Update 4.
Zoey had slecht geslapen. Robbert kon het aan alles merken. Ze was kibbig, deed kortaf, klaagde over zijn slechte gewoonte en het ergste was nog dat ze nog steeds niet verteld had wat haar dwarszat. Hij wist dat er iets moest zijn, daar kende hij haar goed genoeg voor. Ze zweeg als hij vroeg wat er was. Moedeloos stond hij op en besloot om beneden de krant uit de brievenbus te halen. Hij liet Zoey in stilte achter.
"Kijk eens Zoey, we staan in de krant!" met een plof legde hij het verkreukelde blad neer op de eettafel.
"Zo dan, die bezorger mag ook wel wat zuiniger zijn." Robbert reageerde er niet op, hij wist dat het uit zou monden in een ruzie als hij nu iets van haar irritaties zou zeggen.
"Zie je, al dat dansen van ons is toch nog ergens goed voor!" Hij deed zo hard zijn best om haar humeur een beetje beter te krijgen.
"Zoey," zei hij uiteindelijk met een lichte dreigende ondertoon. "Als je me nu niet vertelt wat er met je aan de hand is dan kietel ik het uit je." Heel even trok ze haar mond in een glimlach. Daarna zoog ze een diepe teug lucht naar binnen en luchtte haar hart.
"Gistermiddag toen jij bij Tom was, en nee dat is geen verwijt ik snap heus wel dat je naar de bandleden toe moet als scout zijnde..."
Robbert vond dat ze treuzelde, en hij wist dat ze dat alleen maar deed omdat ze iets moest vertellen dat ze niet leuk vond: normaalgesproken was ze zo enthousiast uitgevallen dat ze de details oversloeg.
"Toen belde Angela. En ik nam heel vrolijk op, want ik had natuurlijk niet op de nummermelder gekeken. Angela was minder vrolijk..." Ze stopte haar zin en leek niet van plan verder te praten. Het tegendeel was echter waar
"Ze begon tegen me te schreeuwen en te tieren dat ik niet zo'n egoïstische bitch moest zijn! Dat, omdat ik nu toevallig een familie wilde en een kindje dat ik daarbij ook eens aan háár belangen moest denken. Dat haar reputatie op het spel stond als ik een misstap zette en dat zwanger worden niet bepaald een slimme zet was. En ze bleef maar doorgaan. Ik was zo overdonderd dat ik abrupt heb opgehangen. Daarna stond ik beduusd naar mijn telefoon te kijken en ik kan er nu nog niet over uit wat er gebeurd is."
"Och, lieverd toch, trek je niets van haar aan. Dat is ze niet waard," antwoordde hij toen Zoey weer star voor zich uit zat te staren. Plotseling sloeg zijn toon om: "Waar háált Angela het gore lef vandaan om zo tegen je uit te vallen! Wat denkt ze wel niet?! Dat je haar eigendom bent? Ik zal haar eens flink de waarheid gaan vertellen dan!" Wie aan zijn meisje kwam, kwam aan hem.
Zoey glimlachte naar hem. "Schatje, rustig maar, ze kan het toch al niet meer voorkomen als ik het ben." Toch stond hij op met een gekwetste blik in zijn ogen.
De weken daarna vlogen voorbij. Zoey was zo af en toe misselijk en besloot toen ze voor de derde keer die week stond te kokhalsen dat het tijd werd voor een zwangerschapstest. Ze stuurde Robbert op pad en hoe kon het ook anders, die gehoorzaamde als een brave vader. Het enige nadeel vond hij het feit dat zijn vrouw er zo doodziek van leek te worden.
Zodra Robbert thuiskwam van zijn werk, vloog ze hem lachend om de hals met de woorden: "Rob, ik ben zwanger!" Ook bij Robbert drong het besef maar niet door.
"Zoey, we krijgen een kindje, een meisje met rode appelwangetjes en jouw ogen of een jongen met mijn atletische vaardigheden en jouw voortreffelijke stem!" Zoey moest om hem lachen en omhelsde hem nog steviger.
Helaas bracht haar zwangerschap ook minder leuke dingen met zich mee. Zoals het dagelijkse bezoek aan de badkamer dat er vrijwel altijd tot leidde dat ze daarna de vloer en de wc weer kon gaan staan boenen. Ze had nu inmiddels zwangerschapsverlof en genoot desondanks toch wel van haar vrije tijd. Die had ze immers zeven maanden lang niet meer gehad.
Eén van de trekjes die bij haar zwangerschap hoorden was schoonmaakdrang. Wat op zich niet zo'n ramp was want dan bleef het huis tenminste schoon, maar in enkele gevallen sloeg ze erin door. Toen ze voor de vijfde keer die week het aanrecht schoon stond te schrobben, greep Robbert in.
"Zeg, Zoey, geen bacillen bestrijden met geen bacillen heeft geen nut, weet je..." Hij probeerde het speels te zeggen maar eigenlijk werd hij knettergek van haar.
Ze knikte. "Ja, ik weet het, maar ik heb er geen controle over, ik moet en zal gewoon schoonmaken. Wees jij maar blij dat je geen vrouw bent!" Achter haar rug om grijnsde Robbert een echte mannengrijns, zo eentje waarbij je weet wat hij denkt ondanks dat je niets in zijn ogen kan lezen.
"Maar ja, als jij die wasbak niet gesloopt had, had ik nu ook niet hoeven dweilen..." Robbert zweeg, hij kende dit 'als-dan'-spelletje veel te goed.
"Aaargh," riep Zoey toen ze langs de kapotte kraan liep. Robbert lachte haar vierkant uit.
"Ik zal jou eens," brulde ze luid en ze stormde om hem af met haar natte kleren.
"Nu hoeven we beide niet meer te douchen," lachten ze.
"Bel jij maar eens snel een reparateur alleen dan ga ik wel eerst droge kleren aantrekken," Zoey verviel af en toe weer terug in haar volwassenrol, terwijl ze vroeger eeuwig kind kon blijven. Maar ja, als je zelf een kindje in je hebt groeien moet er iemand verantwoordelijk zijn.
"Oh, waarom dan?" Robbert pestte haar expres met de doorkijk die haar natte shirtje had.