Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

22 berichten • Pagina 1 van 2

Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

SN gids: hoektrap en wenteltrap maken, extra (2/2)

Dit is het 2e deel van de hoektrappen tutorial. Als je deel 1 nog niet gelezen hebt, raad ik je aan om dat eerst te doen aangezien ik er in deze tutorial vanuit ga dat je de basis kennis hebt en zal ik dus ook tussenstappen overslaan. Deel 1 kan je hier lezen.


In dit 2e deel van de tutorial zal ik uitleggen hoe een aantal problemen die naar voren komen als je een hoektrap maakt kan verminderen of zelfs vermijden. Deze lijst stond ook onderaan deel 1, maar hier nog maals:
  • ¤ Behang kan vertekenen als je het nu op gaat hangen.
    ¤ Je kan geen ramen, schilderijen, muur verlichting aan de muren ophangen langs de trap.
    ¤ Er verschijnen nooit muren onder het 2e (bovenste) deel van de trap, er zit dus altijd lege ruimte onder.
    ¤ Schaduwen/kleuren die opvallend verschillen tussen de 2 verdiepingen
Ik kan alvast zeggen dat je aan het laatste punt vrij weinig kan doen, dus dat schaduwen of kleuren niet kloppen rondom een trap. Het enige wat je kan doen om het probleem kleiner te maken is veel verlichting en ramen ophangen rondom een trap om het verschil te verkleinen.

Verder zal in dit deel laten zien hoe je 2 andere hoektrappen kan maken. Eén daarvan is zelfs bijna een wenteltrap.

Afbeelding

Wederom zullen alle plaatjes aanklikbaar zijn, dus als je iets beter wilt kunnen zien kan je even op het plaatje klikken.
Afbeelding
Goed, laten we beginnen. Ik heb weer een simpel vierkant huis gemaakt, maak zoiets ongeveer na. Let wel weer op de tegels die ik alvast klaar heb gezet en de stukjes muur. Dat zijn namelijk de stukken waar de trap op gemaakt zal worden. Ook is het handig om de 'uitstulping' waar de trap straks gaat komen, net zoals in het voorbeeld, 4 vakjes breed te maken.

Handig om te weten is, dat we er bij deze trap in het speciaal op gaan letten dat de ruimte onder de trap niet leeg is, maar dat het afgeschermd wordt door een muur. Ook willen we ramen kunnen ophangen voor de trap.

Iets anders waar je nog even op kan letten is het behang, dat hang ik nu meteen op, maar dat is niet verplicht.

Afbeelding

Net zoals vorige keer gaan we weer in de tuin beginnen met de trap. Maak dit keer een gat in de grond van 2 trappen diep. Daar bouwen we dan vervolgens weer een ruimte. Deze moet precies even breed zijn als in het voorbeeld, aangezien we ramen willen kunnen ophangen.

Type vervolgens weer de constrainFloorElevation false cheat in en egaliseer de vloer over de gehele breedte tot 2 vakjes. Precies zoals in het voorbeeld hieronder.

Afbeelding

Aangezien we een dichte ruimte onder de trap willen, gaan we het even afsluiten (Had ook anders gekund, maar dit leek mij even de meest heldere manier). Dus bouw een stukje muur tussen de 2 muren die je al eerder gemaakt had, ik plak er ook meteen even wat behang op.

Afbeelding

Nu gaan we de vloer weer egaliseren, aangezien het muurtje dat je net gemaakt hebt de aangrenzende tegel een beetje scheef laat lopen. Dat corrigeren we dus door te egaliseren, maar dit keer slechts 1 vakje naar binnen, niet 2 zoals in een eerdere stap.

Afbeelding

Nu kan je de trappen plaatsen.

Let er op dat de onderste verdieping een totaal afgesloten ruimte is, als die ruimte niet afgesloten is zal er géén muur verschijnen onder de onderste trap. Ook is het raadzaam om de leuningen van de trappen met de hand te plaatsen, anders komen ze in de muren terecht en daar zijn ze af en toe lastig uit te verwijderen.

Afbeelding

Nu moeten we het dak nog even een beetje netjes maken.

Afbeelding

Als je goed kijkt, zie je wellicht een raar puntje in de lucht zweven boven de hoek waar beide trappen kruisen. Dat kan je simpel weghalen door het stukje muur wat we eerder hadden gebouwd weg te halen, die hadden we eigenlijk toch niet nodig.

