Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

16 berichten • Pagina 1 van 1

Gebruikersavatar
Zemm
Snode rechterhand Snode rechterhand
Berichten:
3585
Lid geworden op:
za 15 aug 2009, 16:56

SN gids: Tombes bouwen

Afbeelding
Heb je alle tombes in Wereld Avonturen al ontdekt en wil je ze nu ook zelf gaan maken? Dan is deze guide er om jou hierbij te helpen, want bij het maken van een tombe komt meer kijken dan het bouwen van de kamers en het plaatsen van objecten. Als je het een keer gedaan hebt, is het een eitje.

Afbeelding

Hoe kom ik in het buydebug menu?
In het buydebug menu vind je bijna alle objecten die je nodig hebt voor het maken van tombes. Alleen je kunt dit niet vinden zonder het gebruik van een cheat.

1) Voer de cheat testingcheatsenabled true in het cheatscherm in. (hiervoor moet je CTR+SHIFT +C tegelijk indrukken)
2) Voer de cheat buydebug in het cheatscherm in.

Je komt nu automatisch in het buydebug menu terecht. Mocht je naar een ander menu gegaan zijn, kan je hem vinden op de volgende locatie.
Afbeelding

Afbeelding

Objecten in een tombe die je kunt linken
Voor het maken van tombes heb je diverse tombe-objecten tot je beschikking. Natuurlijk is het handig om te weten welke objecten er zijn en wat je ermee kan, want je wilt er natuurlijk alles uithalen wat erin zit. Daarom vind je hieronder een lijst met de objecten die je kunt gebruiken inclusief de opties, linkopties, GG-opties en eventueel de broodnodige uitleg. Hier staat GG voor geactiveerd gedrag en voor link kan je ook het woord activator gebruiken.

•Boekenkast
Afbeelding
Na al dat geploeg en gesjok door de tombes mag er best wel eens wat ontspannen worden. Maar niet verder vertellen, het is ook een schakelaar.
Link: voorwerp is uit inventaris verwijdert/aan inventaris toegevoegd

•Bronpunt voor Schatten
Afbeelding
Hiermee zorg je letterlijk dat de schatten voor het oprapen liggen voor je Sim. Je mag het je Sims af en toe wel eens even makkelijk maken in een tombe.
Link: voorwerp dat verwijderd is
Opties:
  • schattencomponent
•Deur (gewoon)
Afbeelding
Link: doorheen lopen
GG: afsluiten, openen
Opties:
  • afsluiten/openen
•Duikput
Afbeelding
Op het eerste gezicht is de duikput een simpel voorwerp. Alleen zodra je verder kijkt dan je neus lang is, zie je dat je hiermee ook naar andere putten kan teleporteren/duiken. Daarnaast kunnen je Sims dit voorwerp handig gebruiken om vuurvallen te doorstaan door doorweekt te raken.
Link: verborgen schakelaar
Opties:
  • kleur water instellen
  • hier (geen/uber-) warpput van maken
  • schattencomponent
  • naam wijzigen
Kleuren van het water: blauwgroen, zwart, bruin, gek, donkerblauw, rood, paars.

Teleporteren met duikputten
Natuurlijk wil je van je duikput een warpput maken en daarom geef ik stap voor stap aan hoe je dit kan gaan doen. Zoals je ziet heb je een gewone warpput en een uberwarpput. Een gewone teleporteert je altijd terug naar de laatst geplaatste en is dus vrij onhandig als je er meer dan twee plaatst. Daarom behandel ik alleen de uberwarpput, want hiermee kan je exact aangeven naar welke put je Sim geteleporteerd moet worden.
  • Stap 1: Plaats twee duikputten.
    Stap 2: Geef beide putten een unieke naam met de optie “naam wijzigen.”
    Stap 3: Kies voor de optie “hier een uberwarppput van maken” en voer de naam van de andere put in.
En nu heb je een werkende uberwarpput. Als je al een bij “naam wijzigen” al een bestaande naam invult krijg je een waarschuwing dat hij al in gebruik is en je kan zelfs ook teleporteren naar duikputten op een hele andere kavel!

•Fakkelschakelaar
Afbeelding
Een uniek voorwerp voor het verlichten van jouw tombe, dat stiekem functioneert als een schakelaar. Ook ziet je tombe er ook gelijk spannender eruit.

