Hoofdstuk 7
Jaren vliegen voorbij, levens veranderen en gevoelens vergaan, maar nog steeds, elke keer als ik dat nummer op de radio hoor, denk ik aan hem. Het gras kriebelt aan mijn vingers, er verschijnt een brede glimlach op mijn gezicht, die ook weer snel verdweind. Ik sleep mijn hand van achter mijn hoofd naar beneden toe, terwijl ik elk sprietje gras zachtjes streel.
De zomer is een prachtig jaargetij, de schitterende zon en dansende wolken in een helder blauwe hemel doen mij nooit vervelen. Het geluid van voetstappen klinkt, en met moeite trek ik mezelf overeind om te kijken wie er aan komt. “Iets te drinken, lieverd?” vraagt Stefan.
Ik knik, zet mijn handen op de grond, en veer mezelf overeind. Terwijl ik mijn jurkje schoonklop en evenwicht zoek door de hoge hakken, loop ik naar de voordeur. Ik zet mijn handen aan de deurknop, maar zonder dat ik kracht zet draait deze om. Ik wil gillen, maar zie net op tijd Anthony verschijnen.
“Anthony!” gil ik. Hij kijkt me eerst vragend aan, begint daarna te lachen, en ik doe automatisch mee. “Veel plezier!” roep ik hem na, als hij begint te rennen, op weg naar vrienden. Hij steekt zijn hand in de lucht, en maakt een bewegen die moet lijken op zwaaien. “Wat worden ze toch snel groot.” zucht ik. Terwijl ik nog een laatste blik werk op de dansende bladeren van de boom breng ik mezelf naar binnen toe.
De huiselijke sfeer omarmt me als een knuffel van Stefan. Vanessa zit aan haar huiswerk en Annelore kruipt heen en weer over de houten vloer. Het tikken van mijn schoenen galmt door het huis waarna een voor een alle hoofden op mij gericht worden. “Hoi mam!” zegt Vanessa optimistisch.
Toen Mitchell er nog was, was ze nog een kleine baby, mijn Vanessa Eliza de Bruijn. Ik zie nog steeds haar onschuldige lachje voor me, en voel nog steeds haar zachte handje in de mijne, alsof het gister allemaal gebeurde. Mijn ogen rollen de andere kant op en mijn blik beland op de spelende Annelore op de grond.
Niet veel later, later na de dood van mijn geliefde, kwam Stefan bij mij wonen, om me te steunen, en te helpen. Hij was een geweldige vader en een goede vriend voor Anthony. De avond dat alles klopte, toen hij mij vleide met witte rozen en me streelde als niemand anders deed, werd ik zwanger van mijn derde kindje, onze tweede dochter. Na negen prachtige maanden gaf ik leven aan Annelore Luna de Bruijn.
Anthony doet mij nog steeds pijn, zijn lach en ogen zijn als die van Mitchell en zijn wilde haren glanzen als de zijne. Elke keer als ik naar hem kijk, of met hem praat, kan ik wel huilen, net als bij het graf van Mitchell. Huilen van geluk, en huilen van verdriet. Regelmatig moet ik boos op hem worden, omdat hij zijn school gewoon negeerd. Hij heeft moeite met leren, en zal zijn examen ook maar halen met een 5.
Ik ga zitten op de bank, om makkelijker te kunnen nadenken over alles. Ik wriemel wat in mijn haar terwijl alles en iedereen op de achtergrond gewoon hun ding doen. Ik staar naar een zelfgemaakt schilderij op de muur. Anthony, hij heeft alleen maar oog voor kunst, en wil daar later ook zijn beroep van maken.
In tegenstelling tot Vanessa, gemiddeld staat ze een 10 op school. Ik zie haar driftig de vulling van de pen uitsmeren over het papier. Nadat ze van school komt begint ze meteen aan haar huiswerk, een baan die goed verdient is haar droom, geen moeder worden, geen kinderen, maar een goede baan. Ze staat op om haar huiswerk te vergelijken en na te kijken.
Ten slotte bekijk ik mijn laatste, maar niet allerminste dochter. Een slim en pienter meisje, met prachtige lange bruine haren. De slimste van de familie met een overdoses aan energie, leren lopen, praten en plassen was een eitje voor haar, terwijl de rest toch moeite moet doen iets te leren, en nu wil ze alleen nog maar meer. Ik zucht, buiten schijnt de zon vel op het asfalt, het is warm en klam.
De jaren die vliegen als vogels in de open lucht doen mij ook geen goed. Rimels vestigen zich in mijn gezicht, en dat geld ook voor Stefan. Omdat ik op oudere leeftijd zwanger ben geraakt zal ik al oudere zijn voordat Annelore ook maar tiener is. En hoe ik dat probleem, een van de vele, ga oplossen weet ik ook niet.
Nou mag ik niet klagen over mijn leven. Tuurlijk, ik heb het niet altijd even makkelijk gehad, maar dat betekent niet dat ik mijn hele leven een grote flop is. Ik til Annelore op en zet haar in de kinderstoel, die al minimaal 16 jaar oud is. Ik aai haar over haar ongeschuldige bolletje en trek vervolgens de koelkast open. Een koude wind stroomt de vloer over.
Minuten lang wandel ik heen en weer door de keuken, maar hoeveel passen ik ook zet, echt veel verder kom ik niet. De pannen borrelen en heet stoom verspreid zich door de lucht. Vanessa heeft hulp nodig met haar huiswerk en Annelore is moe en schreeuwt het uit.
“Vanessa, vraag het even aan Anthony wil je? Mama is bezig.” zeg ik kortaf, maar niet gemeen bedoelend als antwoord op haar vraag over wiskunde. Ik pak Annelore op en draag haar richting bed, en zodra ik ook maar uit de kamer ben staat Vanessa alweer voor mijn neus.
“Mam..” begint ze al zeurend. “Anthony is niet eens thuis, en papa is ook nog op zijn werk. Help me nou even!?”. Op dat moment breekt er iets in me, ik stuur Vanessa naar de hoek toe en begin te schreeuwen over van alles en nog wat. De woede loopt hoog op, ook al heb ik geen idee waarom. Het enige wat ik nog hoor is een snikkend geluid, van Vanessa. “Waarom deed ik dit?” vraag ik aan mezelf.
BELANGRIJK: Jullie lezers gaan vanaf nu beslissen wie van de kinderen de volgende 'stamhouder' moet gaan worden, het is een persoonlijke mening en daarom hebben jullie in deze, en gaan jullie in de komende update(s) kennis maken met de kinderen. Er is een poll toegevoegd met de namen van iedereen, dus vergeet niet te stemmen
! Je kan je stem altijd nog veranderen, als je van gedachten veranderd! PS: Laat wel nog even je mening achter over deze update
?