10.2 De tiende eliminatieronde

De bewoners hadden net samen hun diner gegeten. Het was erg gezellig, maar toch voelde iedereen de spanning, het kon natuurlijk niet te gezellig worden, want dan zou nooit iemand het huis verlaten.

De bewoners namen plaats op de zwarte bank, terwijl er weinig werd gezegd. Iedereen was zenuwachtig, want niemand wilde de rode stoel op. 'Beste bewoners,' begon de Stem, 'ook deze week heeft het publiek weer gestemd. Hier komt de uitslag.'
'Femke. Jij mag deze week de meeste contactpunten in ontvangst nemen. Gefeliciteerd met 36 contactpunten.
Ook jij bent populair bij het publiek, Scarlet. Jij mag 20 contactpunten in ontvangst nemen.
Er zijn twee bewoners die 12 contactpunten krijgen. Dit zijn jullie, Darren en Tammie.
Joe, jij ontvangt 8 contactpunten.
Lilly, Jayden en Lise, jullie ontvangen alle drie slechts 4 contactpunten, dus één van jullie bevindt zich in de gevarenzone met Melanie die 0 contactpunten ontvangen heeft. Degene die naast Melanie plaats moet nemen in de gevarenzone, omdat ze net iets minder stemmen had dan de andere twee bewoners is.. Lise.'

'De andere bewoners zullen nu stemmen. Zij beslissen wie van jullie op de rode stoel komt.
Ik begin bij Tammie. Wie zie jij liever op de rode stoel, Melanie of Lise?' 'Ik zie Melanie liever op de rode stoel.'
'Scarlet. Wie zie jij liever op de rode stoel, Melanie of Lise?' 'Lise.'
'Joe. Wie zie jij liever op de rode stoel, Melanie of Lise?' 'Lise.'
'Femke. Wie zie jij liever op de rode stoel, Melanie of Lise?' 'Ik heb Melanie gekozen.'
'Dat is een gelijke stand. Darren. Wie zie jij liever op de rode stoel, Melanie of Lise?' 'Lise, sorry.'
'Als jij, Lise, nog één stem tegen krijgt, moet jij plaats nemen op de rode stoel. Jayden. Wie zie jij liever op de rode stoel, Melanie of Lise?' 'Het spijt me, Lise, maar ik heb voor jou gekozen.'
'Lise, jij mag plaats nemen op de rode stoel als we hebben geluisterd naar de stem van Lilly.' 'Ik heb ook voor Lise gekozen, sorry meisje,' zei Lilly.

Lise nam plaats op de rode stoel en perste er een zenuwachtig glimlachje uit. Misschien zou ze wel naar huis worden gestuurd, want veel mensen, zowel het publiek als haar medebewoners zouden misschien denken dat ze zich helemaal niet thuis voelt tussen deze mensen, maar ze vond het juist geweldig. Lise wou maar wat graag blijven! 'Lise, jouw medebewoners gaan nu beslissen of jij mag blijven of dat jij vanavond de villa nog moet verlaten. Jij zult de villa alleen moeten verlaten als alle bewoners besluiten jou naar huis te sturen. Melanie stemt natuurlijk niet mee, omdat zij ook in de gevarenzone zat.'
'Lilly. Mag Lise van jou blijven of moet ze vanavond nog vertrekken?' 'Van mij mag ze vertrekken. Ik vind je een leuke meid, maar er moet nu iemand vertrekken.'
'Jayden. Mag Lise van jou blijven of moet ze vanavond nog vertrekken?' 'Ik ken je nog niet heel goed, maar net als Lilly vind ik dat er iemand moet vertrekken. Dus ook ik stuur je naar huis. Sorry.'
'Darren. Mag Lise van jou blijven of moet ze vanavond nog vertrekken?' 'Ook ik moet aan het spel denken dus moet je naar huis stemmen.'
'Femke. Mag Lise van jou blijven of moet ze vanavond nog vertrekken?' 'Ik moet aan het spel denken. We zitten hier al weer twee maanden en zijn nog steeds met negen bewoners. Natuurlijk is dit te veel en ik ken je niet echt goed, want je trekt je vaak terug. Aan de andere kant ben je hier natuurlijk nog maar net en heb je je kans om ons beter te leren kennen nog niet echt gegrepen.' 'Inderdaad,' zei Darren die Femke bij viel, 'ik wil je heel graag beter leren kennen, maar ik weet de helft van de tijd niet eens waar je bent. Dat geeft natuurlijk niet, maar het is slecht voor je positie denk ik, zowel in het huis als voor het publiek.' 'Femke. Mag Lise van jou blijven of moet ze vanavond nog vertrekken?' herhaalde de Stem. 'Je mag blijven.'
'Gefeliciteerd, Lise. Je hoeft vanavond de villa niet te verlaten.' Er kwam een klein traantje in de ooghoek van Lise. Ze was enorm blij. 'We gaan ook nog even luisteren naar de stemmen van de overige bewoners. Joe. Had Lise van jou mogen blijven of moest ze vanavond de villa verlaten?' 'Ik had liever gezien dat je vanavond was vertrokken. Je past absoluut niet in deze groep en doet ook geen poging om er wel bij te horen, vandaar dat ik je liever in de limousine had zien stappen vanavond.'
'Scarlet. Had Lise van jou mogen blijven of moest ze vanavond de villa verlaten?' 'Ik vind je echt aardig, Lise, maar ook ik heb nog niet echt hoogte van je gekregen. Je hangt te veel aan Tammie, iedereen ziet je een beetje als het aanhangsel van Tammie en dat vind ik jammer. Voor jou, maar ook voor ons, ik had je namelijk echt graag beter leren kennen, maar ook ik had je weggestuurd.'
'Tot slot, Tammie.' 'Van mij mocht je blijven, luister maar niet naar de anderen, want ik wil graag dat je blijft.'