23.2 De contactpunten van Sharon en Jakosh

De bewoners gingen snel in de eliminatiekamer zitten. Iedereen was nieuwsgierig naar de nieuwe bewoners en hun ideeën over hen. 'Als het goed is hebben jullie Sharon en Jakosh zojuist ontmoet,' zei de Stem. 'Wat jullie ook weten is dat nieuwe bewoners ook een aantal contactpunten mogen verdelen en dat is wat Sharon en Jakosh nu gaan doen. Sharon, wil jij als eerst hier komen zitten?' Sharon knikte en ging op de rode stoel zitten.
'Om te beginnen, wie wil jij de meeste contactpunten geven? Wie geef jij er 100?' 'Deze wil ik graag aan Femke geven,' zei ze vriendelijk. 'Dankjewel,' zei Femke en ze knikte naar Sharon.
'75 contactpunten. Voor wij zijn deze?' 'Voor Joe.'
'Wie schenk jij 50 contactpunten?' 'Deze wil ik dan graag aan Melanie geven.' 'Dankjewel, zeg,' zei Melanie enthousiast.
'Dan krijgt nog één iemand 25 contactpunten en iemand krijgt er geen. Je hebt nog de keuze uit Jakosh en Brookelle. Wie krijgt er 25?' 'Jakosh.' 'Dus Brookelle gun jij geen contactpunten?' 'Nou, niet gunnen is een groot woord, maar zij krijgt er op dit moment inderdaad geen.'

'Jakosh. Dan is nu de beurt aan jou. Jij krijgt dezelfde opdracht als Sharon voorgelegd.' Jakosh nam plaats op de rode stoel en keek de groep even goed rond. Hij hield van dit gevoel. Het gevoel van macht.
'Jij mag ook 100 contactpunten schenken aan iemand van je nieuwe medebewoners. Heb je een keuze gemaakt?' 'Zeker. Ik wil deze contactpunten ook aan Femke geven.' Femke kreeg een grote glimlach op haar gezicht. Door de nieuwe bewoners was ze zo even 200 contactpunten rijker!
'Aan wie geef jij dan de 75 contactpunten?' 'Aan Joe.' 'Bedankt, kerel,' zei hij blij.
'50 contactpunten. Voor wij zijn ze?' 'Voor Sharon, ondanks dat ik haar nog niet zo goed ken.'
'Dan mag jij tot slot nog iemand 25 contactpunten geven. Wie?' 'Melanie.' 'En Brookelle krijgt wederom 0 contactpunten?' 'Ja.'

Brookelle werd niet boos. Niet chagerijnig. Niet opvliegerig. Ze had immers genoeg contactpunten, die paar contactpuntjes deden haar niets. Zie hem daar nou zitten, dacht ze, zie die Jakosh daar nou zitten. Denkt hij nou echt dat hij door een donatie van 100 contactpunten niet naar huis gestuurd word door die andere drie? Had hij mijn kant maar gekozen, dan had hij tenminste nog een kans in de villa, maarja.. dat is niet mijn probleem. Net als Sharon, ook zo'n wannabe. Denken ze nou echt dat ze het gaan maken hier door een beetje te slijmen bij Femke? Bijna moest ze lachen, maar dat deed ze niet. Ze komen er nog wel achter, dat is één ding wat zeker is, dacht Brookelle.