Link: licht aanzetten, licht uitzetten, schakelaar omzetten
GG: licht aanzetten, licht uitzetten, licht van kleur veranderen
Opties:
  • schakelaar in- of uitschakelen
  • goed geïnspecteerd/instellen als geïnspecteerd
  • licht aan/uit
  • kleur instellen
  • intensiteit instellen
•Geheime Draaideur
Afbeelding
Pas maar op dat je Sim niet duizelig wordt als je uiteindelijk deze deur gevonden hebt.
Link: doorheen lopen
GG: aan- of uitzetten, openen, sluiten, afsluiten, verbergen, weergeven
Opties:
  • automatisch openen na inspectie inschakelen/uitschakelen
  • minimale Sportieve vaardigheid…
  • aanbevolen Sportieve vaardigheid…
  • debug: als (niet) ontdekt weergeven
  • debug: niet ontdekbaar maken
  • automatisch dichtdoen aanzetten/uitzetten
  • afsluiten/openen
•Gouden draak vuurwerk
Afbeelding
Ja, zelfs vuurwerk kan je gebruiken in tombes. Link het en je kan een hele vuurwerk show organiseren.
GG: in de brand zetten

•Grafkamermarkering
Afbeelding
Dit object is dus écht onmisbaar in je tombe. Het zorgt ervoor dat de kamers die nog niet ontdekt zijn donker worden en dus elke nieuwe kamer een verrassing wordt.
GG: mist in kamer opheffen
Opties:
  • mist…
  • conflicterende markeringen weergeven
  • Soort tombe instellen
Opties na mist
  • instellen → weergeven, niet weergeven
  • herstellen → mist in kamer/kavel/wereld herstellen

Soorten tombe: normaal, ontslaan, water magie, dood.


•Grafstenen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wat is dat nou, een grafsteen in je tombe. Het lijkt misschien gewoon een nutteloos object, maar door er te rouwen kunnen er al grootse dingen gebeuren.
Link: rouwen
Opties
  • Plakkaat op grafsteen vervangen...
Plakkaten: hoge leeftijd, verdrinken, uithongeren, elektrocutie, verbranden tot dood erop volgt of vloek van de mummie

•Inscriptie van Plaat
Afbeelding Afbeelding
Natuurlijk maak jij de moeilijkste tombes en is het bijna onmogelijk om erdoorheen te komen, dan kan je dit voorwerp gebruiken om een hint te geven.
Link: inscriptie lezen
Opties:
  • tekst invoeren
•Klein gat - Vloer/Muur
Afbeelding Afbeelding
Een klein voorwerp dat gemakkelijk over het hoofd gezien kan worden. Hiermee eis je dus wat extra speurvaardigheid van je Sim om hem te voltooien.

Link: verborgen schakelaar
GG verdwijnen, verschijnen
Opties:
  • schattencomponent
•Markeervoorwerp voor tegels met plasjes of brandvlekken
Afbeelding
Wil je misschien een stille hint geven waar een verborgen val ligt of plasjes water om wat extra sfeer te creëren? Dat kan dus met dit voorwerp.
Opties:
  • plasje toevoegen/verwijderen
  • verbrande tegel toevoegen/verwijderen
•Sarcofaag
Afbeelding
Wat is er nou leuker dan een mummie in je eigen tombe. Je kunt er zelfs voor zorgen dat hij tevoorschijn komt als je Sim een bepaalde schakelaar geactiveerd heeft.
Link: openen
GG: tombemummie vrijlaten
Opties:
  • schattencomponent
  • zet de mogelijkheid om een mummie te voorschijn zal komen*
*Opties : nooit, soms, altijd

•Schatkist (Opslag van de Sultan, De Schatkist van Alouette & De Kist van Jiangzhou)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Je Sims mogen er best wel wat van over houden als ze een tombe hebben onderzocht. Dus plaats gewoon dit voorwerp in je tombe en kies een leuke beloning uit.
Link: sleutelsteen plaatsen, openen
Opties:
  • schattencomponent
  • informatie van de schatkist
•Sleutelsteen
Afbeelding
Opties:
  • vorm instellen
Vormen: sikkel, hart, ster, genaamd…

