Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

20 berichten • Pagina 1 van 1

Kyta

SN Tutorial: Hoe kloon ik een schilderij -recolour-

Een recoller van een schilderij of poster maken...

Mocht je onderweg vast lopen aarsel niet om dat te vragen, wij zijn er om je te helpen en dat kun je hier doen.

Veel Succes!!

Deze programma's heb je nodig :

- De sims3
- S3OC : download
- S3PE : download
- Een grafish teken programma zoals b.v : Photoshop, Paint.NET,( het moet met alpha lagen kunnen werken programma moet met dds bestanden kunnen werken) Hier in dit tuturial gebruiken we Photoshop.
- Plugins, om dds files te exporteren : NVIDIA DDS utilities download


Wat ga je nu leren??

- Hoe kloon je een opject.
- Hoe verander je de texture.
- Hoe verander je de thumbnail.
- Hoe verander je de catalog strings.



Stap 1;

We starten S3OC op.
Als eerste moeten we de settings instellen, waar de sims3 is geinstaleerd, Dit doe je via het menu "settings > sims 3 > Installation Folder", ga dan naar de sims 3 Folder toe.

Afbeelding

nu ga je je "creator" naam invullen, bij "Settings > Creator" dit is belangrijk, omdat die naam gebruikt wordt voor je gekloonde objecten.

Afbeelding

Als je dat gedaan hebt ga je naar "file > New (clone)" S3OC Maakt nu een lijst met objecten die hij herkent, als je naar "View > Show thumbinals" gaat zullen de thumbnails (plaatjes van de objecten) geladen worden, maar dat kan even duren.

Wij gaan een poster klonen, scrol naar beneden tot je bij "PaintingGoth" bent en klik het aan.

Afbeelding

klik op "clone or fix" en dan op "start", er wordt je gevraagd in welke map je het wil zetten, hou alles overzichtelijk in één map, nu kun je S3OC sluiten.


Stap 2;

We Starten S3PE op.
Als eerste moeten we het bestand dat we net gemaakt hebben laden in S3PE, kies voor "File > Open", zoek je opgeslagen bestand op.

Afbeelding

S3PE zal je bestand gaan laden,nu moet je deze twee aanvinken, display .. Names .. Tags (onder, in het midden).

Afbeelding

In het venster kun je een paar bestanden vinden met "IMG" Deze hebben allemaal een andere funktie (b.v. voor schaduw, dropShadow_object_a_0x937c71e144222c2c en voor als het verbrand is, objects_burnt_0xa4d80fb45ae9066b).Maar die hebben we nu NIET nodig, wij zoeken het bestand "paintingGoth_o_0x15ef49aa7d8bca89", om zeker te weten dat we het goede bestand hebben klikken we op de knop "viewer", oeps nu zie je nix, dit komt omdat het "Alphachannel" aktief is, vink "Alpha" aan en je kunt het bestand zien.

Afbeelding

Als je een ander schilderij / poster wil gaan klonen dan moet je altijd het "IMG-RECOURCE" bestand hebben. Als je niets in het "DDS-venster" ziet dan heeft dat ermee te maken dat de "TEXTURE" die je hebt gekozen geen "Alphachannel" heeft.

Nu je weet dat je het goede bestand hebt klik je op "RECOURCE > EXPORT > TO FILE" en sla je het op in dezelfde bestandsmap.

Afbeelding

Nu kun je S3PE sluiten.


Stap 3 ;

Open je photoshop (of het programma waar je mee werkt), open het DDS bestand wat je net hebt opgeslagen,door op "OPEN > het bestand > OPEN" te klikken, nu verschijnt er een venster van "NVIDIA READ PROPERTIES" kies daar "LOAD USING DEFAULT SIZES".

Afbeelding Afbeelding

We zien eindelijk de poster waar het om gaat, samen met de lijst en andere dingen onderaan, je hoeft alleen maar de poster zelf te veranderen, omdat de rest met schaduw enz te maken heeft, daar doen we niets mee nu, nu ga je naar "bestand > openen" en laad je het plaatje wat je wil gebruiken, en verander het, verder hoeft er niets veranderd te worden.

Afbeelding Afbeelding

Als je klaar bent klik op "één laag maken" rechts onderin. DIT IS BELANGRIJK!!, anders zal het niet als een DDS bestand opgeslagen kunnen worden.

Dan kun je via "Bestand > opslaan als" het bestand opslaan, door het orginele bestand te overschrijven, het is belangrijk dat je dezelfde bestand naam houd!! anders overschijft hij het bestand in S3PE niet, omdat we geen Alphachannel hebben kunnen we het opslaan onder DXT1, heb je die wel dan wordt het DXT3 of DXT5.

Afbeelding


Stap 4 ;

Tijd om een PNG file maken, met een transparante achtergrond die we straks in S3OC gaan inporteren als thumbnail, voor de thumbnial van de Sims3. Het bestand moet een maat hebben van 128 x 128 pixels, achtergrond transparant, sla dit op als PNG bestand. Afbeelding nu kun je het programma afsluiten.


