Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

8 berichten • Pagina 1 van 1

Gebruikersavatar
wimhuiskamp
Genetisch manipulator Genetisch manipulator
Berichten:
2268
Lid geworden op:
za 24 okt 2009, 21:58

SN Tutorial: Creeër-Een-Stijl

Vanaf het eerste moment, dat De Sims 3 is uitgekomen, is ons verteld, dat Creëer-een-stijl een van de krachtigste, nieuwe hulpmiddelen in het spel is. Nu, na bijna een jaar moeten we het daar wel mee eens zijn. De mogelijkheden, die dit hulpmiddel de bouwers, inrichters en makers van Sims geeft zijn bijna oneindig.

Om jullie echt het meeste uit de tool te laten halen hebben we hier voor jullie alles dat we weten over dit zogenaamde recoloren/omkleuren bij elkaar gezet. Voor velen zullen er genoeg dingen in zitten, waarvan ze zeggen: dat weet ik al. Sommigen weten misschien zelfs alles al. Toch lijkt het ons handig om alles nog eens overzichtelijk op een rijtje te hebben.

Om Creëer-een-stijl te activeren kies je op het hoofdscherm voor het plaatje van het schilderspalet. Wanneer je nu met je muis boven het object, het behang of de vloerbedekking die je wilt wijzigen gaat staan, zal dit oplichten. In dit gidsje gaan we telkens aan het werk met de stoelen.

Afbeelding

Klik op het voorwerp en je scherm zal er uit gaan zien zoals hieronder. Linksboven verschijnt een schermpje met daarin de standaardkleuren voor het voorwerp, die al in het spel aanwezig zijn. Je kunt er hier één van kiezen, door er simpelweg op te klikken. Maar wij willen meer. Aan de rechterkant is het besturingsscherm van Creëer-een-stijl op het scherm verschenen.

De makkelijkste manier van omkleuren is het aanbrengen van een nieuw standaardpatroon. De eerste stap is het kiezen van de categorie waaruit het patroon moet komen. Door op het pijltje achter de categorienaam te klikken verschijnt een lijst met alle categorieën. Klik hier op de categorie van jouw keuze. In ons voorbeeld willen we een geometrisch patroon op het kussen aanbrengen.

Afbeelding

Je kunt nu het patroon, dat je wilt gebruiken, opzoeken in het vak onder de categorienaam. Hier kiezen we voor een streeppatroon. Links aan dit besturingsscherm zit een soort tabblad, waarop je alle verschillende onderdelen kunt zien, die je van kleur kunt veranderen. Zorg er voor, dat hier het juiste deel geselecteerd is. Je herkent het geselecteerde onderdeel aan het oplichtende lijntje aan de rechterkant. (En mocht het per ongeluk een keer niet goed gaan, dan kun je altijd nog terug via de ‘terug’-knop onderaan dit besturingsscherm.) Wanneer je het patroon gekozen hebt en er op klikt zie je dat terug op het tabblad, maar ook op het object, dat je wilt veranderen.

Afbeelding

Ook het hout van onze stoel willen we veranderen. Eerst moet je op het tabblad het tweede vlakje selecteren door daar op te klikken (let op het oplichtende lijntje). Hierna kies je voor de categorie ‘Hout’ en zoek je het patroon dat je wilt gebruiken op, je klikt er op en viola, ook het hout van de stoel is nu omgekleurd. Nu de stoel is zoals we hem willen hebben, bevestigen we dat door op de ‘V’ rechtsonder aan het besturingsscherm te klikken.

Afbeelding

Tip: Let er bij het kiezen van patronen met een structuur, zoals bijvoorbeeld hout, maar ook bij streeppatronen op, dat die structuur in de goede richting op het object komt. Je hebt niet voor niets horizontale en verticale patronen. En een patroon met de verkeerde richting kan heel rare en lelijke effecten geven.

Het komt vaak genoeg voor, dat je, wanneer je één stoel van kleur hebt veranderd, je de andere stoelen dezelfde kleuren wilt geven. Dat kan op een heel eenvoudige manier. Ga naar Creëer-een-stijl via het palletje en kies de stoel, die is zoals je hem wilt hebben, door er op te klikken. Het besturingsscherm verschijnt weer. Aan de linkerkant van het tabblad zit een flapje met allemaal stipjes er op. Wanneer je hier met de muis boven gaat staan, zul je zien, dat er aan de rechterkant een stippellijn verschijnt; een soort scheurrand.

