Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats reactie

15 berichten • Pagina 1 van 1

Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

De Sims Middeleeuwen Preview door Xelles

Vorige maand, op 8 Juli, werd ik door EA games op het vliegtuig gezet naar Redwood City, in de buurt van San Fransisco, om daar te komen kijken naar 2 nieuwe games. Beide games waren nog nooit eerder aan het publiek getoond. De groep aan wie de games nu wel getoond werd, was erg klein. Het waren een stuk of 13 journalisten uit vele verschillende landen en media, zo was er iemand van de telegraaf en insidegamer.nl aanwezig. Ook Mark van Simsplanet2 was aanwezig. En natuurlijk ik, Lex, beter bekend als Xelles, van Sims 3 Nieuws.

In deze preview zal het over de tweede game gaan die ik te zien kreeg, namelijk De Sims Middeleeuwen.

De Sims Middeleeuwen wist mij meteen erg te trekken en toen ik de eerste beelden zag ik was ik vrijwel meteen verkocht. De Middeleeuwse sfeer was perfect en ik hou echt van het gehele Middeleeuwse gebeuren. Maar voordat ik verder op het spel in ga wil ik eigenlijk eerst wat zeggen over de gebeurtenissen voordat we het spel te zien kregen.

Voordat ik naar Amerika vertrok wist ik nog niet welke games ik kon verwachten. Dit wilde EA ook niet aan mij vertellen tot op de dag zelf. Als Sims fansite wisten we uiteraard al dat de website naam thesimsmedieval.com gereserveerd was, maar we waren niet zeker of dat één van de games zou zijn die we te zien zouden krijgen.

Op de avond voordat we de preview zouden krijgen van De Sims Middeleeuwen hintte EA al naar een middeleeuws thema tijdens het diner. We aten namelijk in een restaurant met een soort middeleeuwse uitstraling. De menukaart was ook speciaal voor onze groep gemaakt, zo stonden er ridders op afgedrukt. En bovendien kregen we alvast de VIP-pas voor de volgende dag, en toen daar ook een ridder en een middeleeuwse stoel op te zien waren, was het voor ons duidelijk; morgen krijgen we De Sims Middeleeuwen te zien.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Dat we De Sims Middeleeuwen te zien zouden krijgen werd die dag erna meteen bevestigd toen we het immense EA kantoor binnen gingen en door liepen naar het grasveld in het midden van de campus. Daar stond een heus middeleeuws riddertoernooi opgesteld, dat we later die dag te zien zouden krijgen. Maar eerst kregen we een korte inleiding van een EA medewerker die ons vermoeden nu echt officieel bevestigde en eindelijk zei dat we De Sims Middeleeuwen te zien zouden krijgen. Voordat we een presentatie kregen van het spel, gingen we eerst nog genieten van een middeleeuwse lunch en mochten we het riddertoernooi bijwonen.

Ik was echt verbaasd over alle moeite die EA had gestoken in het verzorgen van de hele aanloop naar de preview. We kwamen helemaal in de Middeleeuwse sfeer en die hints maakte ons natuurlijk erg nieuwsgierig en enthousiast. Ik heb er echt enorm van genoten, vooral het riddertoernooi was erg leuk om bij te wonen. Maargoed, daarvoor kwamen we natuurlijk niet. We kwamen voor het spel.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Toen na het riddertoernooi eindelijk de presentatie begon, werd meteen het spel opgestart. We kregen als de eerste pers ter wereld te zien wat De Sims Middeleeuwen was en hoe het eruit zag. Totaal duurde de presentatie nog geen 20 minuten denk ik. Of misschien voelde het ook wel zo kort omdat ik totaal overdonderd was door het spel en daardoor de tijd voorbij leek te vliegen. Ik had zo enorm graag het spel even willen spelen na deze presentatie, maar helaas mochten we dat niet omdat het spel nog in een zeer vroeg stadium van ontwikkeling was. In deze preview zullen we het dan ook enkel moeten doen met wat ik heb gezien en gehoord heb tijdens de presentatie. Ik wil nog wel even duidelijk maken dat dit een hele vroege versie van het spel is die wij te zien hebben gekregen, niks is dus nog definitief en er zal zeker nog veel aan gesleuteld gaan worden.