•Sleutelsteenpaneel
Afbeelding
Dit object kan flink wat zoekwerk opleveren, want als je het wil activeren moet je er een passende sleutelsteen in doen. Hierdoor kan je tombe nóg moeilijker worden.
Link: sleutelsteen plaatsen
Opties:
  • vorm instellen
Vormen: sikkel, hart, ster, genaamd…

•(Grote) Stapel Puin voor in de Hoek
Afbeelding
Je sim mag best eens even ploeteren voordat hij/zij een schat of schakelaar krijgt. Gewoon even dit object met “moveobjects on” erop zetten en klaar is Kees.
Link: uit de weg ruimen
Opties:
  • resterende tijd om dit uit de weg te ruimen
•Trap
Afbeelding
GG: verbergen, weergeven
Opties:
  • Trap verbergen/weergeven
•Toilet
Afbeelding
Je sim brengt soms uren door een een tombe en moet dus ook wel eens aan haar/zijn behoefte doen. En wat is er dan mooier dat het tegelijkertijd een schakelaar is.
Link: schakelaar omzetten

•Val - Vloer/Muur
Afbeelding Afbeelding
Wil je je lieve, zachtaardige tombe echt enger en gevaarlijker maken? Dan is dit voorwerp echt onmisbaar voor jou. Er zijn talloze mogelijkheden, waardoor je Sims nooit weten voor wel gevaar ze nu weer staan.
Link: verborgen schakelaar, aanzetten
GG: eenmalig ontslaan, verschuiven, op scherp zetten, deactiveren, als slapend instellen, vernietigen, in de brand zetten
Opties:
  • staat van de val instellen
  • soort val instellen
  • afvuursnelheid
  • kan (niet) onschadelijk worden gemaakt
Staat van de vallen: slapend en verborgen, onscherp en verborgen, op scherp en zichtbaar, afvurend en zichtbaar, niet actief en zichtbaar.
Soorten vallen: vuur, pijlen, elektriciteit, stoom, geen val.


Toevoeging
Als je wilt kan je ook een beweegbaar standbeeld neerzetten om een vloerval onschadelijk te maken of een duikput om een vuurval te doorstaan. En wist je dat stoomvallen vuurvallen onschadelijk maken.

•Verborgen schakelaarspaneel
Afbeelding
Wil je dingen activeren zonder een interactie tussen je Sim en een object? Dan is dit object echt een aanrader, je Sim hoeft er enkel alleen over heen te lopen.
Opties:
  • verborgen schakelaar
•Verlichting
Afbeelding
Je tombe moet ook wel een beetje stijl hebben en dat kan je natuurlijk doen met gewone lampen i.p.v. de fakkelschakelaar.
Link: licht aanzetten, licht uitzetten
GG: licht aanzetten, licht uitzetten, licht van kleur veranderen
Opties:
  • licht aan/uit
  • kleur instellen
  • intensiteit instellen

•Vitrines
Afbeelding
Sommige waardevolle schatten verdienen het natuurlijk niet om gewoon op de grond te liggen en dus zet je ze in een vitrine. Maar pas wel op, je weet maar nooit wat er gebeurd als je er een schat vanaf pakt.
Link: voorwerp dat verwijderd is, geplaatst voorwerp
Opties:
  • reserveren voor…
  • glazen deksel open of dichtdoen
•Vloerschakelaar
Afbeelding
Wat zou je zonder moet? Een van de meest gebruikte objecten om geactiveerd gedrag te activeren door er alleen op te stappen of er een beeld op te schuiven.
Link: erop stappen, er vanaf stappen
GG: verdwijnen, verschijnen, opnieuw instellen
Opties:
  • verbergen/ weergeven
  • visuele stijl aan- of uitzetten
Aanvulling
Naast dat je sim erop kan stappen kan je er ook een verschuifbaar beeld opduwen. Maar waarschijnlijk heb je al in andere tombes al gezien dat de vloerschakelaar er dan anders uitziet. Hiervoor heb je de optie “visuele stijl aan- of uitzetten.”

Afbeelding

Tombe objecten linken
Dit is het belangrijkste deel in het maken en voltooien van je tombe. In principe kan je dit het beste vergelijken met “actie reactie”, alleen dan noem je actie link en reactie geactiveerd gedrag. Om het nog net iets duidelijker te krijgen geef ik ook een voorbeeld: een Sim stapt op een vloerschakelaar en vervolgens gaat er een deur open. De vloerschakelaar is dan de link en de deur geactiveerd gedrag.

