Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

6 berichten • Pagina 1 van 1

Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

SN gids: Daken met verschillende hoogtes maken

Speciaal voor Hiki is deze tutorial gemaakt. Ik zal alles stap voor stap en zo nauwkeurig mogelijk uitleggen. Let dus goed op het commentaar mocht je de plaatjes niet snappen.

En voordat je echt begint met lezen, de nummers op de plaatjes zijn alleen op dit voorbeeld van toepassing, heb het even gedaan ter verduidelijking. Als je dit zelf gaat toepassen zal je juist minder of meerdere keren een bepaalde handeling uit moeten voeren.

Ow.. en bijna vergeten. Dit is voor alle types daken te gebruiken (behalve plat dak). Ik heb hier maar 1 type gebruikt, maar ook dat is natuurlijk te mixen. Er zijn zoveel mogelijkheden!

Veel succes!

Even een begin met een voorbeeld:
Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Stap 1 - De start
Zorg ervoor dat je een huisje hebt waar je een dak op wilt zetten. In mijn voorbeeld gebruik ik een huis waar uiteindelijk 3 verschillende hoogtes zullen worden gebruikt. Dit kan in theorie oneindig zijn, maar het is aan te raden eerst even te oefenen voordat je het voor jezelf moeilijker gaat maken.

Bepaal alvast de hoogte van het eerste dak dat je wilt plaatsen.

Afbeelding


Stap 2 - Dak 1 plaatsen
Spreekt best wel voor zich, we gaan een eerste stukje dak plaatsen. We moeten toch ergens beginnen he? Voor de duidelijkheid heb ik het dak een nummer 1 gegeven.

Plaats dak 1

Afbeelding


Stap 3 - Dak 1 weghalen
Het vervelende is, dat als je zonder dak 1 weg te halen de hoogte aan zou passen voor het te plaatsen 2e dak, dat dan alles mee omlaag gaat. Dat voorkomen wij nu door eerst dak 1 even weg te halen.

Klik op de knop "Ongedaan maken"
Afbeelding


Stap 4 - Hoogte aanpassen
Wij gaan nu de hoogte aanpassen voor het dak dat je als 2e wilt gaan plaatsen. Dak 1, dat we net verwijdert hebben, gaat daarbij dus niet mee omlaag en dat is tenslotte wat wij willen!

Verander de hoogte voor het nieuwe dak door middel van de schuif

Afbeelding

Stap 5 - Dak 1 terugplaatsen
Voordat wij dak 2 gaan plaatsen moeten wij eerst even dak 1 terugplaatsen. Deze heeft de oude hoogte nog. Kom in deze stap dan ook niet aan de hoogte regelaar!

Klik op de knop "Opnieuw"

Afbeelding


Stap 6 - Dak 2 plaatsen
Nu kunnen wij dak 2 plaatsen, die dus een andere hoogte/steilheid heeft dan dak 1. In mijn voorbeeld moet ik ook nog een dak 3 plaatsen met dezelfde hoogte als dak 2 omdat er anders een gedeelte van het huis geen dak zou hebben. Dat willen wij natuurlijk voorkomen.

In de rest van deze tutorial gebruik ik dus ook het getal 3 en de naam dak 3. Als jij geen dak 3 hebt mag je dit gewoon negeren.

Plaatst het dak/de daken
Afbeelding
Afbeelding


Stap 7 - Weghalen dak 1, 2 (en 3)
Voordat wij in dit voorbeeld het laatste (4e) dak kunnen plaatsen die een andere hoogte heeft als de andere daken gaan wij eerst weer alle huidige daken weghalen. In mijn voorbeeld moet je daarvoor 3 keer op de ongedaan maak knop klikken.

Klik op de knop "Ongedaan maken" totdat alle daken weg zijn.

Afbeelding


Stap 8 - Hoogte aanpassen
Nu kunnen wij weer met een gerust hard de hoogte aanpassen zonder dat dus de andere all aanwezige daken daarbij ook mee verhoogt/verlaagt worden.

In mijn voorbeeld verlaag ik het dak alleen, maar je kan natuurlijk ook verhogen mocht je dat liever willen.


Verander de hoogte voor het nieuwe dak door middel van de schuif

Afbeelding


Stap 9 - Terugplaatsen dak 1, 2 (en 3)
Voordat wij het laatste dak kunnen gaan plaatsen met de alweer aangepaste hoogte, moeten wij eerst de andere daken weer even terugplaatsen. De hoogte daarvan is dus niet aangepast toen wij aan de schuif zaten. Kom nu dus in deze stap niet aan de schuif, anders zullen al je daken weer dezelfde hoogte hebben.

Klik op de knop "Opnieuw" totdat alle daken weer terug zijn.

Afbeelding


Stap 10 - Dak 4 plaatsen
Nu zijn wij zover om het laatste dak te plaatsen, in ieder geval in dit voorbeeld. Nogmaals; kom niet aan de schuif om de hoogte van het dak te veranderen, anders veranderen al je daken weer naar dezelfde hoogte.

Plaats dak 4 (of 3)
Afbeelding


Stap 11 - KLAAR
Dat was het dan. In ieder geval, dit voorbeeld is klaar. Zelf kan je natuurlijk 10 verschillende hoogtes gebruiken of maar 2. Net wat je nodig hebt. Als je deze tutorial gevolgd heb dan zal je het principe ondertussen wel begrijpen en kan je dat dus makkelijk toepassen.

Afbeelding


Mocht je evengoed vragen hebben, dan mag je die natuurlijk altijd stellen! Hopelijk heb ik hiermee wat hulp kunnen bieden en krijgen wij binnenkort een mooi huis te zien met een zeer apart dak?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

Re: Verschillende hoogtes daken tutorial

hiki schreef:Speciaal voor mij? :wub Thanks.

Ik hoop dat meer lezers de tut kunnen gebruiken.
Heb het helemaal voor jou geschreven, korte simpele stappen dat is wat je wilt toch? :flapper

Maar natuurlijk is deze tutorial ook voor andere lezers te gebruiken.
Afbeelding

Weergave- en sorteeropties