen of andere dingen in het verhaal, schrijf het op een apart blaadje of document op de pc. Zo hou je bij waar je verhaal heen gaat en wat je wilt. En je kan je plannen nog altijd wijzigen!

* Als je nou je plan klaar hebt en je begint eraan. Begin (hoeft niet altijd) met een stukje voorwoord, waar je verhaal over gaat (maar verraad niet teveel!!!) En upload dan ook gelijk een update erbij zodat de lezer al iets heeft om naar uit te kijken.

* Voor je eerste update, zou het tof zijn voor de lezer als je na het voorstellen van de hoofdpersonage of personages meteen met iets begint dat spanning op bouwt. Je trekt de lezer hier meteen mee aan. Enkele voorbeelden:

Mary gaat naar de supermarkt, een jonge mooie vrouw uit het dorp. Haar bruine haren doet mensen kijken naar haar. Ze kocht in de supermarkt een pak suiker en ging daarna weer richting haar huis.

Maar je kan er ook zo van maken:

Mary gaat naar de supermarkt, een jonge mooie vrouw uit het dorp. Haar bruine haren doet mensen kijken naar haar. In de supermarkt wilt ze gaan kijken voor een pakje suiker. Mary krijgt opeens in de gaten dat ze bekeken wordt door een vreemde man aan het eind van het pad waar ze staat. Een man met een zwarte jas en donkere haren, zijn ogen zijn strak gericht op Mary. Mary voelt zich niet op haar gemak en liep snel naar de kassa om af te rekenen.

Het tweede stukje brengt al gelijk spanning in het verhaal. Maar het is aan jou hoe je het doet. Per verhaal verschillend natuurlijk en iedereen heeft zijn eigen manier van opbouwen.

* Als je schrijft, probeer je dan ondertussen in twee soorten dingen in te leven: de personages en de lezer. Hoe meer jij je inleeft in het personage, hoe mooier je het kan overbrengen, en om je in te leven als een lezer gaat op de volgende manier: Bedenk eens dat jij het verhaal niet kent, je weet totaal niet wat er gaat gebeuren. Bedenk dan wat je zou verwachten in zo verhaal...en juist wat je zou verwachten doe dat juist dan niet in het verhaal maar geef het een hele andere wending! Zo voorkom je dat je dagboek voorspelbaar wordt voor de lezer. Verrasingen zijn altijd leuk in verhalen en het maakt je lezer alleen maar blijer om het te kunnen lezen. Maar alsnog, het is aan jouw hoe jij daarmee omgaat.

* Heb je moeite met inspiratie opbouwen? Doe dan de trap methode. Die ik ook vaak gebruik. De trap methode houdt in dat je een soort trap plan maakt, de eerste tree verteld dus wat er eerst gaat gebeuren, en de tweede tree voegt daar wat aan toe. En hoe hoger je gaat, hoe spannender het kan worden!
Ik geef een voorbeeld:

1: Sarina gaat naar Spanje
2: Sarina ontmoet een jongen waar ze verliefd op wordt
3: Sarina ziet vreemde dingen
4: Sarina ontdekt de waarheid over de jongen waar ze verliefd op is
5 Sarina is bang.

En ga zo maar door. Maar alsnog dat is aan jouw hoe je dit aanpakt :D Je kan dit ook beschouwen als hoofdstukken.

Veel succes met schrijven :D

Weergave- en sorteeropties

Plaats reactie