Bloed op het aanrecht Intro
Door: David879 ~ Geinspireerd door: De huizen van Sunset Valley, Adoror.
BIJ WIJZE VAN INLEIDING
Twee jonge volwassenen hebben zojuist hun studie bedrijfskunde afgerond en hebben besloten een klein transportbedrijf op te richten in een dorp nabij Simcity, Sunset Valley, een stad met decennia oude vete’s en intriges, families ontstaan en van de aardbodem verdwenen, en natuurlijk de majestueuze architectuur op de heuvelen. Nog uit de tijd van de komst van Koning Ali XVI uit Eqypte. Deze jonge mensen proberen hun leven te verbeteren en een klein imperium te stichten. U maakt kennis met: Mordechai Goudsmit.
Mordechai is Joods en komt uit een rijk geslacht van handelaren. Om de erfenis van zijn ouders te krijgen zou hij eerst €500.000,-- op zijn bankrekening moeten hebben. Hij wil dit geld gaan verdienen met zijn eigen bedrijf; Goudsmit & Langedijk Transport. Dit bedrijf is nu nog erg klein maar met het ambitieuze plan van Mordechai moet uitbreiding niet ver in de toekomst meer liggen.
Peter Langedijk
Peter is echte boerenzoon met blondhaar en blauwe ogen. Zijn ouders stonden voorsteld toen hij niet het boerenbedrijf over wilde nemen en ging studeren, daar ontmoette hij Mordechai wat zal lijden tot een goede vriendschap. Peter klaagt haast altijd als iets hem niet zint. Hij wil snel rijk worden zonder er eigenlijk iets voor te doen. Dit zal hem niet lukken als Kokshulp, maar hij ondersteund Mordechai in het bedrijf.
Bloed op het aanrecht… Woonwagen ,,Gatver! Wat een puinzooi hebben we gekocht!”roept Peter verontwaardigd uit. ,, Rustig maar, sust Mordechai, als het is opgeknapt ziet het er vast een stuk beter uit.”,, Laten we het hopen, roept Peter terwijl hij de verfpotten uit de bloedrode Mercedes haalt. Mordechai staat zonder ook maar iets te verroeren naar de oude woonwagen te kijken. De witte verf is van de panelen gebladert. Het hout is verrot en de bakstenen fundering ziet zwart van verwaarlozing. ,,Over de tuin niets te klagen, roept Peter, moeten dooie bramenstruiken water?” Mordechai en Peter zijn nog moe van de reis naar Sunset Valley als ze beginnen met het opknappen van de woonwagen. ,,We moeten de verfresten er eerst maar afschuren. Daarna kunnen we pas gaan verven. De dag verstreek, 5 uur lang het onophoudelijke geluid van schuurpapier op hout. Nadat eindelijk het helse karwei af is gaan ze in de wagen op de plastic meubelen zitten. Er wordt geen woord gezegd. Peter kookt maar snel wat te eten, Mordechai stuurt een mail naar het SunsetValleyMagazine voor een reclame van het Transport bedrijf.
Tijdens het eerste diner in de wagen wordt er niets gezegd. Beide zijn diep in gedachten verzonkenen, de sfeer is gespannen als ze abrupt uit hun dagdroom worden ontwaakt! De telefoon gaat. ,,Ik neem hem wel weer, zegt Mort, Peter kijkt op van zijn bord.,,Met Mordechai Goudsmit van G&L Transport.” ,, Goedenavond u spreekt met .SL-providers, u had een website met de naam http://www.g&l-transport.sl besteld?”,, Dat klopt”,, Nou, de website is vanaf nu online u kunt hem dus gaan bewerken. Ik neem aan dat u de Informatiegids al ontvangen heeft?”,, Deze heb ik inderdaad al ontvangen.” ,,Oké dan wens ik u nog een fijne avond!” ,,Hetzelfde!” gespannen gooit Mort de hoorn erop. ,,Moet dat nou zo chagarijnig?” vraagt Peter. ,, Ja, dat moet! Heel de dag loop je aan mijn kop te zeiken van wat een rotzooi dit en dat. Mag ik er dan even genoeg van hebben?”roept Mort beledigd. Er valt een doodse stilte in de wagen Peter vindt de macaroni niet meer smaken en gooit hem weg tot ergernis van Mort, die om de sfeer niet nog erger te verpesten niets zegt. Beide doen iets voor zichzelf als Mort om 21.55 uur besluit om naar bed te gaan. Mort doet de lichten in de wagen uit terwijl Peter nog een boek zit te lezen. Peter mompelt wat hatelijks en kruipt ook maar zijn bed in. ,,Hopelijk gaat het morgen wat beter.” denkt hij en valt langzaam in slaap.
Als de wekker gaat sloft Peter langzaam naar de badkamer. Mort maakt een ontbijtje klaar. Peter gaat aan tafel zitten met zijn werkkleding aan, hij werkt als Kokshulp bij Snackbar Hoddes. Na het eten loopt Peter naar buiten hij wacht op de carpool. Mort ruimt de woonwagen op. Na een paar minuten is hij alweer klaar en kijkt door een klapraam naar buiten, nog net ziet hij Peter in een Jagundai stappen en weg rijden. ,,Hé, wat is dat” vraag Mort zich hardop af,,naast de krant ligt een oud boek!” Mort loopt naar buiten en buigt zich over het boek. Het heeft een oude stoffen kaft. Mort kijkt in het rond of hij nog iemand ziet. Er is niemand opstraat. Dan komt hij erachter dat hij in zijn ondergoed op straat staat. Hij loopt naar binnen terwijl hij naar zijn roestbak kijkt en legt het oude boek op zijn bureau. En loopt de badkamer in.
Zodra hij aangekleed is loopt hij naar buiten en pakt de verf. Hij begint de wagen te verven. ,,Als Peter thuis komt moet het af zijn.” Denkt hij bij zichzelf en kwast door.
Bij de thuiskomst van Peter ’s avonds is het verfen klaar. Peter is verheugd en hij houdt tijdens het eten een goed gesprek met Mort. Als Peter het keukenvuil van zich af staat te wassen. Ziet Mort het boek weer liggen. Het is een oud groen boek waar met goude krullende letters op staat Den ALGEMEENE HISTORIE van SUNSET VALLEY een boek dat in elke boekenkast in Sunset Valley voorkomt. Als hij het boek openslaat staat er binnen op de vergeelde kaft in met zwart ink geschreven letters: Voor Victor van de Kerkhof bij zijn jubileum zijnde 15 jaaren burgemeester der gemeente Sunset Valley. 25-Januarij 1904. Mort bladert door het boek het interesseert hem weinig. Hij heeft de nieuwe druk gelezen en veel verschil, buiten de eigenaardige schrijfwijze, zit er niet in. Hij wil het boek wegleggen als hij in grote zwarte letters tegenkomt APPENDIX I. Dat kende hij niet hij probeert het door te lezen maar hij kan zijn gedachte er niet bijhouden en legt het weg en gaat maar naar bed. Peter volgt enkele minuten later.
Ik vind dat je het verhaal echt goed geschreven hebt. Je houdt mijn aandacht in ieder geval goed vast (en dat is knap ). Ga zo door zou ik zeggen, ik kijk in ieder geval uit naar het volgende deel!