Een link aangeven
Je begint altijd eerst met het aangeven wat de link is en hoe hij geactiveerd wordt. Dit doe je door er met shift en ctrl op te klikken en dan voor “link activeert…” te klikken. Vervolgens kies je hoe de link geactiveerd wordt, voor de vloerschakelaar zijn dit erop stappen en er vanaf stappen. Na het aangeven van één link ga je altijd door met het aangeven van het bijpassende geactiveerd gedrag.

Geactiveerd gedrag aangeven.
Na het aangeven van de link, geef je het geactiveerd gedrag aan. Dit doe je weer door er met shift en ctrl op te klikken en dan voor “Linken aan geactiveerd gedrag…” te kiezen. Vervolgens kies je wat er gebeurt als de link geactiveerd wordt.

Afbeelding

Opties
Naast het linken van de objecten, zijn er ook verschillende opties die je van een voorwerp in kan instellen. Voor een geheime draaideur zijn dit bijvoorbeeld: als (niet) ontdekt weergeven, niet ontdekbaar maken, afsluiten/openen enzovoort. Deze kun je net als het linken zien als je er met ctrl shift op klikt.

Activeert…/Geactiveerd gedrag…
Dit zijn twee standaard opties die je bij welk tombeobject kunt vinden. De optie “activeert…” heeft betrekking op de link en “Geactiveerd gedrag…” op geactiveerd gedrag. Onder deze opties kun je een paar dingen vinden, maar waar je meeste wat aan hebt is de optie “activator TNS-tekst instellen” of “TNS-tekst instellen bij activatie”. Hiermee kan je de tekst instellen die tevoorschijn komt als de desbetreffende link of geactiveerd gedrag geactiveerd wordt.

Afbeelding

Een andere interessante optie die je alleen bij de optie “geactiveerd gedrag…” kan vinden is: “Effecten van oorzaak en gevolg aanzetten.” Hiermee zorg je ervoor dat er glinsteringen komen van de link naar het geactiveerd gedrag als deze geactiveerd wordt.

Huidige link herstellen
De optie zul je ongetwijfeld wel een keertje tegenkomen. Je ziet hem namelijk als je de optie “link activeert…” gebruikt hebt. Deze optie kun je namelijk gebruiken als je het verkeerd gedaan hebt en zorgt er dus voor dat deze actie ongedaan gemaakt wordt.

Afbeelding

Een tombe bouwen
Om je toch nog een beetje op weg te helpen, vind je hier een globale manier hoe je je tombe kan bouwen. Alle basis info is tenslotte al uitgelegd en echt moeilijker zal het niet worden.

Stap 1: Een kavel kiezen
Kies een openbare kavel uit om je tombe op te bouwen en klik op het knopje "soort kavel wijzigen". Kies vervolgens voor een openbare ruimte en dan voor "geen bezoekers toegestaan" en mocht je het in een vakantieland bouwen "Monumentale tombe".

Stap 2: De ruimtes bouwen
Maak een kelder of een huis op de kavel en zorg dat deze toegankelijk is d.m.v. een trap of een deur.
Alleen je kan tombes op twee manieren bouwen: kamer voor kamer of stap voor stap. Bij kamer voor kamer maak je eerst de eerste kamer en plaats je de objecten voor die kamer en ga zo maar verder. Bij stap voor stap bouw je eerst álle kamers en plaats daarna álle objecten enzovoort.
Kies wat je het makkelijkste vind en het komt helemaal goed.

Stap 3: Tombe objecten plaatsen
Plaats de objecten in de kamer(s) en neem daarvoor evt nog even de lijst met objecten door om te weten wat je kan gebruiken en hoe. Maar hou ook gelijkertijd rekening met de acties die je Sim moet doen (tijdens het plaatsen), want anders kan het een flinke chaos worden. En in een chaos kan je niet gemakkelijk werken.
Vergeet ook niet om een grafkamermarkering in iedere kamer te zetten om elke kamer donker te maken.

Stap 4: Tombe objecten linken
Nu moet je de objecten gaan linken, lees het stuk Tombe objecten linken nog even door als je nog niet weet hoe dit moet. Begin zo chronologisch mogelijk met het linken, dus eerst het begin van de kamer/kavel en daarna pas het einde.

