Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

1 bericht • Pagina 1 van 1

Gebruikersavatar
hiki
Grafschrift schrijver Grafschrift schrijver
Berichten:
23090
Lid geworden op:
wo 24 jun 2009, 19:11

PS Only preview

Preview - Hands-on

The Sims draait ondertussen al enige tijd mee in de industrie. De 3 achter de naam van deze titel zegt eigenlijk erg weinig. Er zijn namelijk al heel veel Sims games verschenen, zowel op de PC als op de vorige generatie consoles. Nu brengt Electronic Arts The Sims 3 naar de huidige consoles. Krijgen we eindelijk een échte Sims titel, of wordt het weer een minimalistische versie?

Dit heb ik gespeeld
Redelijk bekend met de Sims serie zocht ik op de gamescom te Keulen EA op achter gesloten deuren. Daar werd ik bij het spelen van The Sims 3 op de PlayStation 3 begeleid door een van de Producers van de game. Na 10 minuten mocht kon ik zelfstandig aan de slag en heb ik een half uur lang het gezin van 3 mentaal en fysiek gesloopt.


Dit is The Sims 3
The Sims 3 is al enige tijd uit op de PC en krijgt binnenkort weer eens een nieuwe uitbreiding. Nu zal deze versie ook op de console het levenslicht gaan zien. De basis van het spel zal voor meeste gamers wel duidelijk zijn, maar vooruit.. In The Sims draait het allemaal om het opbouwen van je eigen personage, het maken van een familie, het krijgen van kinderen etc. Jij bepaalt hoe jouw Sim leeft en wat hij of zij doet, jij hebt controle over zijn of haar leven. Waar je voorheen begon als volwassene en dat ook gedurende het spel bleef is dat in de nieuwe uitvoeringen van The Sims niet het geval: je begint jong en zal uiteindelijk aan ouderdom sterven.

Wat je doet tot dat sterfmoment moet je helemaal zelf weten. Je kunt er voor kiezen om voor een ambitieuze baan te gaan, maar je kunt natuurlijk ook gewoon met dat stinkend rijke buurmeisje trouwen zodat je lekker de hele dag op de bank kunt blijven hangen om al die toppers van 2011 te spelen. Neem je kinderen, of heb je je gehele leven liever geen geschreeuw in huis? Ben je aardig tegen mensen, of doe je er alles aan om hun leven zo rot mogelijk te maken? Kies je er als speler voor de levenswensen van je Sim te voltooien, of laat je hem gewoon lekker op de bank zitten? Het lot ligt in jouw handen.

The Sims 3 op de consoles is vrijwel identiek aan de originele Sims 3 op de PC, maar men heeft wel aan een aantal dingen gesleuteld. Zo zijn logischerwijs de controles, moeiteloos, naar de consoles overgezet, maar je hebt ook een geheel nieuw karmasysteem. Het vervullen van wensen van je Sims geeft je Karma Points, die je kunt gebruiken om je sim te helpen of zijn leven nog verder te verpesten dan je al deed. Er zijn 13 verschillende krachten (8 ‘good’ en 5 ‘evil’) waarmee je je Sim(s) lastig kunt vallen. Zo kun je een dood familielid als geest terugbrengen uit het hiernamaals, maar kun je er ook voor kiezen alle behoeftebalken van een Sim leeg te laten lopen, niet al te vriendelijk, maar wel leuk.


Dit vond ik tof
Echte Sims
In tegenstelling tot de games op de vorige generatie consoles lijken we eindelijk een volledige Sims game op de consoles te krijgen. De besturing van de game is verrassend makkelijk, en snel te leren, en de gameplay van de PC versie lijkt behoorlijk intact te zijn gebleven. Je eigen Sims in elkaar zetten, je eigen huis bouwen en het leven van een Sim controleren heeft op een console nog niet zo goed gewerkt als bij The Sims 3. We lijken eindelijk een échte Sims game te mogen spelen.

