Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

8 berichten • Pagina 1 van 1

Beleza
Orgaandonor Orgaandonor
Berichten:
8
Lid geworden op:
wo 13 mar 2013, 13:53

Waterval

Hoi,
ik ben al een tijdje aan het prutsen, maar ik kom er niet achter hoe je een waterval maakt in CAW.
Kan iemand mij dit uitleggen?

Groetjes
Gebruikersavatar
Rudy
Beheerder Beheerder
Berichten:
8483
Lid geworden op:
za 24 mar 2012, 08:12

Re: Waterval

Als je normaal het voorwerp 'waterval' zoekt in CAW krijg je een hoop voorwerpen te zien zoals 'Waterval 3 gemiddeld'. Als je nog niet veel ervaring hebt met watervallen, kun je ook het beste met die waterval beginnen. Dan krijg je een paars blokje en dat zet je dan ergens aan de rand van een (zeer stijle, bijna verticale) klif. Vervolgens zou er automatisch water omlaag moeten vallen. ;)

Waarschijnlijk had je dit zelf ook al wel door, maar ik weet niet in hoeverre je wilt dat ik je iets uitleg. Ik kan namelijk wel een lang verhaal gaan vertellen over iets dat je al weet, maar daar hebben we beiden dus niets aan. Misschien een screenshot van wat je zelf al hebt geprobeerd? Zo kan ik je namelijk beter advies geven wat je het beste kan doen. :D
Beleza
Orgaandonor Orgaandonor
Berichten:
8
Lid geworden op:
wo 13 mar 2013, 13:53

Re: Waterval

Hoi, bedankt voor je hulp. Ik vind die watervallen er snel onrealistisch uitzien, dus ik vraag me af hoe ze realistischer gemaakt kunnen worden?
Gebruikersavatar
Rudy
Beheerder Beheerder
Berichten:
8483
Lid geworden op:
za 24 mar 2012, 08:12

Re: Waterval

Afbeelding

Dit is even een van de screens van mijn eigen wereld. In het begin was ik ook nog niet erg goed in watervallen maken, maar het is gewoon een kwestie van oefenen en ook veel kijken naar voorbeelden in het echt én van andere CAW-ers. (Dit zijn waarschijnlijk al de derde of vierde versie van dezelfe waterval. Het was in het begin gewoon simpelweg nog niet goed genoeg.) Maar ook deze watervallen zijn nog niet helemaal compleet; rotsen en andere decoratie moet er bijvoorbeeld nog bij komen. Dat is zo dus eigenlijk ook het enige wat ik je als tips kan geven. Nogmaals, als je zelf een screen laat zien, dan is het wat makkelijker om je wat specifieke tips te geven. ;)

Overigens gebruik ik wel een speciale manier om verschillende waterlevels in CAW te krijgen. Dat kan namelijk niet in CAW, maar moet je doen door s3pe. Die manier kan ik je wel uitleggen, maar dat is wel erg ingewikkeld. Normaliter zul je dus nooit zo'n waterval met verschillende plateau's kunnen maken.
Beleza
Orgaandonor Orgaandonor
Berichten:
8
Lid geworden op:
wo 13 mar 2013, 13:53

Re: Waterval

Ik ben net weer begonnen met een nieuwe wereld, dus heb nog even geen screen. Vind het trouwens erg mooi hou jij het doet, echt heel knap! Ik zal zo snel mogelijk een screen maken en bedankt voor het helpen. Wat is s3pe eigenlijk?

Groetjes.
Gebruikersavatar
Rudy
Beheerder Beheerder
Berichten:
8483
Lid geworden op:
za 24 mar 2012, 08:12

Re: Waterval

s3pe, of sims 3 package editor, is een programma waarmee je bepaalde bestanden, zoals bijvoorbeeld de .world bestanden (je saves) van CAW, kunt veranderen. Je kunt bijvoorbeeld verschillende zee, lucht en tijd parameters veranderen, of verschillende waterlevels maken. Dat en een aantal andere dingen heb ik ook al in mijn wereld gedaan. Al met al kun je daardoor veel meer van je wereld maken. Maar je moet daar eigenlijk niet aan beginnen, tenzij je niet weet wat je moet doen.
Beleza
Orgaandonor Orgaandonor
Berichten:
8
Lid geworden op:
wo 13 mar 2013, 13:53

Re: Waterval

Ik probeer nu een waterval neer te zetten, maar ik krijg niets te zien? Eerst lukte het wel, maar het is een tijd geleden. Ik zal even een screen neerzetten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudy
Beheerder Beheerder
Berichten:
8483
Lid geworden op:
za 24 mar 2012, 08:12

Re: Waterval

Als je die paarse blokjes van de watervallen eens draait, zou je wel een echte waterval moeten krijgen. Dat kun je ook doen door, wanneer je een waterval neerzet, je muisknop ingedrukt te houden waarna je simpelweg je muis heen en weer moet bewegen. Als je dat alles een beetje uitprobeert, krijg je daar vanzelf wel handigheid in.

Maar nu even over de waterval zelf. Voor zover ik zie hou je in ieder geval de sterkte aan de rand (of hoe die laatste schuif onder grootte en sterkte ook precies mag heten) op of dicht bij de 100. Zo krijg je dus een helemaal rechte lijn omlaag. Zoals je zelf ook wel door had, is dat niet erg realistisch. Om te beginnen kun je het beste de rand gladmaken met de gelijnamige borstel op de settings 7 (grootte), 5 (kracht) en 60 (kracht aan de rand). Probeer dit echter niet teveel te doen, want anders wordt de helling te schuin voor de waterval. Vervolgens zet je dus ergens in het midden het effect van de waterval neer. Nu is het echter nog de bedoeling om de waterval realistisch te maken. Het beste kun je dit doen door net zoals ik heb gedaan gewoon langs de waterval een soort van rotswanden te maken met 'heuvel stijl', 'heuvel glooiend' of als je iets meer ervaring hebt zelfs met 'berg' op de setting 7-15, 8-12, 60. Oefen hier gewoon wat mee en vind hier je eigen stijl in. Screens van echte real-life watervallen willen je ook nog wel eens helpen, dus gebruik dat ook zeker. Overigens kost het ook echt tijd om dit goed te doen. Neem er dus ook echt de tijd voor, zeker ook de eerste keer dat je doet! ;)

Als je rotsen er dan voor je gevoel goed genoeg uitzien, kun je het geheel nog verven. Wederom is dit iets wat je zelf na verloop van tijd wel doorkrijgt. Maar om dit dus het beste door te krijgen kun je het beste met een stuk of 5 à 6 texturen beginnen. (1 basisgraslaag, 3 steen, 2 zand) Die order je dan op die manier met de steen- en zandtexturen georderd van donker naar licht. Oefen er gewoon een beetje mee op setting 5-10, 5-10, 0. Oefen wederom veel!
Veel meer kan ik zo niet zeggen over het verven, omdat dit echt iest is wat voor iedereen verschilt en het gewoon lastig is om goed uit te leggen. Als je hier straks echter bent, en je een nieuwe screen hebt gepost van je vooruitgang zal ik het iets uitgebreider proberen te vertellen.

Als laatste kun je dan ook nog details als stenen toevoegen, maar dat zal ik je wel later vertellen. (A)

Weergave- en sorteeropties