Hoe verder ik kom met deze wereld, hoe meer probleempjes ik tegenkom. Nu weet ik, dat ik eigenlijk anders had moeten beginnen en eigenlijk weet ik niet of ik niet beter opnieuw zou moeten beginnen. Met de kennis van nu .... ach ja.
Ik zal wat voorbeeldjes geven.
Dit eerste screenshot laat zien wat ik een aantal posts terug bedoelde met een rode rand rond een vlak van 256x256 terreintegels. Tot op de dag van vandaag weet ik nog niet, wat deze rand betekent. Zit er een fout ergens in dit veld? Ik heb de rand, die ik zie als 'grenzen hoeveelheden weergeven' aanstaat in CAW, even omcirkeld:
Tijdens het maken lijkt het wel alsof het terrein , dat je gemaakt hebt, net niet helemaal hetzelfde blijft. Ik had de kavelranden al eens genoemd. Hier een voorbeeldje. Ik heb het kavel geplaatst nadat ik het terrein klaar had. Op dat moment volgden de randen het terrein mooi. Daarna heb ik het huis er op gebouwd. En kijk nu, de kavelrand volgt ineens een totaal andere lijn. En er is niets aan het terrein en de weg veranderd:
Hier nog zo'n voorbeeldje. Deze weg was helemaal goed in CAW en tijdens bewerken in het spel. Maar als ik de wereld gewoon in het spel zet en er met mijn simmetje doorheen loopt, krijg ik ineens van dit soort plekken in een deel van de wegen. Alsof het de weg het terrein niet goed meer volgt:
Al een behoorlijke tijd heb ik deze donkerblauwe banen in het water. Hier worden op de een of andere manier de rimpelingen van het water niet goed gerenderd. Deze banen blijven continue op deze plek. In het manual van CAW, dat ik toentertijd heb gedownload, staat, dat je er dan voor moet zorgen, dat het water opnieuw gerenderd wordt. Maar wat ik ook doe (terrein aanpassen, kustlijn veranderen, waterpeil veranderen) .. niets helpt. Deze banen blijven:
En ik weet nu al, dat ik eigenlijk te ver naar een zijkant van het terrein begonnen ben. Ik heb inmiddels al aangegeven waar de camera niet kan komen. Maar aan deze zijkant kan ik dan door uit te zoomen nog steeds de aansluiting tussen het landschap ver weg en mijn lapje grond in beeld krijgen. En die aansluiting is niet mooi te krijgen; al was het alleen maar vanwege het kleurverschil. En ik heb inmiddels te veel werk gedaan hier om alles zo maar even te gaan verplaatsen; dat is eigenlijk niet meer te doen:
Ik blijf proberen al deze dingetjes opgelost te krijgen, maar weet absoluut niet in hoeverre dat zal lukken. En dan vraag ik me af, wat nog wel kan zonder storend te zijn en wat niet meer. Ik zou me voor kunnen stellen, dat die kavelranden, als het maar heel iets is, nog niet zo’n probleem zullen zijn. Maar die grasvelden in de wegen kunnen dus echt niet, denk ik.
Ik denk trouwens ook, dat ik het aantal kavels wat kleiner moet gaan maken. Ik zit nu rond de 69 MB en moet nog best wel wat aan het landschap doen. En ik heb al gemerkt, dat er, wanneer ik een huis iets verder uitwerk, er direct al 1 of 2 MB bijkomt. En met de 35 openbare en 63 woonkavels tot nu toe betekent dat een enorme vergroting van het bestand.
Kortom, weer een heleboel werk voor de boeg. Ik houd jullie wel weer op de hoogte en zal, wanneer ik daar aan toe ben, waarschijnlijk ook wel aan een paar van jullie gaan vragen, om deze wereld eens te testen; ook als deze verder nog niet speelbaar is. Maar alles op zijn tijd