Het spel

Het eerste wat ons op het hart werd gedrukt tijdens de presentatie was, dat De Sims Middeleeuwen géén De Sims 3 is of een uitbreiding daarvan. Het is een totaal nieuw spel, waarvan de gameplay heel anders is dan van De Sims 1, 2 en 3. Ten eerste natuurlijk omdat de setting totaal anders is. Je speelt namelijk in de periode waar de gezondheidszorg ver achter loopt op onze huidige maatstaven, waar het publiekelijk aan de schandpaal genageld worden heel normaal was en waar priesters bijna nog net zo belangrijk waren als de koning zelf. Kortom in de middeleeuwen.

Behalve de setting is ook de manier van spelen totaal anders dan in De Sims 3. Zo bestuur je niet langer slechts één huishouden en bepaal je het lot van iedere sim binnen dat huishouden. Je bepaald het lot van een heel koninkrijk. Aan het begin van een spel kies je een missie, je moet vervolgens opdrachten voltooien waarmee je uiteindelijk je missie voltooid en dus die missie uitgespeeld hebt. Doordat je opdrachten voltooid krijg je de mogelijkheid je koninkrijk uit te breiden. Deze opdrachten voltooi je met een aantal Sims uit je koninkrijk. Die kan je dan tijdelijk besturen, totdat je de opdracht voltooid hebt en je weer een nieuwe opdracht kan kiezen om te doen.

Afbeelding Afbeelding

De missie en opdrachten

Bij het starten van een nieuw Koninkrijk moet je een missie voor je koninkrijk kiezen. Dit kan uiteenlopen van het hebben van een militaire grootmacht waarbij een bepaald aantal omliggende koninkrijken overgenomen moeten worden tot het uitbannen van alle ziektes in je koninkrijk. Bij iedere missie hoort een bepaalde set opdrachten die je zou kunnen doen om de missie te voltooien. Zoals EA ons vertelde zal er een dozijn aan missies komen, dat zullen er dus een stuk of 12 zijn. Het doorlopen van een missie zal voor de gemiddelde speler zo'n 10 uur duren.

Als je een missie vastgesteld hebt moet je die proberen te volbrengen door opdrachten te doen. Je kan zelf kiezen welke opdracht je wilt doen, echter zijn er telkens maar een aantal opdrachten beschikbaar. Nieuwe opdrachten moet je naarmate het spel vordert namelijk vrijspelen.

De opdracht die wij te zien kregen was het genezen van de koning. Bij het aannemen van de opdracht kan je meteen kiezen hoe je deze opdracht wilde volbrengen. Er kon simpelweg gekozen worden om de koning dood te laten gaan/te vermoorden of hem proberen te genezen. Daarna kan je kiezen welke Sims je voor die opdracht wilt gebruiken. Je kan van één tot drie Sims gebruiken om een opdracht te gaan doen, dat verschilt per opdracht. In de demo werd er gekozen voor de priester en de doktor en voor het genezen van de koning.

Je krijgt net zoals bij De Sims 3 totale controle over de Sim(s) die je gekozen hebt om een bepaalde opdracht te gaan doen. Je moet trouwens niet alleen de opdracht met je Sim doen, maar je moet ook gewoon de dagelijkse bezigheden van die Sim blijven doen. Zo zal je, als je de doktor gekozen hebt, patiënten moeten genezen die in de wachtkamer wachten. En natuurlijk gaat dat door middel van middeleeuwse methodes zoals aderlaten en het gebruiken van bloedzuigers. De animaties de Sims Studio verzonnen heeft waren echt weer enorm komisch, leuke animaties ontbreken dan tegenwoordig ook zelden in De Sims games.

