26.4 De zesentwintigste eliminatieronde

Na een week lang in de wildernis kwamen de bewoners weer aan in hun villa. Ze keken bij het openen van de poort hun ogen al uit. Er stonden veel meer bomen en ze konden zelfs al een stukje van het vernieuwde zwembad zien. Omdat ze van de Stem onmiddelijk naar de eliminatiekamer moesten kregen ze geen tijd om rond te kijken, anders hadden ze dat zeker gedaan.

De groep liep de eliminatiekamer binnen, Sharon liep achteraan. Na een week op hakken in de wildernis had ze erg zere voeten, ook al wou ze het niet toegeven. 'Welkom terug, bewoners,' begon de Stem toen iedereen zijn plaats op de bank gevonden had. 'Jullie hebben al gezien dat er veel veranderd is in jullie 'vakantieweekje'. Ik zal jullie vast een voorproefje geven op het televisiescherm, de rest moeten jullie zelf ontdekken, als je vanavond mag blijven tenminste..'

Op het televisiescherm verscheen een live videoverbinding waarin de bewoners de poort van de Gouden Kooi zagen. Daar omheen zagen ze allerlei andere videoverbindingen van andere plekken in het huis. 'Zoals jullie zien heeft de tuin een grote beurt gehad. De tuin is zelfs iets groter gemaakt. Er zijn veel bomen ver- en geplant. De vijver is onder handen genomen en één van de parels is toch wel het zwembad. Hier op de begane grond is vrijwel niets veranderd, een paar kleine aanpassingen, verder niets. In de kelder bevinden zich nog steeds de slaapplaatsen, wel is het helemaal opnieuw ingedeeld. Op de eerste verdieping vinden jullie nog steeds twee badkamers en de masterbedroom. De hal is wel groter gemaakt en ook bevindt zich hier nu de sportzaal. Op de tweede verdieping bevindt zich nu de ontspanningsruimte die vooral kan en zal dienen als disco voor jullie. Ik hoop dat jullie er van zullen genieten, maar wellicht krijgt één iemand daar vanavond nog niet de kans voor. Het publiek heeft namelijk weer gestemd.' De bewoners werden allemaal uit hun luxe droom gehaald. Na een week in de wildernis was het heerlijk om in de vernieuwde villa te zijn, maar allemaal waren ze bang dat ze het niet meer mee mochten maken.

'Dan hier de verdeling van de contactpunten. Darren, jij hebt deze week het publiek aan jouw kant. Ze schenken jou 28 contactpunten.
Melanie, jij krijgt er 22 en belandt daarmee op een tweede plek, maar niet alleen! Sharon, jij ontvangt ook 22 contactpunten.' Sharon kreeg een glimlach op haar gezicht. Haar pact met Jakosh kon doorgaan, als niemand zijn of haar contactpunten had gebruikt tenminste.
'Nog drie bewoners die niet weten of ze veilig zijn en slechts één die opgelucht adem mag halen. Ginger, dat ben jij. Jij ontvangt 17 contactpunten.
Joe, jij ontvangt er 11 en Jakosh, jij geen. Jullie zitten in de gevarenzone.'

'Sharon, jij mag beginnen met stemmen. Wie wil jij het liefst op de rode stoel zien?' 'Ik vond het niet gemakkelijk, maar ik kies Joe.'
'Melanie, wie wil jij het liefst op de rode stoel zien? Joe of Jakosh?' 'Jakosh.'
'Darren, wie wil jij het liefst op de rode stoel zien? Joe of Jakosh?' 'Sorry, maar ook Jakosh.'
'Ginger, wie wil jij het liefst op de rode stoel zien? Joe of Jakosh?' 'Nou, kijk, ik vond het echt niet makkelijk. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik zelf in de gevarenzone zat dus ik heb hier helemaal niet over na kunnen denken en nu moet ik ineens een keuze maken. Ik vind het echt heel moeilijk, maar dan kies ik voor euh.. Ja, voor wie kies ik? Ik kies Joe, sorry.'
'Dat is een gelijke stand. Jullie hebben beiden één keer op de rode stoel gezeten dus daarom moet ik kijken naar het aantal keer dat jullie in de gevarenzone zaten. Joe voor jou was dat acht keer voor deze eliminatieronde, voor Jakosh was dat slechts twee keer. Joe, neem plaats op de rode stoel.'

Joe ging op de rode stoel zitten. Hij was voor het eerst in het spel echt zenuwachtig. Hij wist dat iedereen voor de winst zou gaan.
'Sharon, jij mag wederom beginnen. Zie je Joe liever vertrekken of mag hij blijven?' 'Ik vind je erg aardig, maar ik moet aan mijn miljoen denken. Daarom stuur ik je weg. Sorry.'
'Melanie, stuur jij Joe ook weg of mag hij blijven?' 'Van mij moet er ook weer iemand weg.. maar niet jij,' antwoordde ze. Joe haalde opgelucht adem. 'Dankje,' zei hij. 'Gefeliciteerd, Joe, jouw verblijf in de villa is nog niet voorbij. We luisteren nog wel even naar Darren en Ginger.'
'Darren, had jij Joe naar huis gestuurd?' 'Nee, natuurlijk niet.'
'Ginger, had jij Joe naar huis gestuurd?' 'Nou, ja, eigenlijk wel. Ook ik heb zo m'n prioriteiten in dit spel..'