3.5 De derde eilandraad

De leden van kamp Zuid liepen richting de plek die ze allemaal herkenden. De plek waar de eilandraad werd gehouden en deze keer waren zij de pineut. De sfeer onderweg was niet erg prettig. In het kamp ging het al slecht en onderweg dacht iedereen over tactische manieren van stemmen en wie er op hen zal stemmen.

Net zoals de eerste keren namen ze allemaal plaats op de kratten. 'Welkom allemaal,' zei Laura, 'jullie hebben de proef verloren en daarom zijn jullie hier. Zometeen lopen jullie allemaal naar boven en stemmen op diegene die je het liefst niet meer mee terug neemt naar jullie strand. Diegene met de meeste stemmen vertrekt.'

Één voor één liepen ze de trap op onder het toeziend oog van hun kampgenoten en Laura.

Bovenaan schreven alle kandidaten de naam op van diegene die ze niet terug wouden zien. De rest keek vol zenuwen toe. Zouden ze nu allemaal op mij stemmen? dacht Samuel. Ook Alice had geen fijn gevoel, zij had namelijk niet echt haar best gedaan tijdens de opdracht, net als bij alle opdrachten eigenlijk.

Toen iedereen gestemd had liep Laura de trap op. Ze pakte de urn en nam hem mee naar beneden. 'Is er nog iemand die een munt in wil zetten? Dan mag je hem nu hier neerleggen.' Niemand stond op, dus stopte Laura haar hand in de urn en pakte het eerste stuk papier.
De eerste stem is voor... Alice.

'Ik stem op jou, Alice, want jij en ik zijn de enigen die vandaag niet geklommen hebben. Ik denk dat de meeste mensen op jou stemmen en dat doe ik dus ook.'
De tweede stem is voor... Izumi.

'Izumi, ik stem op jou, want je hebt je belachelijk gedragen vandaag. We hadden kunnen winnen, maar jij moest weer zo nodig je principes in de strijd gooien. Ik hoop dat je vanavond moet vertrekken.'
De derde stem is voor... Jef.
De vierde stem is voor... Alice. Dat zijn twee stemmen voor jou, Alice.
De vijfde stem is voor... Izumi. Dat zijn er ook twee voor jou, Izumi.
De zesde stem is voor... Lauren. We hebben nog één stem in de urn. Als hij voor Izumi of Alice is, is de uitslag direct duidelijk en vertrekt diegene met de meeste stemmen. Is de stem voor iemand anders, dan kijken we wie er de meeste stemmen kreeg in de vorige eilandraden. Laura pakte voorzichtig het laatste stuk papier.
De laatste stem is voor... Izumi. Jij moet onmiddelijk vertrekken.

Iedereen zag duidelijk dat Izumi schrok en baalde tegelijk. Ik heb dit niet verdiend, dacht ze. Samuel stond als eerst op om haar te troosten. Voor dat hij het wist omhelsde hij haar, dat zou hij anders nooit durven, maar Izumi was de enige in het kamp die hem leuk leek. De rest nam ook afscheid, maar Izumi voelde er niet veel voor om al die verraders te omhelzen.

En zo werd Izumi de derde kandidaat die het eiland moest verlaten.