Volgens EA games kan het volbrengen van de dagelijkse bezigheden van een Sim beschouwt worden als een soort minigame en dat klopt ook wel naar wat ik gezien heb. De patiënten in de wachtruimte bij de doktor worden namelijk steeds zieker en je moet alle patiënten wel op tijd genezen. Door deze 'minigames' wordt je toch een beetje afgeleid van het doen van opdrachten, alleen maar opdrachten doen en verder daar niks omheen zou waarschijnlijk erg snel saai worden. Ik denk dat deze dagelijks bezigheden het spel een heel stuk leuker zullen maken om te spelen.

Als je de dagelijkse verplichtingen, zoals het beter maken van andere Sims, niet doet zal je een straf opgelegd krijgen. Zo zal je Sim meer belastingen moeten gaan betalen en als dat niet werkt wordt de Sim midden op het plein van je koninkrijk aan de schandpaal vastgeketend.

Afbeelding Afbeelding

Ervan uitgaande dat je wel gewoon de verplichtingen van de gekozen Sim nakomt, moet je dus de opdracht gaan voltooien. Iedere opdracht zal ongetwijfeld weer anders zijn, helaas hebben wij maar één volledige opdracht te zien gekregen. Met de opdracht voor het beter maken van de koning moest de doktor een drankje maken. Nadat het drankje met alle ingrediënten voltooid was gaven we het aan de koning. Maar het drankje zou ook weer een negatieve uitwerking kunnen hebben, wat dus weer resulteert in een volgende opdracht die je kan doen. Zo vloeide het ziek zijn van de koning voort uit de vorige opdracht waar de koning vergiftigd werd.

Tijdens deze presentatie hebben wij naar mijn idee veelte weinig gezien van de opdrachten om er veel meer over te vertellen. Dat is toch jammer, zeker aangezien dit hele spel gebaseerd is op het voltooien van opdrachten. Maar wat we wel gezien hebben zag er gewoon al erg leuk uit, de middeleeuwse setting is weer eens wat totaal anders, maar het leek me wel erg goed uitgewerkt. Zoals dat het beter maken van Sims op een middeleeuwse manier gebeurt, natuurlijk met de nodige humor. En ook de opdrachten die mogelijk zijn in zo'n middeleeuwse setting zijn heel anders dan wat we gewend zijn en er zullen ook erg leuke opdrachten verzonnen kunnen gaan worden juist doordat het spel op de middeleeuwen gericht is.

Vrij recentelijk zijn er ook opdrachten gekomen in De Sims 3, door de uitbreiding Wereldavonturen. Je zou tot een bepaald niveau het doen van opdrachten in middeleeuwen kunnen vergelijken met het doen van opdrachten in Wereldavonturen. Alleen waren de opdrachten in Wereldavonturen nogal vrij lineair en iedere keer als je met een ander gezin naar hetzelfde gebied op vakantie ging waren de opdrachten hetzelfde. Dat ging op den duur vervelen en dat is ook waar ik bang voor ben in De Sims Middeleeuwen. Het Sims team heeft beloofd dat er vele verschillende paden zijn te bewandelen en dat betekent dus dat iedere missie zijn eigen opdrachten heeft. En ook kan je zelf kiezen welke opdrachten je wel of niet doet en daarin krijg je ook weer keuzes voorgeschoteld. Dat zou het minder voorspelbaar en saai moeten doen worden dan in Wereldavonturen het geval was na een aantal keer spelen. Het is afwachten hoe de Studio het precies uit gaat werken en hoe het in het echt uit gaat pakken.

Het koninkrijk en de gebouwen

Persoonlijk ben ik een heel erge fan van games en films die zich in onder andere de middeleeuwen afspelen. Ik vindt het namelijk toch wel zeer interessant om te zien hoe het leven vroeger was. Films en dan vooral games zullen vaak niet helemaal kloppen zoals het in de geschiedenis boeken staat. De Sims Middeleeuwen neemt de middeleeuwse tijd ook met een korreltje zout, op de typische Sims manier worden. Zo kan je in plaats van het bellen met een telefoon, een postduif gebruiken die je in een aparte 'duiven-bus' vindt. Ondanks dit soort dingen zei EA tijdens de presentatie dat de wereld lijkt op de wereld zoals die ook in de geschiedenis boeken geschreven staat.