Afbeelding

Als je nu op dat flapje met de stippen klikt en je muisknop ingedrukt houdt, scheur je als het ware alle kleuren en patronen van de stoel die je na wilt maken af. Zolang je niet boven iets staat, waarop je deze reep kunt plaatsen, zul je een rood kruisje achter het handje zien (kijk maar rechts op de afbeelding). Sleep nu de strook naar de stoel die je wilt omkleuren. Als je daar goed boven staat verdwijnt het rode kruisje en licht de stoel op (links op de afbeelding).

Afbeelding

Wanneer je nu de muis loslaat zal de stoel dezelfde kleuren en patronen krijgen als de originele stoel. Wanneer het fout gaat, denk dan aan de ‘terug’-knop. Als de stoel zo naar je zin is en je denkt, dat je hem ook later nog wel eens in andere huizen wilt gebruiken, kun je hem opslaan in de bibliotheek. Klik op het symbooltje van het mapje in het schermpje linksboven om dat te doen. Als je klaar bent met het veranderen van de andere stoel(en) maak je je veranderingen definitief, door op de ‘V’ rechtsonder in je besturingsscherm te klikken.

Afbeelding

Tip: Gebruik het opslaan niet al te vaak, want voor je het weet heb je honderden dingen in je bibliotheek staan en kun je niets meer terug vinden.

Maar je wilt lang niet altijd alles overnemen. Het kan zijn, dat je bijvoorbeeld enkel een patroon over wilt brengen naar gordijnen of een kussen van een andere stoel. Je start de tool weer op via het palletje en kiest voor het object, waarvan je een patroon wilt gebruiken. In ons geval is dat nog steeds de rechterstoel. Nu gaan we alleen het streeppatroon van het kussen overslepen. Kies op het tabblad dit patroon door er op te klikken en de muis ingedrukt te houden. Sleep dit naar de stoel, die je wilt ‘behandelen’ en laat de muisknop los als deze oplicht.

Afbeelding

Zodra je de muisknop hebt losgelaten, verschijnt er een nieuw schermpje. Hierop zie je de verschillende delen, waarop het patroon geplaatst kan worden. In dit voorbeeld is het bovenste vlakje het kussen en het onderste vakje het hout van de stoel. Je kunt hier kiezen waarop het patroon geplaatst wordt door op het bijbehorende vakje te klikken. Het kussen moet in dit geval het streeppatroon krijgen, dus we houden het bovenste vakje geselecteerd en klikken op de ‘V’ rechtsonder in dit tussenschermpje.

Afbeelding

Als het goed is, heb je nu 2 stoelen met hetzelfde kussen, maar een verschillende kleur hout. Als je tevreden bent bevestig je weer dat het zo goed is, door op de ‘V’ rechtsonder in het besturingsscherm te klikken.

Afbeelding

Tip: Je kunt hele muren, vloeren en hekken, die hetzelfde patroon hebben in een keer veranderen via de sleeptechniek. Om dat te doen moet je SHIFT ingedrukt houden tijdens het slepen.

Voor het volgende stukje heb ik de linkerstoel even een ander patroon op het kussen gegeven. Want soms wil je verschillende patronen gebruiken, maar deze wel hetzelfde kleurenschema geven. Ook dat kan. Opnieuw gebruik je hiervoor de sleeptechniek. Nu kies je voor het complete kleurenschema van het patroon. Dat is de grote, linkercirkel met de verschillende kleuren erin. Je kunt zien dat deze gekozen is aan de oplichtende pijl die eronder staat. Klik hierop en houdt de muisknop ingedrukt. Sleep dit nu naar het object, dat je wilt veranderen. Als je daar goed boven staat, zal het weer oplichten.

Afbeelding

Ook nu krijg je weer het tussenschermpje, waarop je kunt kiezen op welk onderdeel de kleuren geplaatst moeten worden. In dit geval wil je de kleuren op het kussen plaatsen en dus kun je het bovenste vlakje geselecteerd houden. Als alles goed staat bevestig je dat weer met de ‘V’.

Afbeelding

Het patroon van het kussen heeft nu hetzelfde kleurenschema als het patroon op het oorspronkelijke kussen.

Tip: Niet alle patronen hebben een kleurenschema met evenveel kleuren. Het kunnen er 1, 2, 3 of 4 zijn. Probeer toch eens om bijvoorbeeld een schema met 2 kleuren op een patroon met 3 kleuren te plaatsen. Dat geeft vaak verrassende en vooral ook mooie resultaten.

Je kunt nog gedetailleerder de kleuren veranderen. Misschien heb je al gezien, dat naast de grote cirkel met het complete kleurenschema nog kleinere cirkeltjes staan met alle kleuren apart. Misschien is het wel mooi om het hout van de stoel in het blauw van het patroon te ‘beitsen’. Om dat te doen kies je voor het kleine cirkeltje met de blauwe kleur. (Let op de oplichtende selectiepijl onder het cirkeltje.) Houdt de muisknop ingedrukt en sleep de kleur naar de stoel die je wilt veranderen.

