Eliminatieronde

'Welkom miljonairs bij de vierde eliminatieronde die tot mijn grote spijt niet meer met alle miljonairs wordt gespeeld. Suzy heeft deze week besloten om uit het spel te stappen en zal dus niet meestemmen. De nieuwe miljonair komt pas volgende week en daarom stemmen jullie vanavond met slechts negen miljonairs.'

'Om te beginnen mag jij, Katie, weer praten. Wel heb je deze week 210 contactpunten verloren met alle woorden die je toch gesproken hebt.'

'Ik verdeel nu de contactpunten op basis van de populariteitspoll. Succes.' De kandidaten wachtten in spanning het aantal contactpunten af wat ze zouden krijgen, maar ook vooral of ze niet bij de twee minst populaire miljonairs zouden zitten.
'De miljonair die deze week het hoogst gescoord heeft en daarom 150 contactpunten van mij krijgt is.. Steven.' Steven was erg blij met de contactpunten, hij stond al bovenaan en nu kreeg hij ook nog de jackpot. 'Steven, er is meer.' De miljonairs waren verbaasd. Kreeg hij er nog meer? 'Suzy heeft al haar contactpunten aan jou nagelaten. Zij was in het bezit van 555 contactpunten en kreeg daar van het publiek deze week nog 5 contactpunten bij. Gefeliciteerd, jij ontvangt vandaag geen 150 contactpunten, maar in totaal 705.' 'Wow, te gek!' zei Steven enthousiast.
'De tweede plaats is voor een miljonair die de laatste weken veel losgemaakt heeft bij het publiek. Het was een nek-aan-nekrace tussen jou en Steven, maar voor jou is een tweede plek weggelegd met 120 contactpunten, Levi.' Levi lachte vrolijk. Hij was blij dat hij zo goed in de smaak viel bij het publiek.
'100 contactpunten zijn voor.. Elza! Gefeliciteerd.'
'80 contactpunten zijn voor een mannelijke miljonair die al weken goed scoort. Ze zijn voor jou, Rory.' 'Yes!' riep hij enthousiast uit.
'Je zult misschien verrast zijn met 60 contactpunten, maar ze zijn deze week echt voor jou, Lars.' Lars was ontzettend opgelucht. Al weken bungelde hij onderaan in de populariteitspoll en nu zat hij gewoon bij de populairste helft van de miljonairs.
'En het lijkt wel of het publiek iets duidelijk probeert te maken, want jij zat heel dicht op Lars. Ook jij zit niet in de gevarenzone, Katie! 40 contactpunten krijg je.'
'Joshua, Sarah en Louise, ik vraag jullie om op te staan.'

Dat deden ze. 'Jullie waren de minst populaire miljonairs deze week. Toch liggen er voor één van jullie 25 contactpunten klaar en de garantie dat je deze eliminatieronde overleeft. De persoon die met de hakken over de sloot is, is..'

'Sarah. Gefeliciteerd.' Sarah was enorm opgelucht, net als Joshua. Hij wist zeker dat Sarah hem zou redden als hij plaats moest nemen op de rode stoel. Van alle andere miljonairs wist hij dat niet zeker..

'Louise en Joshua, jullie zijn de verliezers van deze week. Louise ontvangt daarom 10 contactpunten en Joshua 0. De andere miljonairs gaan stemmen wie van jullie ze het liefst op de rode stoel willen zien. De miljonair met de meeste stemmen moet plaats nemen op de rode stoel. Maar er is nog iets dat ik bekend moet maken voordat we gaan stemmen..'

'Rory,' ging de Stem verder. 'Jouw stemmen zijn vandaag ongeldig. Één van de andere miljonairs heeft namelijk een blocker gekocht en besloten om deze op jou in te zetten.' 'Wat?' vroeg Rory verbaasd. 'Wie zou dat doen, man?' 'We gaan beginnen,' zei de Stem.

'Sarah, jij mag beginnen.' 'Dit voelt als een heerlijk moment en jullie zullen begrijpen dat ik hier niet zo heel lang over na hoef te denken. De persoon die ik het liefst zie vertrekken staat hier recht voor me en dat is Louise. Ik hoop dat de rode stoel voor jou is, meid.'

'Katie, het is jouw beurt.' 'Ik vind jullie beiden echt leuke kandidaten voor het spel, maar ik zie Joshua liever op de rode stoel. Sorry.'

'Lars, wie zie jij liever op de rode stoel vandaag?' 'Ik kies voor Louise.'

'Elza, het is jouw beurt.' Voor Elza werd dit een pittige stem. Ze zat in een complot met Joshua, Lars en Sarah, maar niemand wist wat daar echt van over was. Deze week vertelde ze Joshua dat ze niets voor hem voelde, maar zou ze dan nog deelnemen aan het complot. 'Ik heb hier goed over nagedacht. Ik vind het een lastige beslissing, maar door dingen die gebeurd zijn kies ik ervoor om jou, Joshua, op de rode stoel te zetten.'