De wereld zelf zag er erg mooi en gedetailleerd uit, het landschap van een koninkrijk zag er erg idyllisch uit met allerlei beekjes, rotsen en vele bomen. Het spel leek mij op ongeveer dezelfde grafische manier gebouwd als De Sims 3. Daardoor lijkt het spel erg op De Sims 3, maar toch ziet het er een stukje mooier. In ieder geval gedetailleerder. Ik heb alleen geen idee hoe groot een wereld precies is, aangezien wij maar een klein stukje te zien kregen.

Een koninkrijk is natuurlijk niet compleet zonder gebouwen en ook daarin schiet De Sims Middeleeuwen niet tekort. Je kan helaas niet zelf een gebouw maken, maar er zijn wel al kant en klare bestaande gebouwen. Deze kun je in je Koninkrijk plaatsen en deze gebouwen zien er gewoon uit zoals ze eruit zouden moeten zien, inderdaad zoals het in de geschiedenis boeken geschreven staat.

Afbeelding Afbeelding

Het blijft jammer dat je gebouwen niet zelf mag bouwen, maar ik begrijp de keuze wel. Een gebouw in Middeleeuwse setting bouwen is natuurlijk heel wat anders dan een villa maken in De Sims 3. Er zullen maar weinig mensen in slagen een mooi en goed middeleeuws huis, laat staan een kathedraal te bouwen. Het is daarentegen wel weer mogelijk het interieur aan te passen van een huis, maar persoonlijk denk ik dat dit slechts een schrale troost is. Ik denk niet dat je vaak het interieur gaat aanpassen, zeker gezien je telkens met andere Sims speelt.

Een ander ding dat wel interessant is om te noemen, is dat je niet zoals in De Sims 3, de muren van een gebouw helemaal omlaag kan zetten. De enige muren die weggehaald worden zijn de muren aan de voorkant van het gebouw zodat je een beetje een poppenhuis gevoel krijgt. Je kijkt in het gebouw, maar je ziet de omringende muren wel nog steeds. Zo blijft wel het gevoel beter behouden dat het spel zich in de middeleeuwen afspeelt doordat je de hele tijd tegen middeleeuwse muren aan kijkt en ik moet zeggen dat ik dat totaal niet erg vond. Het enige dat ik niet weet of je helemaal om het huis heen kan draaien met de camera, tijdens de presentatie leken we telkens onder dezelfde hoek in een huis te kijken. Ik zou het zonde vinden als dat niet zou kunnen, maar ik weet dat dus niet zeker.

Wat mij verder nog opviel aan de wereld was dat gebouwen redelijk verspreid over het koninkrijk leken te staan. Persoonlijk had ik gehoopt dat er wat meer een echt stadsgevoel zou zijn, dat gebouwen dus vlak bij elkaar in een paar hoofdstraten stonden. En dat er zo een echt dorp zou zijn. Van wat ik mij kan herinneren van de presentatie (er is verder niet echt veel over gesproken) is er een dorpje, buiten het centrum waar de bestuurbare Sims zich bevinden. Dat leek er wel uit te zien zoals ik graag zou willen, dus een echt dorpje. Maar, dit is een rabbithole zoals we maar al te goed kennen uit De Sims 3. En dat vind ik echt enorm zonde. Zo lijkt het mij dat het koninkrijk een stuk minder leeft daardoor, je ziet veel minder Sims op straat of in bepaalde gebieden doordat ze zich in rabbitholes bevinden.

Naarmate het spel vordert....

Als je een missie gestart ben, begin je slechts met een klein centrum van gebouwen waar maar een klein aantal Sims wonen. De bedoeling is dat je de stad uitgebreid wordt. Dat kan je doen door opdrachten te voltooien, daar krijg je namelijk weer Koninkrijk-Punten voor. Deze punten kan je gebruiken voor het uitbreiden van je koninkrijk. Je kan er namelijk bestaande gebouwen mee uitbreiden, zoals een extra toren aanbouwen aan een kasteel. En waarschijnlijk kan je er ook nieuwe gebouwen die je nog niet hebt mee kopen. Ik geloof ook dat je koninkrijk voorzien kan worden van de nodige decoratie met die punten.

