Hoofdstuk 5.
In de dagen erop ben ik vaak bij Danny thuis te vinden, gewoon om eindelijk eens wat nieuwe contacten te leggen. Hij vertelt me veel over waar hij vandaan komt en hoe hij dingen over deze lege wereld te weten is gekomen. Blijkbaar zijn we overal in de wereld op het nieuws, maar durven mensen het niet aan hier te komen wonen omdat er geen elektriciteit en contact met de buitenwereld mogelijk is. Zodra je binnen bent, kom je er niet meer uit.
"Ik wist dat hier een vrouw zat, ik wist dat jij het was en ik wist dat je de standaard kleding droeg. Dus ik heb wat nieuwe kleding voor je meegenomen," zegt Danny plotseling op een van de middagen. "Maar ik heb je dan wel ergens voor nodig.."
Vervolgens geeft hij me de kleding en laat me een nieuwe jurk aantrekken. Tevergeefs blijf ik erop aandringen dat hij vertelt wat hij nodig heeft. Hij blijft 'nee' schudden en stuurt me daarna naar huis, met de belofte dat hij het later die middag zal komen uitleggen. Met mijn nieuwe kleding aan ren ik dus maar naar huis om Eliah te vertellen wat er zojuist is gebeurd.
"Eliah! Ik ben thuis!", roep ik en wil hem meteen in de armen vallen. "Zie ik er niet mooi uit?"
"Alix.. Heb je die kleren van Danny gekregen?", vraagt hij argwanend. Ik schiet dan ook meteen in de verdediging.
"Jeetje, kun je niet blij voor me zijn? Ja, dit heb ik van Danny gekregen omdat hij van de bewoonde wereld komt en dit voor mij heeft meegenomen!"
"Wat een vreselijke vent..", fluistert Eliah in zichzelf en draait zich weg van me.
Ik besluit Eliah maar even met rust te laten, hij draait wel weer bij. Maar nog geen half uur later staat Danny voor de deur. Met een tas in zijn hand. Ik nodig hem uit om aan tafel te komen zitten en roep Eliah erbij.
"Oké, vertel maar wat je van mij of van ons verwacht," moedig ik hem aan.
"Eliah ik heb Alix die nieuwe kleren gegeven, maar in ruil daarvoor wil ik jullie ook om een gunst vragen. Ik woon nu een paar weken in dat huis en ik heb er genoeg van dat ik alleen koud water heb en niks anders kan eten dan chips. Ik wil daarom hier wonen tot er voor mij ook werkgelegenheid is. Gaan jullie akkoord?"
Voor Eliah zijn mond open trekt, zeg ik enthousiast: "Natuurlijk, Danny! Je zult alleen wel op de bank moeten slapen!", waarop Eliah mij een dodelijke blik geeft.
Na nog wat zaken te bespreken, besluit ik weer verder te gaan met een van mijn nieuwste schilderijen. Eliah en Danny gaan op de bank zitten en bekijken mij terwijl ik bezig ben. Vuile blikken gaan van Eliah naar Danny, en Eliah krijgt daar een sympathieke glimlach voor terug.
"Hoelang denk je dat het duurt voor je weer naar je eigen huis gaat?", vraagt Eliah chagrijnig.
"Ik hoorde dat er een sportschool wordt gebouwd overmorgen, dan is het de 30e, als ik mij niet vergis. Daar kan ik aan het werk als sportinstructeur. Ik heb het gemist om elke dag te trainen," zegt Danny enthousiast, terwijl Eliah afkeurend zijn hoofd schudt en vooral niet naar Danny kijkt.
"Zei je overmorgen?", vraag ik, terwijl ik nog een paar geconcentreerde penceelstreken maak.
Je moet de overige mensen maar even wegdenken..
Twee dagen later staan wij als eersten, en natuurlijk ook als laatsten, te kijken naar de nieuwe sportschool. "Wat een groot gebouw, zeg! Precies zoals ik gehoopt had!", gil ik enthousiast terwijl ik al naar de deur wil lopen.
"Alix, je hebt echt talent! Zou je hier niet wat mee kunnen doen?", complimenteert Danny me.
"Waar heb je het over? Ik heb dit toch niet gemaakt?", antwoord ik verbaasd, en in een waan van enthousiasme. Waarom wordt er telkens herhaald dat ik alles heb bedacht en uitgevoerd?
"Ja, voor mij is het al jaren bekend dat Alix vol talenten zit," zegt Eliah en hij trekt me tegen zich aan. Ik maak me van hem los en loop, huppel bijna, naar binnen.
Ik besluit me er verder even niet mee bezig te houden en loop gewoon naar binnen om eens rond te kijken. Ze hebben een prachtig dakterras met kunstgras, waar ook gesport kan worden en het voelt zo ruim en schoon om beneden rond te lopen. Terwijl de jongens zich tegen elkaar uitsloven, Danny voormalige sportschool-junk en de luie Eliah, loop ik hoofdschuddend naar boven en maak een drankje voor mezelf aan de bar. Wat is het toch geweldig dat er eindelijk wat leven is in deze stad. Zouden er al nieuwe mensen zijn?
Als we naar huis lopen, zien we inderdaad dat er weer een nieuw huis in de stad is geplaatst. Opnieuw loop ik voorop, gevolgd door een enthousiast over sport vertellend Danny en met Eliah achteraan, die gewoon zijn cornflakes mee heeft genomen van de sportschool.
"Dit huis is zo veel groter dan onze huizen! Hier moeten zeker meerdere mensen wonen!", constateer ik, waarna ik op de deur klop. En precies zoals bij Danny is er geen gehoor. Achter me hoor ik al weer dat Danny en Eliah ruzie aan het maken zijn en dus besluit ik maar in mijn eentje naar de achtertuin te lopen.
"Hallooooo! Zijn jullie onze nieuwe buren?", roep ik enthousiast. Vier mensen draaien zich mijn kant op, waaronder een zwangere vrouw. "Dat zijn er meer dan ik had verwacht..", mompel ik.
Einde hoofdstuk 5.
@Koen: alles is mogelijk.. Wie geven jullie tot nu toe de voorkeur? Danny of Eliah?