Ik wil dit even met jullie delen.
Mijn broertje is altijd heel stil geweest. Anders. Hij zegt vrij weinig als je niet naar hem vraagt. Vroeger had hij ook problemen met praten (kon dit op zijn 6e ook nog maar met moeite).
Hij was heel erg in zichzelf gekeerd.
Vrij snel werd hij gepest. Hij was de vreemde kikker, het lelijke eendje en het zwarte schaapje. Maar ik was altijd gek op hem.
Vrijwel niemand begreep en accepteerde dathij gewoon anders was. Autistisch anders.
Familie leden, kennissen, docenten en iedereen behandelde hem of alsof hij niet goed bij was. Of alsof hij een handicap had waarvoor je speciaal moet doen tegen hem.
Ik wil mezelf niet als geweldig neerzetten, maar ik vond dat echt onzin. Hij was zeker wel een leuk kind, creatief en slim.. Ik had het gevoel dat hij in een luchtbel zat en er niet uitkon en kon soms behoorlijk tegen hem uitvallen, bijna puur omdat ik het zo zonde vond.
Omdat hij echt nooit van zijn kamertje kwam en voor iedereen, zelfs mij een gamer leek die het scherm niet kon missen, ben ik hem gaan "dwingen" (hoewel aardig hoor!) om mee te gaan fietsen of sporten. En dan ineens kwam hij los.
Hij had altijd veel te vertellen, hele analyses van mensen en gesprekken waaraan hij blijkbaar passief had meegedaan.
Mijn ouders hadden hem een camera cadeau gedaan, en zijn kijk op de wereld was gewoon weg geweldig.
Maar..
Mijn broertje is altijd gepest. Mijn vader kon niet zo goed omgaan met het feit dat mijn broertje gewoon sommige dingen niet durft of echt moeilijk vind.. De wereld ziet hem als vreemd, en dat lijkt die luchtbel in stand te houden.
Nu, plots..
Ik kwam gisteren thuis en hoorde iets zeggen over het controleren op echtheid.. Ik dacht dat mijn broertje een game wilde kopen of iets dergelijks en de site niet vertrouwde.
Maar het schijnt dat hij hele verhalen heeft geschreven op internet. Parodieen op games, waarin ik situaties herken uit het leven thuis.. Hij verwoord het echt grappig.. En nu de klapper:
Een amerikaanse animatie studio heeft hem gecontacteerd.. Hij mag scripts schrijven als hij wil en zal een deel van de opbrengst gaan ontvangen. Ik heb direct naar de verhaaltjes gekeken, en zag dat ze Engels waren.
Mijn broertje mag dan wel goed zijn op school, het is me echt ontgaan dat dit niet puur leerwerk en cijfers (en goed/netjes gedrag) is, maar dat hij daadwerkelijk alles verwerkt waar hij mee bezig is.
Er zit zoveel in dat kind.. Terwijl ik al vond dat hij echt super was.
En ik kan het nergens uiten.. Geen cadeau's kopen want hij wil niks.. en niemand benaderen voor nog meer support voor hem.. Maar god, Bedanktvoor dit wondertje...
Als iemand zoiets verdient,
Is het mijn broertje.
Weet iemand iets dat ik voor hem kan doen? Ik zou zo graag helpen..