Naarmate je koninkrijk groter wordt, zullen er ook meer Sims in je koninkrijk komen te wonen. Ook zullen er daardoor weer meer beschikbare opdrachten vrijgespeeld worden. Er zijn totaal 10 beschikbare, speelbare, beroepen in een koninkrijk. Daarbij zijn er ook nog een aantal andere speelbare Sims, zoals de koning.

Afbeelding Afbeelding

Telkens als je een opdracht voltooid, krijg je naast de Koninkrijk-Punten ook ervaring. Die ervaring wordt gegeven aan de Sims met wie je de opdracht voltooid hebt. Daardoor worden de Sims hoger in level wat betekend dat ze nieuwe dingen kunnen doen en ergens beter in zullen worden. Hoe dit precies vormgegeven wordt werd mij niet helemaal duidelijk, maar het klinkt erg interessant en zal toch zeker weer een extra dimensie aan het spel geven.

De Sims

Als laatste wil ik het nog over de Sims hebben. Er zullen twee soorten Sims in De Sims Middeleeuwen te vinden zijn. Namelijk de 'Support Sims' en de 'HeldenSims'.

De 'Support Sims' zijn de Sims die eigenlijk alleen de stad op moeten vullen. Het zullen waarschijnlijk net zoiets als NPC's zijn zoals je in De Sims 3 ziet. Zonder deze Sims zou je stad namelijk wel erg leeg zijn, op de +/- 10 Sims na die bestuurbaar zijn bij het doen van opdrachten zou er dan namelijk niemand zijn. De Support Sims zijn er dus puur als opvulling en niet te besturen.

De 'HeldenSims' daarentegen zijn wel te besturen en zijn ook heel belangrijk. Met deze Sims doe je namelijk de opdrachten. Er zijn 10 beroepen in het spel en bij ieder beroep hoort één HeldenSim, deze kunnen altijd mannelijk of vrouwelijk zijn. De doktor en de priest zijn dus HeldenSims, net zoals de koning. Maar je bestuurd dus maar één tot maximaal drie HeldenSims tegelijkertijd. Deze HeldenSims kunnen dus ook ervaring opdoen na het voltooien van een opdracht en worden daardoor beter en krijgen nieuwe vaardigheden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

In De Sims Middeleeuwen zullen Sims niet ouder worden. Het zal weer zijn zoals in De Sims 1 ook het geval was. Baby's worden nog wel ouder, maar gaan niet voorbij de leeftijd van kind. Sims kunnen trouwens nog wel doodgaan, maar dan door ziekte. Niet van ouderdom. Ik vind dit wel jammer, maar ik denk niet dat het erg is. Het ouder worden van Sims zou namelijk alleen maar in de weg zitten. Als je HeldenSim eindelijk hoog level is zou hij/zij doodgaan aan ouderdom, dat zou zonde zijn.

Doordat je telkens verschillende Sims gebruikt bij de opdrachten, zou je zeggen dat je niet echt één Sim kan besturen. Maar mocht je dat willen dan kan dat nog steeds, zei het in mindere mate dan in De Sims 3. Je kan namelijk opdrachten doen waarbij je telkens alleen één bepaalde Sim gebruikt. Zo kan je toch nog een beetje het leven controleren van één Sim. Je Sims krijgen ook geld wanneer ze opdrachten voltooien, dat geld is alleen voor dat huishouden. Zo kan je, als je besluit telkens met dezelfde Sims te spelen, hun huis voorzien van vele spullen.

Mijn conclusie

Zoals ik al eerder aangaf in de preview ben ik echt een voorstander van het gebruik van het middeleeuwse tijdperk. Ik was dus ook blij verrast met dit spel. Het zag er gewoonweg goed uit en de sfeer van de middeleeuwen wordt naar mijn idee goed overgebracht.

