Hoofdstuk 2 – deel 6
Ik wordt wakker, zonder pijn in mijn buik gelukkig. Gisteren was schrikken, ik kreeg enorme steken in mijn buik en het zweet brak me uit, Leo was misschien nog wel erger geschrokken dan ik. Ik loop naar de houten kledingkast en trek mijn simpele trui aan, met een legging en mijn witte hakken. Ik smeer wat make-up op en loop naar beneden, en zodra ik de wafels in de oven heb gezet loop ik even naar buiten. Ik zie Anke uit het huis van Simone komen, ze zwaait, maar zodra ze ziet dat Desiree aan komt lopen, loopt ze gelijk door naar haar eigen tuin, waar ze vervolgens haar planten water gaat geven.
“Monique, lieverd, lekker geslapen?” vraagt Desiree alsof we elkaar al jaren kennen. Ze heeft een tuniek aan van een erg duur merk en dezelfde hakken als mij, van de H&M. “Goed hoor, beetje benauwd maar voor de rest prima, en jij?” zeg ik vriendelijk en tover een glimlach op mijn gezicht. “Ja lekker, maar uhm, ik moet wat uit de auto pakken dus ik spreek je later nog wel.” Zegt ze en loopt weg. Pas als ik me omdraai besef ik dat het komt omdat Simone naar buiten is gekomen.
We lopen samen richting Anke en kletsen wat bij, met Simone kan je ‘echt’ praten, ik mag haar wel. Ik kijk naar haar kleding, volgens mij is ze ook zwanger, maar ik durf het niet te vragen. We begroeten beide Anke en praten met z’n drieën. Anke is ondertussen druk bezig met haar planten. Ik verlaag mijn stem in volume. “Is Anke haar man verloren, of hoe zit dat?” vraag ik zo zacht mogelijk. Anke gaat rustig door, ze hoort gelukkig niet. “Ja, vorig jaar is Thomas overleden, haar man, het was echt een schat van een kerel…” zegt ze, ze moet moeite doen niet te gaan huilen.
Door de ogen van Desiree
Ik zit op het bankje in mijn tuin. Ik kijk naar de bloemen die aan de andere kant van het pad groeien, ik denk aan Peter, niemand heeft hem hier gekend, want vlak voor de verhuizing hierheen overleed hij, en daarom heb ik ook zo’n moeite met Simone en haar vriend. Ik zucht en zie Michael en Leo kletsen met elkaar. “Daar had Peter bij moeten staan…” zeg ik tegen mezelf. Ik sta op en loop richting de planten in de tuin, die hebben een flinke beurt nodig, en ik begin gelijk.
“Ja man, en die Desiree is me ook een figuur hoor…” zegt Michael. Hij is een erg aardige man, ik kan het wel met hem vinden, ook met Simone, dat zijn leuke mensen. En Desiree, tja, ze heeft een verleden, en ik heb geen idee hoe die in elkaar zit. Michael stopt met praten als er een gil klinkt, gevolgd door geschreeuw. We kijken allebei verbaasd op in de richting van Anke’s tuin, waar Monique op de grond ligt, met haar handen over haar buik, schreeuwen. Ik begin te rennen. Monique is aan het schreeuwen, ze heeft ondragelijke pijn. Anke en Simone kijken toe, en Michael belt 112 terwijl Desiree komt aanrennen. “Wat gebeurd er!?” zeg ik.