Afbeelding

Als je de muisknop loslaat verschijnt weer het tussenschermpje. Hierop zie je nu iets bijzonders; een voorbeeld van de tip hierboven. In het eerste vlakje staat het patroon van het kussen. Dit patroon bestaat uit meerdere kleuren; dat hebben we al gezien. Door het slepen staat hier nu maar één kleur achter. Het programma voegt hier zelf wat in de buurt liggende kleuren aan toe, zodat het patroon toch uit meerdere kleuren blijft bestaan. Kijk maar naar de linkerstoel op deze afbeelding.

Afbeelding

Maar het is de bedoeling om het hout van kleur te veranderen, dus je moet nu het tweede vlakje, dat van het hout, in dit tussenscherm selecteren. Nu zal het hout van kleur (maar niet van structuur !!) veranderen. En uiteraard wederom bevestig je je keuze weer met de ‘V’.

Afbeelding

Niet alles is met slepen te doen. Soms wil je iets zo een andere kleur geven. Of je wilt maar één kleur van het ene patroon gebruiken op één deel van een ander patroon. Ook daarvoor biedt Creëer-een-stijl je veel mogelijkheden.

Allereerst kun je iets kleuren, door het ingeven van de goede kleurnummers. In het voorbeeld willen we het rood van de linkerstoel hetzelfde blauw maken als het blauw van de rechterstoel. Om dat te doen selecteren we de losse kleur blauw (1). Let weer op het pijltje onder de cirkel. Nu klikken we op de knop met het ‘#’-teken onderin het besturingsscherm (2). Er verschijnt nu een kolom met 4 regels (3). Op de eerste 3 regels staan de hoeveelheden rood, groen en blauw, die de kleur bevat. En op de vierde regel staat het (hexadecimale) kleurnummer van de kleur. Om nu de kleur blauw op dat andere kussen te krijgen, neem je de waardes van het rood, groen en blauw even over op een kladblaadje of je noteert het kleurnummer van de vierde regel.

Afbeelding

Als je dit gedaan hebt ga je naar de stoel, die je wilt veranderen. Kies hier voor de rode kleurcirkel van het patroon en selecteer de knop met het ‘#’-teken.

Afbeelding

Nu kun je de waardes van rood, groen en blauw (of het kleurnummer) intypen en zul je zien, dat het rood in het patroon veranderd is in blauw (de linkerhelft van de afbeelding). Zorg er goed voor, dat je de juiste kleurcirkel selecteert. Op de rechterhelft van de afbeelding kun je zien, wat er gebeurt, als je de grote cirkel kiest in plaats van het aparte kleurcirkeltje. Als je daar de kleurgegevens intypt, zal het programma automatisch een tweede kleur kiezen (wit in dit geval). Het resultaat is totaal anders.

Afbeelding

Tip: Als je over een programma als Photoshop of Corel Photopaint beschikt, kun je daarin de rood, groen, blauw waarde van een kleur opzoeken. Kies de kleur die je wilt gebruiken in dat programma (zo of met een kleurwaaier) en kijk wat de RGB-waarde is. Die getallen kun je in Creëer-een-stijl zo ingeven.

Wanneer je op de een of andere manier een nieuw patroon hebt gemaakt krijg je de mogelijkheid dat op te slaan in je bibliotheek. De eerste manier is in het besturingsscherm van Creëer-een-stijl. Zorg dat het patroon is geselecteerd op het tabblad (1) en klik op het mapsymbooltje onder de verschillende patronen (2). Het patroon wordt nu opgeslagen in de categorie waar het oorspronkelijke patroon vandaan komt (hier is dat ‘Stoffen’). Bij vloerbedekking bestaat er nog een tweede manier om op te slaan. Selecteer vanuit de tool de vloerbedekking waar het om gaat. Klik nu op het mapsymbooltje in het scherm linksboven (3). Via deze weg verschijnt er een tussenscherm, waar de bouwcategorie, waarin het patroon moet worden opgeslagen, gekozen moet worden (4). Let dus op: bij deze tweede methode zie je het patroon niet terug in Creëer-een-stijl, maar in de bouwmodus in de gekozen categorie.

Afbeelding

Maar verder nu met het veranderen van de kleuren. Een tweede manier om een kleur te veranderen, is via de kleurcirkel. Om die te selecteren klik je op de knop met de kleurcirkel midden onder in het besturingsscherm. Ook nu maakt het weer veel uit, of je het complete kleurenschema hebt geselecteerd (linkerhelft) of alleen een aparte kleur uit dat schema (rechterhelft). In beide gevallen is via het selectierondje gekozen voor een kleur groen. Maar omdat links ook de tweede en de derde kleur door het programma veranderd worden is het resultaat totaal anders.