Stap 5: Decoreren
Een tombe zonder decoratie is natuurlijk niets, dus er mag flink gedecoreerd worden. Neem de vloeren en wanden ook gelijk mee om je tombe er zo mooi en aantrekkelijk te maken.

Tip: bij het buydebug menu en dan overige ( de drie puntjes) kan je ook lampen/licht vinden die je niet bij het simmen ziet!

Stap 6: Afronden en testen
Rond je tombe af en zet de puntjes nog even op de i.
Hierna kan je je tombe nog testen, want een niet werkende moeten we niet hebben. Alleen dit doe je niet op de zelfde kavel, maar op een andere. Je kan namelijk de acties niet terugzetten. Dus sla een kopie op in de bibliotheek en plaats hem op een andere kavel en testen maar.

Afbeelding

Als het goed is zou je nu je eigen tombe moeten kunnen bouwen. Loop je ergens vast, dan kan je het gewoon hier vragen.
Nog veel succes met het maken van je eigen tombe :wink
En heb je er eentje af, kan je hem altijd laten zien in het "mijn creaties" subforum.
"What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;"
Gebruikersavatar
Zemm
Snode rechterhand Snode rechterhand
Berichten:
3585
Lid geworden op:
za 15 aug 2009, 16:56

Re: S3N's guide voor Tombes bouwen

Dan moet je waarschijnlijk eerst voor de optie: "mogelijkheid om activators toe te voegen" klikken.
Of klik je wel met ctrl shift?

Volgens mij heb ik dat allebei er niet bij gezeten :rolleyes
"What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;"
Gebruikersavatar
Jopie
Latrine schoonmaker Latrine schoonmaker
Berichten:
21
Lid geworden op:
di 17 aug 2010, 14:03

Re: S3N's gids voor Tombes bouwen

Heel erg bedankt hier ben ik super blij mee :applaus
Ik ben bezig met een Tomb en bij de TNS opties ben ik behoorlijk in de war geraakt. :fluit Waar staat TNS voor, weet je dat toevallig ook nog :D

Vanaf nu heb ik 'm uitgeprint naast me liggen als ik verder ga :thumbsup
Gebruikersavatar
DENNUSZ
Kantoorslaaf Kantoorslaaf
Berichten:
453
Lid geworden op:
ma 06 jun 2011, 15:34

Re: S3N's gids voor Tombes bouwen

ik snap er dus helemaal niks van he.. :S
ik heb een gat in de muur en een trap, maar ik wil dus die trap onzichtbaar hebben, en als m'n sim in dat gat zit te voelen dat dan die trap verschijnt maar hoe doe je dat enzo? en ze zeggen allemaal dat ik iets moet doen en dan verschijnt zo'n pop up menuutje wat die dan moet doen ofzoiets, maar ik heb dat helemaal niet? :S ik snap der echt heeeeelemaal niks van he XD
Gebruikersavatar
Bakie
Oplichter Oplichter
Berichten:
1269
Lid geworden op:
ma 28 dec 2009, 19:23

Re: S3N's gids voor Tombes bouwen

@ Simmertje1981

Als je het over de tombevoorwerpen hebt: je moet eerst de code "testingcheatsenabled true" intypen en daarna nog de code "buydebug". Danzie je in de koopmodus een vraagteken verschijnen rechts onderin. Als je daarop klikt kom je uit bij de tombe voorwerpen.
Gebruikersavatar
Zemm
Snode rechterhand Snode rechterhand
Berichten:
3585
Lid geworden op:
za 15 aug 2009, 16:56

Re: S3N's gids voor Tombes bouwen

Zou je misschien iets duidelijker willen wezen? Aan alleen het feit dat je het niet snapt hebben we neit echt niet, wat zorgt er precies voor dat je het niet snapt en waarom. Is het bijvoorbeeld te onduidelijk of lukt het niet? ;)

Ik kan je wel alvast vertellen wat de bedoeling is van het linken. Het gaat erom dat je een actie en een reactie aan elkaar koppelen. Het spel moet natuurlijk wel weten wanneer iets in werking gezet moet worden, bijvoorbeeld een val laten verdwijnen door een schakelaar. Verder lijkt mij dat het duidelijk is aangegeven hoe dit stap voor stap precies werkt. Als dit niet lukt, waar loop je dan precies vast? :)
"What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;"

Weergave- en sorteeropties