Vanaf het dak van het hotel aan de Dorpsstraat, zien we even verderop aan de overkant van de straat de monumentale gevel van de plaatselijke schouwburg.
De gevel, dat zei ik ja.
De zij- en achterkant van het gebouw zijn wat minder om aan te zien; gelukkig kijkt ook bijna niemand uit het dorp daar tegenaan...
We gaan maar eens naar binnen.
En een verdiepinkje omhoog in de foyer.
Helaas was de zaal niet toegankelijk toen we de schouwburg bezochten.
Er bleek een voorstelling gaande te zijn: "Wad heb je er an?"
Naast de plaatselijke schouwburg, is het (al behoorlijk oude) boothuis van de reddingboot te vinden.
De grote deur is enige jaren geleden wel vernieuwd, maar niet iedereen vindt dit ook een verbetering.
Helaas konden we niemand vinden die ons even binnen kon laten, dus gingen we een deur verder.
Dit is de bibliotheek van Wadzand. Op Wadzand heeft men deze voorziening nog niet wegbezuinigd.
We kunnen hier van maandag tot en met zaterdag terecht van 9.00 tot 21.00 uur.
De rondleiding die we van een van de vriendelijke medewerkers kregen, begon boven.
Ook hier zijn we nog op de eerste verdieping.
Hier zijn we beneden bij de balie. Het lenen van boeken is in deze bibliotheek desgewenst een zogenaamde "totaalbeleving", inclusief hapje en drankje.
Zoals ook te zien is vanaf een plek waar normaal gesproken alleen personeel mag komen.
Ten slotte alweer de laatste foto van de bieb: nogmaals het interieur beneden.
Het lijkt er soms wel op dat er erg veel van dezelfde boeken worden uitgeleend in deze bibliotheek...
Dank jullie wel!
Van 't ziekenhuis gaan we door naar wat andere gebouwen. (Niet verder vertellen... het eiland "Wadzand" is al een klein jaartje af, alleen heb ik nog steeds niet alles "op de foto gezet" )
Gemeentehuis, politiebureau, Dorpsplein
Oh, wacht even... dit is de achterkant van het gemeentehuis met een aantal parkeerplaatsen.
Rechts de achterzijde van het politiebureau. Alleen moeten we naar de voorzijde om naar binnen te worden gelaten...
Op de hoek van het politiebureau komen we bij het Dorpsplein. Aan de overkant van het plein zijn onder andere de eerder getoonde bibliotheek en de schouwburg te vinden.
Wachtruimte in het politiebureau waar bijna nooit iemand zit. Ook nu niet. Ik sta er alleen maar even.
Ik mocht ook even een kijkje nemen in de kantine.
En zelfs in een van de werkruimten op de eerste verdieping. De politie van Wadzand moet het zo te zien met "wat verouderde" computers doen.
Gelukkig voor de agenten hebben ze wel de beschikking over een garage met niet al te slome auto's.
Eén van hen liet me ook nog even de cel zien. Daar mocht ik alleen geen foto van maken
Goed. Via het Dorpsplein met z'n mooie muziekkoepel, gaan we naar het Gemeentehuis.
Eerst nog even een walmende snackwagen voorbij zien te komen...
Veel meer dan deze ruime ontvangsthal met receptie...
en één van de spreek-/werkkamers kregen we hier niet te zien. Althans, er was wegens bezuinigingen op het ambtenarenapparaat niemand die ons even verder kon rondleiden...
Dan maar weer lekker naar buiten naar het Dorpsplein.
Dat heeft als slogan: "Dorpsplein Wadzand: ieder seizoen wat anders te doen".
Binnenkort foto's van enkele andere gebouwen die (zowat) grenzen aan dit Dorpsplein.
Wat is dat nou op het vredige eiland Wadzand?!?
We gaan naar twee gebouwen die met hun achterzijde (nog net) grenzen aan het Dorpsplein.
Op beide gebouwen is bovenstaande titel van toepassing... Hoe dan? Kijk maar...
Dit is de straatzijde van het ene gebouw.
En dit is de straatzijde van het andere gebouw.
We bekijken (een stukje van) het interieur van het "groene gebouw". De rest van het interieur is topgeheim .
Deze laatste foto uit het "groene gebouw" geeft - samen met "Drie, twee, één, VUUR!" - een hint over welke "blackhole" in dit gebouw te vinden is en welke beroepen de hier werkende Wadzanders zoal uitoefenen...