Ik heb zeker het idee dat de opdrachten goed uit gaan pakken, beter dan in voorgaande Sims games met opdrachten. Er moet wel een grote variëteit gaan komen, maar ik denk dat het zeker met de verschillende missies die je kan doen wel goed zit. Toch vind ik het wel jammer dat bepaalde opdrachten een beetje te simpel worden gehouden, zoals het overnemen van een nieuw gebied gebeurt door op een speciale kaart te klikken en te wachten op een bericht of het wel of niet gelukt is. Ik zou daar graag meer controle op uitoefenen, maar dan zit ik wellicht bij De Sims Middeleeuwen ook niet aan het goede adres. Het is namelijk geen strategie spel.

Al met al ben ik razend enthousiast wat ik tot nu toe gezien heb en ik hoop er snel meer van te zien en het zelfs even te mogen spelen. Ik heb nu nog maar een erg vroege versie van De Sims Middeleeuwen gezien, dus het is nog even afwachten hoe het spel zich verder zal ontwikkelen. Maar ik heb er vertrouwen in dat het een leuk spel zal gaan worden.

Je kan alle nieuwe screenshots die we van EA gekregen hebben op deze pagina bekijken. Klik hier.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Uiteraard wil ik EA Nederland en dan Anita in het speciaal heel erg bedanken dat wij deze mogelijkheid voor de Preview van De Sims Middeleeuwen en Darkspore gekregen hebben.

Deze Preview is geschreven door Xelles
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

Re: De Sims Middeleeuwen Preview door Xelles

Kelvin schreef:Dit gaat hem worden. Maar zijn er eigenlijk vele gebouwen waar je toch in kan kijken?
Ja er zijn er redelijk wat. In ieder geval natuurlijk voor de 10 beroepen en dan nog een kasteel en waarschijnlijk nog wat andere gebouwen.

Maar hoeveel precies weet ik niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Claudia
Kantoorslaaf Kantoorslaaf
Berichten:
494
Lid geworden op:
vr 21 aug 2009, 11:52

Re: De Sims Middeleeuwen Preview door Xelles

Erg mooie preview Xelles, lijkt me echt geweldig om daarbij te mogen zijn.
Alleen ben ik een beetje bang dat je met de Sims Middeleeuwen het 'Spore effect' gaat krijgen, iedereen wil het hebben, maar na een paar maanden wordt het erg saai.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xelles
Beheerder Beheerder
Berichten:
5955
Lid geworden op:
zo 30 aug 2009, 23:54

Re: De Sims Middeleeuwen Preview door Xelles

Iedereen bedankt :)

Stiekem ben ik daar eigenlijk ook wel een beetje bang voor Claudia. Ik was best verbaasd om gisteren te horen dat het spel in Maart uit gaat komen. Toen ik er was, dat is ruim 9 maanden voor de release, leek het spel nog verre van af. Nu kan er in 9 maanden tijd natuurlijk behoorlijk wat veranderen en gebeuren. Maar als je nagaat dat een bedrijf zoals Blizzard er soms meer dan 3 jaar over doet een spel af te maken na de eerste aankondiging, vindt ik dit wel erg snel. Maargoed, we hebben nu pas de eerste beelden en informatie gehad. Het is afwachten wat er nog allemaal komen gaat en dan zullen we wel verder zien. Voor nu is mijn oordeel in ieder geval erg positief, van wat ik gezien heb dus :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
hiki
Grafschrift schrijver Grafschrift schrijver
Berichten:
23090
Lid geworden op:
wo 24 jun 2009, 19:11

Re: De Sims Middeleeuwen Preview door Xelles

king0fdisasters schreef:lijkt me vette game

maarja weer niet voor de xbox360
kan je geen klacht indienen:P bij EA van uhh maak is wat meer uitbreidingen voor de consoles ik sta echt te trappelen om een nieuwe sims:)
Op de gamescom 2010 is die vraag gesteld aan Rachel Bernstein: of er ook consoles versies komen. Antwoord: daar wordt wel aangedacht maar is nog niet besloten. Dat was afgelopen zomer.
Afbeelding

Weergave- en sorteeropties