Mini update!
===================================================================

‘Ik heb een prachtig huis gevonden voor ons om te wonen. Het heeft een hele mooie keuken, een grote woonkamer met openhaard. 4 mooie slaapkamers, één voor ons, één voor Jay, een studieruimte en dan hebben we er nog één over.’ We waren al een tijdje opzoek naar een nieuw huis, een plekje voor ons gezin.
‘We kunnen een logeerkamer maken, of misschien een hobbyruimte? Ik weet het! Een washok!’ Maarten legde zijn hand op mijn buik. ‘Lieve Esther, we kennen elkaar nu een hele tijd maar we hebben ook veel tijd om in te halen. Nu we een stuk ouder zijn weten we ook een stuk beter wat we willen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik nog een kindje met je wil voor we te oud zijn.’ Maarten beet op zijn lip en er verschenen rimpels in zijn voorhoofd. ‘Het gaat allemaal wel heel snel Maart. Zullen we er even een nachtje op slapen? Ik bedoel, op dat kindje. Ik wil dolgraag met jou in een nieuw huis beginnen en met onze Jay natuurlijk.’ We gaven elkaar een nachtzoen en vielen in slaap. Maar nog een kindje erbij? Op mijn leeftijd?

Die ochtend maakte ik ons huis voor de laatste keer schoon. Vanmiddag zouden we bij het nieuwe huis gaan kijken, Maarten had al een bod uitgebracht dus lang kon het niet duren. Maar wat moesten ze toch met die extra kamer? Het kon een mooie schilderruimte worden of een muziekkamer voor Jay? Ik wreef even over mijn buik, zou ik hier nog een kindje in willen? Ben ik niet veel te oud hiervoor, Jay heeft me al flink wat grijze haren bezorgd, ik wil niet weten wat nog een kindje met me zou kunnen doen. Maar aan de andere kant, dan heb ik wel nog een prachtig kind van mijn geliefde en dan kunnen we het samen opvoeden. Jay zou het ook super vinden om een broertje of zusje te krijgen. Misschien moet ik het er eens met mijn beste vriendje over hebben.

‘Jay, lieverd je bent al thuis. Wat fijn.’ Ik gaf hem een flinke knuffel. ‘Hai mam. Wat is er?’ Hij had me zo goed door. ‘Ik wil even met je praten schat. Wil je thee?’ Jay kneep zijn ogen even samen. ‘Ik heb liever dat je het nu gelijk zegt mam.’ Ik stond wat te wiebelen op mijn voeten. ‘Nou, het zit zo, je weet dat we gaan verhuizen toch? Maar het huis heeft vier kamers. Één voor jou, één voor je vader en mij, een studeerkamer en dan nog één over.’ Op Jay zijn gezicht verscheen een brede lach. ‘Mam, wil je me nou vertellen dat je zwanger bent?’ Ik schrok. ‘Wat? O lieverd, nee nee nee. Zou je dat leuk vinden dan?’

‘Begrijp me niet verkeerd mam, maar ik had verwacht dat je al zwanger was. Zegt dat niet genoeg?’ Soms vergeet ik hoe groot en volwassen Jay al wordt. ‘Jawel, maar ik wil het gewoon zeker weten.’ Jay wreef even door zijn haar. ‘Mam nog even en ik ga het huis uit om te studeren, ik gun het jullie zo erg om een kindje te krijgen. Natuurlijk doet het me een beetje pijn als ik eraan denk dat zijn of haar vader wel bij zijn of haar jeugd is. Maar het maakt me niet uit, als jij en pap maar gelukkig zijn.’ Toen pakte hij zijn gitaar en liep naar boven, niet veel later hoorde ik hem een droevig liedje spelen.
Gaat dit dan echt gebeuren? Wil ik nog een kindje erbij?