Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

1 bericht • Pagina 1 van 1

I_mJimmy
Supergeheim onderzoeker Supergeheim onderzoeker
Berichten:
2735
Lid geworden op:
za 04 jul 2009, 11:58

SimCity - Impressie van Inside Gamer

SimCity - Impressie van Inside Gamer

Het is heerlijk om in Nederland burgermeester te zijn. Vooral in een kleinere gemeente kun je je lol niet op. Je gaat een beetje koffie drinken met het College van Burgermeester en Wethouders, je staat de pers soms te woord en als een inwoner van jouw gemeente iets heeft gepresteerd, dan ga je daar dan weer op de koffie om je mediamoment te pakken. En ontslagen, dat word je alleen als je echt een grote idioot bent. Nee, thuis achter de computer met SimCity op je beeldscherm, dat is pas echt een uitdaging.

Het vijfde deel van de serie is tijdens de GDC officieel uit de doeken gedaan. Opvallend is dat de game net als andere EA-titels SSX en FIFA Street geen nummer meer draagt. Daarmee lijkt het er op dat ook dit een reboot van de serie wordt. Het is ook logisch eigenlijk, SimCity 4 komt uit 2003(!). Als de nieuwe SimCity in 2013 uitkomt, is dat bijna tien jaar na de release van het vierde deel. Tussendoor hebben we nog SimCity Societies gekregen, maar dat is eigenlijk een uitstapje van de serie waar bepaalde De Sims-elementen hun intrede deden.

Wat is er in tien jaar tijd allemaal veranderd dan? Veel. Ten eerste ziet de game er natuurlijk een stuk beter uit. De game draait op Maxis’ eigen Glassbox Engine. Deze zorgt er niet alleen voor dat de game er een stuk mooier uit ziet, het zorgt er ook voor dat er veel details kunnen worden getoond. Er valt op micromanagementniveau veel meer te doen en je krijgt veel meer te maken met de individuele wensen van de burgers. Dat laatste is dan wel weer iets wat ons aan het twijfelen brengt. Dat element doet namelijk weer denken aan Societies, waar je ook tot in den treure allemaal losse boze burgers had. We hopen dus dat er een balans is tussen de algemene problemen en de individuele burgerprobleem. We hebben namelijk geen zin om persoonlijk hondenpoep van de straat te vegen – dat is niet de taak van de burgermeester.

Wel is het zo dat elke genomen beslissing gevolgen met zich meebrengt – hoe klein ook. Daarbij speelt het milieu een grote rol, zoals in de trailer al is te zien. Zo zorgt het investeren in de zware industrie ervoor dat je heel wat geld in de gemeentekas krijgt, maar dat heeft dan wel weer als gevolg dat de gezondheidssituatie van jouw bewoners achteruit holt. Daardoor moet je weer investeren in gezondheidszorg, wat een flinke kostenpost is. Uiteraard kun je er dan voor kiezen om in milieuvriendelijke industrie te investeren, maar dat is erg prijzig en zorgt ervoor dat de belasting omhoog moet. Ook kan het ervoor zorgen dat de werkeloosheid toeneemt. Er is dus simpelweg geen juiste beslissing te maken in SimCity. Je moet echt telkens een balans vinden tussen twee kwaden.

Het daadwerkelijk bouwen van een stad lijkt ook te zijn aangepakt. In plaats van het maken van zones uit het traditionele SimCity, zet je nu fysiek de gebouwen neer die je op die plek wilt hebben. Op die manier kun je ook veel meer variatie in je stad brengen. Als je wilt, kun je per stad een soort thema bedenken. Zo is het waarschijnlijk mogelijk om een stad te maken met allemaal laagbouw, die gezelligheid uit straalt, maar je kunt er ook voor kiezen om een technologisch hoogwaardige stad neer te zetten. Of je maakt gewoon Las Vegas na. Er zijn mogelijkheden genoeg.

Heb je aanleiding van deze impressie weer zin gekregen om SimCity 4 te spelen, maar kun je de game nergens vinden? Bij onze vrienden van Gametron is de game te bestellen. Heerlijk om het weekend mee door te komen!

Deze steden staan niet op zichzelf. Ze zijn onderdeel van een regio, waar meerdere spelers steden bouwen. Je kunt er daarbij voor kiezen om de medespelers te negeren, maar er zullen problemen ontstaan waarbij het verstandig is om elkaar te helpen. Bij het compleet wegvallen van de stroom zoals in de trailer wordt getoond, zie je dat beide spelers een nieuwe kerncentrale neerzetten op een eiland die tussen de twee steden ligt en daardoor is er weer stroom in beide steden. En dat is maar één voorbeeld. Stel dat er in een andere stad rellen uitbreken, dan krijg je de mogelijkheid om jouw politieapparaat daar heen te sturen om de orde te bewaken. Het creëert een band tussen twee steden, waardoor er een kans is dat jouw buurstad jouw komt helpen wanneer je bijvoorbeeld met overstromingen te maken krijgt.

SimCity moet in 2013 uitkomen; ontwikkelaar Maxis heeft zichzelf zat ontwikkeltijd gegeven. Dat mag ook wel, want de laatste titel van de studio, Darkspore was niet echt fantastisch en ook is er vanuit de community behoorlijk wat kritiek geweest op de ondersteuning van Maxis na de lancering van SimCity 4. Het is uiteindelijk diezelfde community die heel wat verbeteringen aan de game hebben doorgevoerd en nog dagelijks actief zijn op een site als Simtropolis. De ideeën voor de nieuwe SimCity klinken goed en lijken aan te sluiten bij een aantal wensen van de community, maar deze zal veeleisend blijken. Ze zitten immers al bijna tien jaar te wachten op de nieuwe SimCity.

Bron: Inside Gamer
Afbeelding