Hoofdstuk 3

Zuchtend draaide ik een rondje voor de spiegel, de jurk was wel leuk... Maar niet spetterend... Ik begon diep nadenken met mijn haar te spelen terwijl ik nog steeds voor de spiegel stond. Morgen zou ik een tijdje naar Bridgepoort gaan, de grote stad.. Ik zou natuurlijk vroeg op moeten staan om de trein te halen.

'Eey Roosje', klinkt een stem die me oplaat schrikken, 'hoi Lar- wat heb jij nu aan? Is er een feest vanavond?', de relatie tussen mij en Lara was wat achteruit gegaan, van toen ze wegliep. Nu is het eigenlijk wel over, maar onze vriendschap is niet meer wat het was, helaas.
'Nou, jij gaat naar Bridgepoort, en ik dacht, ik ga mee', Lara trok een onschuldig gezicht. 'En school?', vroeg ik zuchtend. Lara haalde haar schouders op en leek een ander onderwerp te bedenken. 'Trek je die soepjurk aan?', zei ze, ik knikte. 'Ja, maar het wordt wel koud..', mompelde ik.

In minder dan een paar seconden toverde Lara een trui te voorschijn en trok die over mijn hoofd.
'Lara!', probeerde ik te roepen maar de trui hield me tegen.
Ik sloot mijn ogen en wachtte tot Lara klaar was- 'Tadaaa, een trui, nu kan je het niet koud krijgen', zei ze met een grote glimlach, 'be-bedankt', antwoordde ik twijfelend. 'Je mag mee', voegde ik eraan toe. 'Jaah', riep Lara.

Zo gezegd zo gedaan, de volgende morgen stonden Lara en ik in de hal, klaar om te gaan. 'Heb je al je tassen Lara?', vroeg ik, ze knikte, 'hoe vaak ga jij eigenlijk naar de kapper?', zei ik wijzend naar haar haar, 'te vaak zeker', gokte ik, Lara knikte.

Samen met Lara liep ik naar de auto en mikte de tassen in de achterbak, 'we hebben wel veel bij voor die paar dagen hé', bedacht ik me, Lara knikte, 'jup, maar het meeste is feest kleding, ik bedoel, we gaan naar een echte "uitgaans" stad, dan moeten wij toch ook een keer feesten, ik keek Lara bedenkelijk aan, 'misschien, misschien ook niet', zei ik.
Zachtjes zette ik de motor aan en reed weg van ons huis, 'tot volgende week', mompelde ik tegen ons huis. Lara zakte onderuit in de auto en gaapte nadrukkelijk. 'Doe je mond 'ns wijder open, ik zag bijna je tenen', mompelde ik sarcastisch. Lara rolde met haar ogen.
Aangekomen bij het trein station parkeerde ik de auto en liep met wat tassen in mijn handen naar een bankje, Lara plofte naast me en zette de tassen neer die zij droeg. 'Hoe laat komt de volgende trein?', vroeg ze terwijl ze rondkeek. 'Hoe laat is het nu?', vroeg ik. 'Uhh, ff kijken hoor, ff wachten', zei ze, ik kreeg de neiging om geïrriteerd te kreunen. 'Uhh, 4 voor 5', zei Lara, 'dus 4 minuten voor 5?', vroeg ik, Lara knikte. 'Dan komt de trein over 4 minuten', zei ik.

Na 4 minuten wachten, of het was wat langer, kwam er een pikzwarte trein aanrijden, die puffend en kreunend tot stilstand kwam. 'Daar moeten we in', vroeg Lara verbaasd, ik knikte, even verbaasd als Lara. Beide pakten we onze tassen en liepen de trein in. 'Moeten we niet betalen?', vroeg Lara. 'Kweenie, volgens mij ik niet...', zei ik.

Toen we instapte stapte er een wat oudere vrouw uit. Het was behoorlijk stil, bijna te stil, net zoals in een horror film.. 'Het is stil... Te stil', zei Lara op een serieuze toon, ik schoot in de lach.
'De trein van Riverview naar Bridgepoort gaat vertrekken, herhaling, de trein van Riverview naar Bridgepoort gaat vertrekken', klonk een soort van conducteur's stem. De deuren gingen dicht en langzaam kwam de trein in beweging, 'hoe lang gaat deze reis duren?', vroeg Lara. 'Te lang', antwoordde ik.

Na 3,5 uur in de trein gezeten te hebben klonk eindelijk de stem die Lara en ik zo graag wilde horen. 'Volgende station, Bridgepoort Centraal, volgende station Bridgepoort Centraal', Lara en ik keken elkaar verwachtingsvol aan. 'Eindelijk!', riep ik uit, 'hopelijk is het warmer in Bridgepoort', zei ik en wreef nog even snel over mijn armen, Lara knikte. 'Ik ben zoo benieuwd!', riep ze. 'Ik ook!', de kriebels kwamen op in mijn buik, ik pakte Lara's hand en kneep erin, 'Bridgepoort Centraal, Bridgepoort Centraal', zei de stem. Lara en ik vlogen overeind, pakte onze tassen en liepen de trein uit, we keken onze ogen uit.
We waren in Bridgepoort.
~~~~~~