Vorig jaar heb ik ook een uitgebreid verslag bijgehouden van mijn vogelkweek. Deze is HIER te vinden.
Dit jaar ben ik wat laat voor een uitgebreid verslag. Aangezien mijn eerste jongen al bijna volop in de veren zitten. Misschien dat ik het 2de nest van het jaar wel weer uitgebreid kan laten zien. Maar dan moet ik eerst afwachten of er wel een 2de ronde komt. We zullen zien.
Eerst even wat info over de vogels die er nu inzitten. Ik heb 1 koppel grasparkieten die ik er vorig jaar ook al in had zitten. Zie foto hieronder:

Ik denk alleen dat het vrouwtje (Dat is de witte, ook wel albino genoemd) een beetje te oud geworden is om nog voor jongen te zorgen. Ze heeft namelijk van de 5 eieren/jongen die ze had er geen 1 groot kunnen brengen. Sommigen eieren zijn helemaal niet uitgekomen en andere lagen uitgedroogd in het nest. Misschien dat ze het bij een 2de ronde beter doet. Ik hoop het.
Dan heb ik nog een koppel waar ik heel hoge verwachtingen van had. Links is mams, rechts pap. Dit is te zien aan de neusdoppen. Bij de linker is deze bruin, bij de rechter blauw.

Wat is nou het geval bij deze. Volgens mij heeft de pop haar eigen eieren opgegeten. De ene dag lagen er nog 4 eitjes, de volgende dag lag er niks behalve wat eierschaaltjes.
Om maar meteen even met al mijn tegenslagen verder te gaan. Mijn valkparkieten, waar ik nu een geen foto's van heb, hebben ook alle jongen dood laten gaan. Ook zo'n 6.
En helaas ook mijn kwartels hebben hun jongen niet groot gekregen. Allemaal dood gepikt door het haantje.

Bakie, ben jij dan zo'n slechte kweker? Nee, het ene jaar lukt het wel, het ander jaar minder. En dit is zo'n jaar met extreem veel pech. Gaat er dan niks goed dit jaar?
Jawel! Ten eerste heb ik bij de kwartels het haantje apart gezet, en zit de kwartel hen nu op zo'n 13 eieren te broeden waar er toch zeker 6 van moeten uitkomen. (Aangezien ze niet goed op alle 13 eieren past, maar het kan soms goed gaan, daarom laat ik ze liggen)
Ook de valkparkieten hebben weer 4 eieren, dus nieuwe ronde nieuwe kansen.
En dan nu de jongen van dit jaar. Want ik heb gelukkig ook nog 9 jonge grasparkieten van 2 koppels grasparkieten die WEL weten hoe ze jongen moeten grootbrengen.
Het eerste koppel:

Het leuke aan deze 2 vogels, is dat ik ze alletwee vorig jaar zelf gekweekt heb. En nu dus perfecte ouders zijn van 5 jonge grasparkieten. Zoals gemeld geen foto's van toen ze net uit waren gekomen, maar aangezien ze dan toch niet zo mooi zijn is het niet heeeel erg. Dus wat foto's van een paar dagen geleden: Hier met moeder erbij.

En dan nu 4 van de 5 jongen:

Hij ligt er wat ongelukkig bij... Was even uit balans, vandaar zijn gespreide vleugels.

En hier de paps nog eens van dichtbij. (Met op de achtergrond de vader van het volgende koppel)

En dan nu het laatste koppel met jongen:

Ook deze heb ik weer alletwee zelf vorig jaar gekweekt en hebben dit jaar hun eerste eigen jongen.

Het zijn er 4 maar zo liggen ze warm.

Ik heb 1 foto van 1 van de 4 jongen. En dit is een bijzondere vogel. Hij wordt namelijk compleet geel en met rode ogen! Dus net als een albino, alleen dan geel ipv wit. Dit noemen ze een Lutino.

Hier nog een foto van de 2 "loser" koppels. Dus die geen jongen hebben.

En nog een foto van mijn tamste vogels die apart zitten in een kooi, omdat ze anders de rest zouden lastig vallen tijdens het broeden.

Hier nog 1 van de valkparkiet, maar de kakariki zou en moest ook percee op de foto verschijnen. Nou, het is m gelukt!

Er zullen wel snel updates komen denk ik omdat ik verwacht dat het niet lang meer duurt voor de eerste jongen het nest verlaten. Misschien dat er tussendoor nog wat foto's komen van de jonge kwartels die even geleefd hebben tot hun vader het nodig vond ze dood te pikken.
Dus tot een volgende update!