Afbeelding

Als je de goede kleur gekozen hebt, kan het nog zijn, dat je de kleur nog te licht of te donker vindt. Om dat aan te passen kun je de kleur nog lichter of donkerder maken. Dat doe je met de schuifregelaar onder de kleurcirkel. Links op de afbeelding is het groen flink donkerder gemaakt, rechts juist veel lichter.

Afbeelding

Tip: Het lichter en donkerder maken kun je ook op een compleet kleurenschema, de grotere cirkel, toepassen.

Tip: Soms komt een patroon, nadat je het hebt overgesleept, net even iets donkerder of lichter over. Als je het dan meer gelijk aan het oorspronkelijke patroon wilt maken, kun je dat soms verbeteren, door het totale kleurenschema iets donkerder of lichter te maken met de schuifregelaar.

Al laatste, en meest grove manier van kleur veranderen, kun je de kleurvlakjes gebruiken. Om die te kiezen klik je op de knop met blokjes linksonder in het besturingsscherm. Je krijgt dan een veld te zien met 9 kolommen met kleuren die naar beneden toe steeds donkerder worden. Hier kun je de kleur, die je wilt gebruiken simpelweg kiezen door er op te klikken. Het zal inmiddels duidelijk zijn, dat het weer uitmaakt of je kiest voor het complete kleurschema (de linkerhelft) of één enkele kleur (de rechterhelft).

Afbeelding

Na dit alles over omkleuren/recoloren blijft er nog één symbooltje over in het besturingsscherm. Dit is een hulpmiddeltje om het werken met dit hulpmiddel nog iets makkelijker te maken. Soms heb je voorwerpen, waar hetzelfde patroon op meerdere delen gebruikt wordt. Ik heb voor het voorbeeld even zo’n voorwerp gemaakt. Op het tabblad kun je zien, dat het houtpatroon op 2 onderdelen gebruikt wordt (1). Onderaan het tabblad staat een minnetje (2). Als je nu daarop klikt, zullen de delen met hetzelfde patroon worden ingeklapt. Dat is te herkennen aan een ‘+’ in de rechter onderhoek van het patroon (3). Op deze manier kun je dit patroon voor alle onderdelen in één keer bewerken.

Afbeelding

Tip: Binnen het besturingsscherm kun je de sleeptechniek ook op vele manieren toepassen. Je kunt bijvoorbeeld patronen van het ene vlak naar het andere op het tabblad slepen of het kleurenschema van het ene patroon naar een ander patroon op het tabblad slepen. Ook kun je individuele kleuren van het ene naar het andere cirkeltje slepen.

Als laatste nog een tweetal dingen om op te letten bij het gebruik van dit hulpmiddel.

Ten eerste is het zo, dat bepaalde schaduwen en naden in de objecten en wandbekledingen zitten ingebakken. Deze verdwijnen niet bij het omkleuren. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, omdat ze, wanneer je ze goed gebruikt, niet storend zijn. Als voorbeeld heb ik hier de muurbekleding van de afbeeldingen hierboven van een baksteenpatroon voorzien. Je ziet, dat de schaduwen en randjes zichtbaar blijven. Maar het lijkt op deze manier of er op een speelse manier is gemetseld.

Afbeelding

En ten tweede kan nog genoemd worden, dat wat voor schaduwen en naden geldt ook voor glans kan gelden. Bij verschillende zaken zit dat ingebakken. Als voorbeeld hebben we hieronder de klok gebruikt, maar ook in bijvoorbeeld sommige aanrechtblokken en keukenapparaten is dat het geval. Bij de klok hier hebben we het patroon vervangen door een houtstructuur. Die glanst niet van zichzelf, maar de glans blijft aanwezig; als voorbeeld is de voet even omcirkeld.

Afbeelding

Juist dit laatste voorbeeld laat zien, dat ongewone effecten toch mooie resultaten kunnen geven. Het houtpatroon gecombineerd met de glans ziet er niet lelijk uit. En dat is wat als afsluiting te vermelden valt: speel met de mogelijkheden van dit hulpmiddel, probeer gekke dingen uit en gebruik patronen en structuren op plekken waar je die niet verwacht. De resultaten kunnen heel verrassend en mooi zijn.

Veel succes met het gebruiken van Creëer-een-stijl.

Deze gids is exclusief gemaakt voor Sims 3 Nieuws door wimhuiskamp
Afbeelding

Weergave- en sorteeropties