Afbeelding

Zoals je ziet zijn er nu ramen te plaatsen om de trap heen. Dat komt doordat we de vloer over de gehele breedte verlaagd hebben. Echter zal je nog wel steeds een schuin stuk op de muur hebben waar geen ramen te plaatsen zijn (te zien als je het behang weg haalt), maar die hebben we eigenlijk gewoon een stukje opgeschoven.

Afbeelding

Dit was de eerste trap. We hebben dus de volgende problemen hier op kunnen lossen of kunnen aanpassen naar zoals wij het wel prettig vinden:
  • ¤ Je kan geen ramen, schilderijen, muur verlichting aan de muren ophangen langs de trap.
    ¤ Er verschijnen nooit muren onder het 2e (bovenste) deel van de trap, er zit dus altijd lege ruimte onder.
Als je al/nog problemen tegen bent gekomen met betrekking tot behang dat vertekend of rare vormen aan neemt, dan moet je zeker even verder lezen. Bij het maken van de volgende trap zal ik daar namelijk wat over vertellen. En je wilt natuurlijk ook vast en zeker ook wel weten hoe je een soort van wenteltrap maakt? Lees gauw verder..!
Afbeelding
Een soort van wenteltrap maken is iets lastiger dan het maken van een normale hoektrap. Maar als je de vorige 2 trappen gemaakt hebt zonder echte problemen, gaat deze ook zeker lukken.

We beginnen weer met een simpel gebouw van 2 verdiepingen. Let in het speciaal op de uitstulping van 3 bij 3 vakjes die ik gemaakt heb met daarin op iedere hoek een vloertegel. In deze uitstulping komt de wenteltrap.

Op de begane grond ligt ook 1 vloertegel en staan er een aantal muren. Bouw de uitstulping precies zo na als ik het gemaakt heb. De muren op de begane grond kan je eventueel weglaten als je niet wilt dat de onderkant van de trappen dicht zullen zijn (zoals bij het maken van de vorige trap geleerd is).

Afbeelding

Het tempo ligt iets hoger, aangezien je ondertussen als het goed is al weet hoe of wat.

We maken dit keer 3 gaten in de tuin op 3 verschillende hoogtes. Je moet er op letten dat ieder gat in een rechte lijn staat tot het stukje vloer dat je op de 1e verdieping geplaatst hebt. Met de klok mee gaan we van een diep gat (3 trappen) tot een ondiep gat (1 trap).

Het stukje vloer op de begane grond, met daarboven een stuk vloer op de 1e verdieping hoeven we niet van hoogte aan te passen, dus daar maken we ook geen gat voor.

Afbeelding

Maak in ieder gat een vierkante ruimte.

Afbeelding

Uiteraard ontkom je niet aan de constrainFloorElevation false cheat, voer die weer in.

Nu gaan we vanaf iedere vierkante ruimte die we in een gat gemaakt hebben, naar de betreffende vloertegel egaliseren. Dit zal vrij makkelijk moeten gaan, aangezien je ieder gat in de grond in een rechte lijn gemaakt hebt, met de vloertegel.

Afbeelding

Het zal er nu ongeveer zo uitzien.

Afbeelding

Plaats nu de trappen.

Een tip: Zoals je ziet heb ik op de bovenste vloertegen een stukje hek geplaatst. Dit kan alleen als je op de begane grond nog geen trap gemaakt hebt, want anders krijg je een foutmelding. Bouw dus eerst de hekjes voordat je de trappen gaat plaatsen.

Afbeelding

Met het verlagen van de laatste vloertegel, hebben we ook een stukje verlaagd wat we eigenlijk niet wilde verlagen. Dit kan je simpel corrigeren door vanaf de binnenkant van het huis de vloer naar buiten toe te egaliseren. Let er wel op dat je niet te dicht bij de trap komt, want anders trek je de vloertegel bij de trap scheef.

Afbeelding

En natuurlijk moet het dak ook weer recht getrokken worden.

Afbeelding

Zoals je ziet is mijn behang helemaal vertekend door het maken van deze trap. Met sommige behang soorten gebeurt dit wel en met sommige niet. Hier is echter een 'natuurkundige' regel voor:

Behang met horizontale strepen/figuren erin zal altijd vervormen. Behang met enkel verticale of helemaal geen figuren zal nooit vervormen. Als je dus in het vervolg rare figuren krijgt bij het maken van hoek/wenteltrappen, dan zal je dus een ander soort behang moeten kiezen waarin geen figuren voorkomen of waar enkel verticale lijnen inzitten.

Afbeelding

Je dacht dat je klaar was? Eigenlijk wel, maar ik kan er geen genoeg van krijgen. We maken er gewoon nog een 2e verdieping bovenop! Dus we maken er een doorlopende wenteltrap van over meerdere verdiepingen.