Karma Powers
Het ontwikkelingsteam lijkt rekening te houden met de wat kortere Sims speelsessies op de consoles en biedt ons Karma Powers aan. Naast de wat negatievere mogelijkheden, voor sadistische gamers als ik, biedt het ook krachten die het verdienen van een promotie of het verdienen van extra skillpoints (betere fitness, beter in het repareren van apparaten etc.) heel wat makkelijker en sneller kunnen maken. Als je wilt kun je er zelfs voor zorgen dat de lelijkste Sim ooit, mijn favoriete soort Sim, omringd is door vrouwen. Bovendien kun je deze krachten ook tactisch gebruiken. Moet je Sim toevallig beter worden in het repareren van apparaten? Dan gebruik je toch gewoon 1 van de negatieve krachten (de aardbeving) om de apparaten in het huis te slopen?

Voor de mensen, zoals ik(!), die liever het leven van de Sims zuur maken is er ook genoeg leuks te beleven, zoals een vurenregen of een Epic Fail. Bij de Epic Fail gaat zo’n beetje alles mis. Ik was blijkbaar niet de enige sadistische persoon in de kamer. De Producer stelde namelijk voor om die kracht alleen in het huis van een ander te gebruiken, en het liefst als het heel druk was. Een zieke gedachte, maar tegelijk is het ook een ontzettend goed idee.


Hier zet ik vraagtekens bij
Blijft een PC titel
Ondanks dat we hier met een hele goede overzet te maken lijken te hebben blijft The Sims, in mijn ogen, toch een echte PC titel. Dit komt vooral dankzij betere besturing, al werkt de besturing van The Sims 3 op consoles helemaal niet slecht, maar ook dankzij de mogelijkheid tot ‘modding’. Voor de aller eerste Sims game heb ik honderden voorwerpen, die door de community gemaakt waren, gedownload en aan mijn game toegevoegd. En deze waren leuk, vreemd en maakte soms het spel extra makkelijk door speciale eigenschappen die ze hadden. Dit maakte de game interessant zonder dat je altijd maar aangewezen was op content die de ontwikkelaar zelf uitbracht.

DLC
Als er 1 ding is waar ik bang voor ben, dan is het extra content. Extra content is leuk, maar The Sims staat bekend om de nogal extreme hoeveelheid hiervan. The Sims 3 op PC heeft al heel wat uitbreidingspakketten gehad, met geheel nieuwe gameplay elementen, maar ook de nodige nieuwe voorwerpen werden in speciale pakketten uitgebracht. Ik verwacht niet dat veel gamers op 10 uitbreidingspakketten, na aankoop van de gewone titel, zitten te wachten, maar ik ben bang dat een flinke stroom van DLC, met een leuk prijskaartje, onvermijdelijk is.

Dit vond ik ervan
Met The Sims 3 lijken we voor het eerst een échte Sims game op de consoles te mogen verwelkomen. De game ziet eruit als, en speelt als, de PC versie, en dat is geen slecht teken. Daarnaast voegen de nieuwe Karma Powers een interessant nieuw aspect aan The Sims toe. Je kunt ze gebruiken voor goed en kwaad, en als je genoeg Karma Points hebt is een combinatie van de 2, die je Sim een behoorlijk voordeel (of nadeel) kan geven, ook mogelijk. Toch is het duidelijk dat het een echte PC titel is, want de besturing op de PC zal altijd prettiger werken. Ook de mogelijkheid om voorwerpen die gemaakt zijn door de community aan je game toe te voegen zal altijd iets voor de PC blijven.

Er is echter 1 ding waar meerdere mensen zich zorgen over zullen maken: downloadbare content. Gezien de hoeveelheid extra content die voor de PC is uitgekomen, en de mogelijkheid om deze content naar spelers te brengen op de huidige generatie consoles, is het voor EA mogelijk heel veel van deze content naar de consoles te brengen na de release van The Sims 3. Of ze het doen is afwachten, maar mocht het gebeuren, dan verwacht ik ook enorm veel content, die uiteindelijk nog meer zullen gaan kosten dan de game zelf.

The Sims 3 wordt ontwikkeld door EA Los Angeles en uitgegeven door Electronic Arts. Het spel verschijnt 26 oktober in de winkels voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. The Sims 3 komt dezelfde dag ook uit voor de Nintendo Wii (en Nintendo DS), maar deze versies heb ik niet gezien.

Bron: PS Only
Afbeelding