Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

1 bericht • Pagina 1 van 1

I_mJimmy
Supergeheim onderzoeker Supergeheim onderzoeker
Berichten:
2735
Lid geworden op:
za 04 jul 2009, 11:58

N Zone preview (wii)

De Sims 3

Meer dan een jaar na de PC- en Mac-release van De Sims 3 komt de kaskraker ook eindelijk naar de consoles. Martijn bespreekt de titel alvast voor je in een uitgebreide preview!


Op de eerste dag dat we op de GamesCom in Keulen waren, was onze eerste afspraak bij EA Games. De dag ervoor waren we al op de persconferentie van EA geweest. Een persconferentie die lekker snel ging, waarin alle toptitels in vlot tempo werden besproken. Voor we het wisten stonden we weer buiten. Maar dat is nu even niet relevant, want ik wil het hebben over De Sims 3.
De Sims is waarschijnlijk een van de meest bekende casual games. Voor jong en oud, geliefd door jongens en meisjes. Dat is de kracht van De Sims in twee zinnen. Persoonlijk vond ik De Sims altijd wel geinig, maar het is niet een game waar ik compleet verslaafd aan zou kunnen raken. Ik had De Sims 1 en De Sims 2 allebei al weleens op de pc gespeeld, De Sims 3 (nog) niet. Op een console heb ik zelfs nog nooit een Sims-game aangeraakt, dus was dit een compleet nieuwe ervaring voor mij.

Dan nu meteen door naar de belangrijkste vraag van vandaag: wat maakt De Sims 3 zoveel anders (en hopelijk beter) dan zijn voorgangers? Oftewel, wat is het unique selling point van deze game? Het antwoord daarop is al snel gevonden. Want ook ik was vooraf wel een beetje sceptisch: kon er eigenlijk nog wel wat veranderd of verbeterd worden aan deze succesvolle franchise? Jazeker wel, zo bleek al snel. Het grote verschil tussen De Sims 3 en voorgaande edities zitten hem vooral in het feit dat je overal vrij kan rondlopen. Gewoon, zoals in real life dus. Je hebt dus een heel grote bewegingsvrijheid en dat is al meteen het grootste pluspunt.

Naast de fysieke bewegingsvrijheid die het spel biedt, zijn er ook veel meer mogelijkheden om het leven van je Sim te sturen en te bepalen. Alles kan naar wens worden aangepast. Uiterlijk, karaktereigenschappen, huizen, noem maar op. En ook de sims om je heen zijn beïnvloedbaar. De sociale eigenschappen zijn dus een grotere rol gaan spelen. Er is ook meer ruimte voor de gevoelens van de Sims. De sociale interactie tussen de Sims onderling is dus sterk verbeterd. Dit maakt het spel allemaal nog levensechter. Of dat een verbetering is, is een tweede.
Ik heb nooit kunnen snappen dat mensen een compleet tweede leven er op na willen houden, zoals bijvoorbeeld Secondlife. Maar ik wil De Sims 3 niet vergelijken met Second Life. Al lijkt het spel wel steeds meer op real life, toch zijn er dan elementen die ervoor zorgen dat het spel ook echt een spel blijft. Ik heb het dan over de karma powers.

Deze karma powers zijn onder te verdelen in goed en kwaad. Aan de ene kant heb je de goede karmakrachten, zoals bijvoorbeeld de ‘Divine Intervention’, waarbij je de geest van een dode Sim kan oproepen. Ook heb je de karmakracht 'Get Lucky', waardoor je Sim zich gelukkig zal voelen. Andere goede karma krachten zijn, ‘Instant Beauty’, ‘Super Statisfy’ en ‘Good Times’. Instant Beauty maakt de Sim knapper, Super Statisfy creëert een tevreden gevoel bij de sim en Good Times zorgt, zoals de naam al zegt, voor goede tijden. Het zijn kortom krachten waardoor een Sim zich beter of gelukkiger gaat voelen. In immateriële zin maar ook in materiële zin.

De goede karma’s kunnen ook een keerzijde hebben. Zo is er 'Giant Jackpot', waardoor je Sim opeens veel geld heeft te besteden. Maar net als in real life kan het winnen van een jackpot er ook voor zorgen dat je er op de langere termijn alleen maar ongelukkiger van wordt.

Dan de slechte karmakrachten. De Quakemaker is zo’n slechte karmakracht. Met de Quakemaker veroorzaak je dus een aardbeving. Dat kan bij jezelf zijn of bij de buren of anywhere waar je wilt. Andere rampen kun je veroorzaken met de Fire Storm, ook weer op iemand naargelang je wilt. Een misschien wel wat mindere kwade karmakracht is 'Poltergeist', waarbij je een geest uit je huis kan verjagen. Ik heb enkele van deze karmakrachten ook gezien op the behind closed doors stand van EA games. De game was daar speelbaar maar er werd vooral uitleg gegeven dus het was vooral kijken en weinig spelen.

Wel zijn deze karmakrachten een compleet nieuwe toevoeging aan de Sims-games en nog een hele leuke ook. Aan het eind van iedere dag, rond middernacht, wordt de balans weergegeven van de karmakrachten die je op een dag hebt gebruikt. Je bent dan goed of slecht. Heb je dus veel goede krachten gebruikt, dan eindig je in de plus, heb je veel slechte krachten gebruikt dan zal je in de min eindigen.

Ik zie mezelf nog niet in een slaapzak liggen voor de winkel tijdens de release, maar dat is meer een kwestie van smaak. Voor Sims-liefhebbers lijkt deze game echter absoluut een must. Vooral het feit dat de Sims-wereld gewoon steeds completer wordt en steeds realistischer moet hen wel aanspreken.

Bron: Nzone
Afbeelding