Snel verder naar het andere, naastgelegen gebouw. Ook een soort kazerne.
(Oh, verklap ik nu iets? )
Plek zat om bepaalde kleding in op te bergen... Wat is alles toch rood...
Zelfs de kantine / werkruimte heeft iets met die kleur.
Jawel, beneden staan ze klaar...
Maar ook van boven zijn ze te zien: de beide brandweerauto's in de brandweerkazerne van Wadzand.
Even kijken hoe het vernieuwde forum werkt...
(En natuurlijk een nieuwe fotoserie 't daglicht laten zien )
Interieur Dorpskerk Wadzand
Een orgel met "gouden klanken" op het balkon.
Ja, dat zei ik net.
't Is zelfs bespeelbaar, maar klinkt dan als piano... Kleinigheidje, hou je toch
De dorpskerk beschikt ook over een heuse vleugel, voor de Zomeravondconcerten die hier worden gegeven.
Ook knielbankjes voor trouwlustigen ontbreken niet.
Het Avondmaal kan gevierd worden en voor wie nat op 't hoofd wil worden, is er een doopvont.
Voor na de kerkdiensten een gezellig zitje met lectuurkast. Wie goed kijkt, ziet ook de in- en uitgang onder de toren.
Weer dat orgel...
Dat zei ik... En een barretje
De Dorpskerk grenst aan het marktplein. Of eigenlijk grenst het marktplein aan de Dorpskerk
In een volgende post "de buitenkant".
De Dorpskerk van buiten (inclusief omgeving)
Jawel, zoals meer dan een maand terug beloofd hierbij "plaatjes" van de buitenkant van de Dorpskerk te Wadzand.
Ingang van de Dorpskerk gezien vanaf de Dorpsstraat.
Eindelijk heb ik weer een bezoekje aan Wadzand kunnen brengen en er kennisgemaakt met nieuwe bewoners, vakantiegasten en locaties.
Deze prachtige in het bos verscholen plas water wordt ook wel "De Stiekeme Visser" genoemd.
Er schijnen bijzondere vissen in rond te zwemmen, maar helaas is vissen er streng verboden.
Nogal wat inwoners van Wadzand trekken zich daar alleen weinig van aan...
Het is inmiddels al een stuk lichter geworden, dus ja, nu ben je betrapt hoor!
Een plasje verderop is een van de natuurhandhavers met iets anders bezig dan stiekeme vissers betrappen... Deze wat grotere plas, "De Bosplas", is het hele jaar door een geliefde plek bij zowel Wadzanders als toeristen. In de winter kan er bijvoorbeeld heerlijk geschaatst worden en in de zomer kunnen kinderen er heerlijk spelen.
Ja, ik zei kinderen. Onze betrapte handhaver maakt zich snel uit de voeten.
Hij heeft zich zo te zien weer snel bij zijn collega gevoegd. Deze beide mannen verblijven in een huis op palen op een van de zandplaten in de buurt van Wadzand om van daaruit de natuur in de buurt in de gaten te houden. En vooral de mensen die zich er wagen...
Jawel, ik ben toch ook maar even in een boom geklommen richting boomhut. Vanuit hier prachtig zicht op het restaurantje dat het gehele jaar geopend is.
Tenslotte kon ik het niet laten om ook hier nog wat met een drone te gaan spelen.
Dus ten slotte nog zo'n drone-foto. Vroeger deden we dat met vliegers. Toch spannender
Even een hele andere kant van Wadzand. Geen plasjes water en natuur, maar sporten en leren...
Wadzand heeft uiteraard geen enorm stadion, maar wel twee sportzaaltjes naast elkaar.
Daar worden wel wedstrijden gespeeld en soms is er ook een show te zien.
Ook valt er gewoon te sporten. Je hersens krijgen hun sport in het gebouw ernaast.
Ja, inderdaad. Dit gebouw is de plaatselijke school en die staat er al heel wat jaartjes.
We nemen ook even een kijkje in wat lokalen.
Aan het aantal aanwezige leerlingen te zien, waren we er in het weekend.
De conciërge was zo vriendelijk ons het gebouw even te laten zien.
Dit is het kleine pleintje achter.
En via dit hek komen de meeste leerlingen het plein op en gingen wij de school en deze post weer uit