'De beurt is aan jou, Levi. De stand is nu gelijk.' 'Sorry, Joshua, maar ik kies voor jou, omdat ik een goede band heb met Louise en haar niet op de rode stoel zou willen zien.'

'Steven, hak jij de knoop door of zorg je voor een gelijke stand?' 'Ik hak de knoop door. Sorry, Joshua.' 'Joshua, neem plaats op de rode stoel.'

Joshua deed wat hij moest doen. Voor de eerste keer nam hij plaats op de rode stoel. 'De andere miljonairs, behalve Rory en Louise, mogen nu gaan stemmen. Succes.'
'Steven, jij mag openen.' 'Joshua, ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig van jou heb gezien. Wel weet ik dat je een soort complot met Sarah en Lars had, maar ook hier hield je je volgens mij aardig op de achtergrond. Omdat we in een spel zitten en ik dit wil winnen en ook geen meerwaarde voor mij zie in jouw verblijf, stem ik je weg.' Joshua knikte. Het kwam hard aan dat de eerste miljonair er al voor koos om hem weg te sturen.
'Levi, het is jouw beurt.' 'Ik vind je een erg aardige jongen, Joshua. We hebben een aantal keer gesproken en ik schat in dat je een erg aardige, zachte jongen bent. Te aardig en zacht voor dit spel denk ik. Ook ik wil eindelijk wel eens een grote stap in het spel zetten en dat kan nu door je naar huis te sturen. Het spijt me.' Twee stemmen tegen, dacht Joshua.
'Elza, jij mag nu.' Joshua kreeg het warm. Wat zou Elza gaan doen? 'Joshua, in het begin had ik echt gevoelens voor je en had ik het idee dat jij en ik echt een setje konden worden. Ik deel al vier weken een bed met je nu en ben er wel achter dat dit allemaal een illusie was. Ik vind het erg jammer dat je niet gewoon meteen duidelijk bent geweest. Ik stuur je naar huis.'
'Lars, jij mag stemmen.' Hier had Joshua een goed gevoel bij, Lars was zijn beste vriend in de villa. 'Joshua, maat, we hebben echt een leuke tijd gehad hier, maar ik wil verder in het spel. Het spijt met als je deze niet aan zag komen van mij, maar ik maak dezelfde beslissing als de vorige miljonairs. Ik stem je weg.' Joshua kreeg een brok in zijn keel. Twee tegenslagen achter elkaar, van Elza en Lars.
'Katie, wil je dat Joshua blijft of dat hij vertrekt?' 'Ik wil graag dat Joshua vertrekt. We moeten verder in het spel en dat kan alleen als er nu iemand vertrekt. Sorry als jij dat straks blijkt te zijn, Joshua.' Katie vond het erg vervelend voor Joshua. Stiekem was ze blij dat hij nog een erg grote kans had om gewoon te mogen blijven.
'Sarah, ik hoop dat je goed nagedacht hebt over je besluit, want als jij nu besluit om Joshua weg te stemmen moet hij daadwerkelijk vertrekken. Wat heb je besloten?' 'Ik heb goed nagedacht. Joshua en ik gaan al een tijdje met elkaar om en hij heeft me geholpen met stemmen tegen bepaalde mensen waar ik je erg dankbaar voor ben.' Steven baalde, Sarah liet hem vast blijven. 'Toch heb ik besloten om verder te gaan in het spel en vanavond de eerste miljonair te laten vertrekken. En dat ben jij. Au revoir.'
'Joshua, je mag je koffers gaan pakken.' Joshua geloofde zijn oren niet. Lars en Sarah kozen er beiden voor om hem weg te stemmen? Ging vriendschap hier dan echt boven het geld?

De andere miljonairs stonden op om afscheid te nemen. Het was erg ongemakkelijk, want ze namen afscheid van iemand waar ze zelf van besloten hadden dat hij moest vertrekken. 'Wat een domper, jongen!' riep Rory betreurd. 'Ik had je nooit weggestuurd.' 'Het geeft niet, dat is het spel,' zei Joshua. 'Het is goed zo voor mij.'

Bij de poort nam Joshua afscheid van iedereen. 'Vat het niet persoonlijk op, alsjeblieft,' smeekte Katie. 'Natuurlijk niet,' lachte Joshua. 'Het is echt goed zo, dit is het spel en zo hebben jullie het gespeeld. Ik ben dankbaar voor mijn tijd hier.'

Sarah leek in tegenstelling tot Lars geen seconde spijt te hebben van haar beslissing. Ze was maar wat blij om iemand te zien vertrekken die niet vervangen zou worden. 'Nog acht te gaan,' fluisterde ze.

Joshua liep de poorten door, terug naar zijn vrijheid, weg van de luxe. De andere miljonairs zwaaiden hem uit en Katie werd zelfs een beetje emotioneel. 'Ik ben zó slecht in afscheid nemen,' zei ze.

Joshua vertrok. Een verblijf van vier weken kwam op deze dag ten einde. Hij was dankbaar voor de tijd dat hij in de villa door mocht brengen, maar teleurgesteld in de vriendschappen die hij dacht dat het hem opgeleverd hadden.