Stap 5 ;

Open S3PE, laad het bestand dat je hebt gemaakt met S3OC, klik op het IMG bestand dat je hebt veranderd, kies nu voor "File > IMPORT" en zoek je bestand dat je net met PS hebt veranderd en klik op "oke", als het goed is is het bestand nu overschreven met jou bestand.

Afbeelding

Afbeelding

dan klik je op oke, heb je het goed gedaan dan zie je dit;

Afbeelding

nu kun je het bestand opslaan via "file > save as" en het een naam geven, dan kun je S3PE sluiten.

Afbeelding



Stap 6 ;

Open S3OC, laad je bestand wat je net hebt opgeslagen "file > open (fix)", rechts kun je nu het één en ander veranderen, klik op "Replace" en laat je PNG bestandje in, geef het een naam, meld er iets onder, verander de prijs en vergeet niet!! het vinkje te zetten bij "Copy English to all languages" omdat je dan alles voor niets aan het invullen bent, je ziet de tekst dan niet in de Sims3, als je het goed hebt gedaan ziet het er zo uit.

Afbeelding zonder de rode streepjes enzo. .lol..

Aan de linkerkant moet je nu een unieke naam invoeren, zodat het spel het niet overschrijft, zorg dus dat al jou items een andere naam hebben door een tekentje te veranderen b.v. * of _ of - , klik op start en je poster is klaar.

Afbeelding

Nu kun je kijken hoe het er in het spel uitziet..

Afbeelding



Succes en je weet het ... als je er niet uit komt vraag het hier en we zullen ons best doen je te helpen.

Met dank aan:

- P. L. Jones die S3OC en S3PE heeft ontwikkeld (http://www.simlogical.com/Sims3ToolsForum/),
- Dit is mede mogelijk gemaakt door XANATHON's tuturial, die in het engels is vinden op MTS3
I_mJimmy
Supergeheim onderzoeker Supergeheim onderzoeker
Berichten:
2735
Lid geworden op:
za 04 jul 2009, 11:58

Re: Tuturial : Hoe kloon ik een schilderij - recoller -

Ik heb ook een vraag,

bij stap 3 kan ik het bestand niet openen in Photoshop, ik heb wel dat Nvidea DSS gebeure geïnstaleert, hoe kan ik zo'n schermpje krijgen van hoe je het in photoshop wil openen. Ik heb Win Vista met Photoshop CS3 Extended als die informatie nodig is ;)
Afbeelding
Aranince
Orgaandonor Orgaandonor
Berichten:
6
Lid geworden op:
vr 18 dec 2009, 16:27

Re: Tuturial : Hoe kloon ik een schilderij - recoller -

Ik wilde deze tutorial gaan doen, maar volgens mij is het programma veranderd ofzo. Want ik loop meteen bij de eerste stap al vast. Die opties heb ik namelijk niet in mijn gedownloade versie. Verder ziet alles er hetzelfde uit, maar de opties zijn veranderd.... :( Jammer...
Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

Re: Tuturial : Hoe kloon ik een schilderij - recoller -

Deze programma's veranderen met enige regelmaat. Wij zijn sowieso bezig om te kijken of we op andere manieren downloads moeten gaan maken. Want deze tools die ook in deze tutorial gebruikt worden werken nou niet bepaald goed meer, zeker doordat het exporteren naar een sims3pack gewoon niet bestaat en je daardoor downloads bijna niet meer kan gebruiken na de nieuwste patches

Je mag natuurlijk nog proberen om voor zover mogelijk deze tutorial te volgen en kijken of je een bepaald menu nog ergens anders in het programma terug kan vinden. Wij zullen in ieder geval even kijken of en hoe we deze tutorials moeten gaan updaten.
Afbeelding
Aranince
Orgaandonor Orgaandonor
Berichten:
6
Lid geworden op:
vr 18 dec 2009, 16:27

Re: Tuturial : Hoe kloon ik een schilderij - recoller -

Bedankt voor je antwoord :)

Het zou erg fijn zijn als de tutorial zou worden geupdated. Ik zit al sinds dat de tutorial uitkwam eraan te denken om dit eens te proberen. Ik heb te lang gewacht ermee :P
Maar het lijkt me erg leuk om objecten te maken voor de sims. En dit was een goede start volgens mij.

Bij de eerste stap gaat het al anders. Maar via een andere optie heb ik dit nog op kunnen lossen. Maar ook bij de tweede stap gaat het weer anders. En voordat ik iets helemaal fout doe, ben ik er maar mee opgehouden.
Mijn Engels is goed, maar omdat ik helemaal nieuw hiermee ben, zou het fijn zijn eerst de basis in het Nederlands te leren. Als ik de basis ken, kan de rest wel in het engels.

Maar goed, iig fijn dat jullie tutorials hebben vertaald met plaatjes. Hopelijk komt er ooit een update :cool:

Weergave- en sorteeropties

Plaats reactie