Hoofdstuk 13

We hadden weer een scan gemaakt van Max’ tumor. Het was deze keer slecht nieuws, de tumor was weer een heel stuk gegroeid. De chemo sloeg niet meer aan dus ze moesten weer iets anders proberen. Max kreeg steeds meer pilletjes en pijnstillers.

Hij slikte ze elke dag met een pakje sap. Eerder een paar pakjes sap, het waren tientallen pillen.

Loek was ondertussen net zoals Tim een kind geworden. Mijn laatste knulletje, nu ook alweer een grote jongen. Wat ging de tijd toch snel.

Omdat Max veel op bed lag, kochten we een TV voor op onze slaapkamer. Zo kon Max ook nog iets doen als hij op bed lag, dan alleen liggen.

Vaker als Max sliep ging ik naast zijn bed zitten en aaide ik over zijn kale bol. De tranen stroomde dan als riviertjes over mijn wangen.

Als Max TV keek ging ik buiten zitten huilen, ik moest sterk zijn voor Max. Hij mocht me toch niet zo zien? Dan werd hij toch alleen maar depressief.

Waarom hij nou? Waarom niet ik? Ik kan toch niet leven zonder hem. Waarom sloeg die stomme chemo nou niet aan. Te veel vragen spookte door mijn hoofd. Soms huilde ik de hele middag en morgen en kon ik helemaal niks doen.

En dan zat ik ook nog huilend op de bank als Sandy en Bob thuis kwamen. Van hun moest ik het vertellen aan Tim en Loek.

Op een middag deed ik dat dus. ‘Mam, waarom is je mascara uitgelopen?’ Vroeg Tim. Ik zuchtte. ‘Ik zal het jullie vertellen. En jullie mogen best huilen.

‘Toen jullie allebei peuters waren zijn we erachter gekomen dat papa kanker heeft.’ ‘Wat is dat?’ Vroeg Loek. ‘Dat is een dodelijke ziekte. Het kan dus zijn dat papa er over een onbepaalde tijd niet meer is.’ Het bleef dodelijk stil in de kamer en ik kon mijn tranen niet meer binnen houden. Sandy gaf me een knuffel en liet d’r tranen ook stromen. Al snel waren we met z’n vijfjes aan het huilen.

‘Kom is hier schatten van mama. Groepsknuffel.’ Ze hongen allemaal om me heen. ‘Vergeet niet dat papa en ik van jullie houden, heel veel. Jullie betekenen de wereld voor ons en Mama gaat nog nergens heen. Mama is er voor jullie.’

Op dagen dat het niet meezat deed ik leuke dingen met de kinderen. Samen in de boomhut, samen onder de sproeier. Dat was altijd gezellig en leuk.

Gelukkig had Max ook nog z’n goede dagen. Dan gingen we samen barbecueën en deed Max zelfs mee op de waterglijbaan, of ging die mee onder de sproeier. Dat waren echt leuke dagen. Gelukkig waren die er nog meer als de hele slechte dagen. Nog…