Als jij er ook geen genoeg van kan krijgen, dan bouw je net zoals ik een verdieping bovenop datgene wat je al gemaakt hebt. Leg ook weer 4 vloertegels neer in iedere hoek.

Afbeelding

We hadden de gaten in de grond nog, met de vierkante ruimtes erin. Daar bouwen we ook gewoon een verdieping bovenop.

Afbeelding

Nu herhalen we het hele proces weer van egaliseren. Alleen nu doen we het een verdieping hoger. Dus egaliseer iedere vloertegel weer met de bijbehorende vierkante ruimte waar je net een verdieping bovenop gezet hebt.

Afbeelding

Laten we meteen die vloer binnen het huis en op het dak corrigeren.

Afbeelding

En we plaatsen de trappen weer. Let op dat je de hekjes eerst maakt, eventueel moet je de trappen een paar verdiepingen lager ook wegslopen. Maar dat kan je gerust doen, want je kan ze weghalen en weer terugplaatsen zo vaak als je wilt.

Afbeelding

Ook hier kan je weer ramen plaatsen, alleen op de hoeken waar je dus die vloertegels telkens geplaatst hebt. Ziet er erg mooi uit, toch?

Afbeelding

Dit was het. We hebben nu 3 hoektrappen gemaakt, waarvan 1 behoorlijk dicht in de buurt komt van een wenteltrap. Ik weet zeker dat je hier erg leuke dingen mee kunt maken.

Ik hoop dat je er wat van geleerd hebt en ik zie hopelijk snel een huis met een hoektrap verschijnen.

Eventuele opmerkingen en vragen kan je in dit topic kwijt.

Bedankt voor het lezen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

Re: Een hoektrap (& wenteltrap) maken - Extra - Deel 2

Vampsessed schreef:En als je bredere trappen wil? Moet je dan gewoon een bredere gat maken in de grond voor je begint?
Dat gat in de grond maakt opzich niet zo heel veel uit, hoe groot je die maakt. Het gaat uiteindelijk om wat en hoe je stukken vloer met de cheat verlaagd.

Een bredere trap kan je eigenlijk op een zelfde manier maken, als je de techniek eenmaal uitgeprobeerd hebt weet je waarschijnlijk wel hoe. Het enige wat je moet doen is overal 2 vakjes bij optellen. Ik leg zo bijvoorbeeld 1 tegel in iedere hoek, dat moeten er dan 4 zijn. Bij die wenteltrap zou je de 'uitstulping' in plaats van 3, 5 vakjes breed moeten maken.

@Edwin, deze kavel zijn allemaal op andere kavels gemaakt en ik heb ze geloof ik alweer gesloopt :sweatdrop
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stefanovic
Mest analist Mest analist
Berichten:
628
Lid geworden op:
wo 04 nov 2009, 14:57

Re: Een hoektrap (& wenteltrap) maken - Extra - Deel 2

Aha, Dit is fijn. :love Ik had er een paar weken geleden nog over nagedacht. Ik wou eigenlijk aan een forumlid vragen hoe dat moet. Maar kijk nu toch eens, kunnen jullie gedachten lezen? xD
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein
Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

Re: Een hoektrap (& wenteltrap) maken - Extra - Deel 2

roudy95 schreef:Het lukt mij niet bij de hoektrap bij de onderste trap een muurtje bij te krijgen. Hoe kan dat, want de onderste verdieping is helemaal afgesloten.
Dat zou automatisch moeten gebeuren als de ruimte op de onderste verdieping helemaal afgesloten is. Misschien moet je ook de ruimte op de 2e verdieping helemaal afsluiten? Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Afbeelding
Marly
Orgaandonor Orgaandonor
Berichten:
1
Lid geworden op:
do 30 sep 2010, 17:37

Re: Een hoektrap (& wenteltrap) maken - Extra - Deel 2

Echt heel erg handig en super leuk, waar het niet dat ik bij de wenteltrap de 2e trap niet kan plaatsen..! Dus van de grond naar het eerste verhoginkje geen probleem, dan van de 1e naar de 2e lukt niet! Maar van de 2e naar de 3e en de 3e naar boven dat lukt dan weer wel! Iemand enig idee hoe dit kan komen? Ik heb het al een paar keer opnieuw geprobeerd en ik weet niet wat ik fout doe?

Okeee Het is al gelukt! Bleek dat die muur met 3 trappen naar beneden zegmaar te een ietsjepietsje te laag was :? Anyway, geweldige tutorial

Weergave- en sorteeropties

Plaats reactie