Hoofdstuk 2, Deel 3: Als tranen konden lachen

Het was vroeg in de morgen toen ik gerommel hoorde in de gang, even schrok ik op om eventuele rake klappen uit te kunnen delen als iemand besloten had om het huis binnen te dringen, maar al snel besefte ik dat het een bekende was. Ik hoorde hoe haar hakken een doordreunend getik maakten op de vloer en greep naar mijn hoofd. Het leek wel alsof ik ziek aan het worden was. Mijn keel brandde en ik hoorde mijn moeder zuchtend en steunend haar koffer over de vloer rollen. Onrustig dommelde ik weer in slaap.

"Felicity?!" haar snerpende stem liet me wakkerschrikken vanuit de droom die ik had. Het was een mooie, vredige droom en het was eeuwen geleden dat ik nog met een goed gevoel op was gestaan. Normaal was er alleen verdoofdheid, besef dat ik weer een nieuwe dag met ruzies tegemoet ging. Nu was er echter ook het inzicht dat ik met Louise af kon spreken en dat kon veel goed maken. Mijn moeder brulde nog eens dat ik op moest staan en dat ze het een rotzooi in huis vond.

Ze snauwde wat tegen me, waarbij iedere woord langs me heen zoefde zonder er ook maar aandacht aan besteed te hebben: ik had geen idee wat ze allemaal aan het blaten was. Ze trok haar gezicht in een boze grimas en er kroop een roffelde brom op uit haar keel, ze leek wel een opstartende auto. Ik maakte me gereed voor de genadeslag en neuriede een liedje om haar gemopper en geprotesteer te overstemmen.

Ik trok wat frisse kleren uit de kast en nam ze in mijn rechterhand mee, als ik zou treuzelen zou ze expres de badkamer bezet houden en dat was een grote ramp gezien de staat van mijn gezicht. Ik schoot langs haar heen en keek naar haar, ze zag er overrompeld uit en ik had er lol van dat ik haar bijna te slim af leek te zijn.
"Jaaaa?" zei ik poeslief, wetend dat het haar zou irriteren, voordat ik de badkamer inschoot en de deur opslot draaide. "Veilig," fluisterde ik zachtjes.

Ik smeerde mijn gezicht vol met make-up om de dikke wallen te verbergen en streek met mijn vingers over mijn wangen om de slaap er symbolisch vanaf te vegen. Ik hoorde hoe mijn moeder zich druk stond te maken voor de badkamer deur en bleef er met opzet net zo lang voorstaan tot ze mokkend afdroop. Dat had ze verdient, de bitch.

"Maak wat te eten voor me," snauwde ze zodra ze doorhad dat ik weer bereikbaar was en ze me weer als haar slaaf kon gebruiken.
"Gaat niet, ik moet naar school," zei ik naar waarheid. Dat pikte ze niet en ze liep naar me toe, ik was haar te snel af en snelde naar de voordeur waar ik door het raampje de schoolbus al aan zag komen. Saved by the bus, zullen we maar zeggen, hoewel ik echt geen zin had in een nieuwe schooldag. Weer vol flirten en vol gepreek en bovendien wist ik niet hoe ze over het feestje zouden praten... De rochel in mijn moeders keel liet me opschrikken, ik moest uitkijken anders kreeg ik nog een pak slaag ook.

Terwijl ik drie keer versierd werd, van talloze kanten roddels op me af kreeg gevuurd en terwijl Vivian riep 'dat ik er echt fabuleus uitzag' werkte mijn moeder achter haar laptop. Ze typte driftig - workaholic dat ze was - mailtjes naar haar klanten en plande nieuwe concerten, audities en andere grappenmakerij voor ze in. Ze lachte zelfvoldaan toen ze aan haar successen dacht en schrapte daarbij mij even uit haar leven.

Ze zocht soms ook naar een site waarvan ik niet wist wat het was, het was dan ook niet iets dat ze met mij besprak. Was het een datingsite? Ik kon alleen maar gissen, of het in haar geschiedenis opzoeken alleen dan moest ik eerst haar wachtwoord zien te kraken.
Ik zat in het klaslokaal toen mijn oog viel op de computerhunk - jawel, jongens kunnen en slim zijn en er goed uitzien op onze school - van de school: Zane.
"Hee," knoopte ik een gesprek met hem aan en al vlug had ik hem zo ver om me te helpen achter mijn moeder's wachtwoord te komen.

Daarna belde ik Louise op die vandaag niet op school was omdat ze een zomerfotoshoot had, wat ik nogal optimistisch vond maar dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik geen topfotograaf was, en vertelde haar over mijn plan. Het was een naaistreek, dat wist ik, maar mijn moeder voerde constant naaistreken bij mij uit, dus waarom zou ik het niet doen? We spraken af in de schommelweide om bij te kletsen en ik liet me vallen op het bankje van de schommel.

Glimlachend keek ik over het park heen, richting de barre boze stad die een bruisend nachtleven in zich had waar ik nog amper deel van was geweest. Vandaag was best een mooie dag, het zonnetje priemde tussen de wolken door, de kinderen speelden in de zakband en mijn moeder verpestte bovendien mijn uitzicht niet. Alleen Louise bleef wel lang weg, ik zat al een halfuur zachtjes heen en weer te wiegen voor ze aan kwam lopen.

"Sorry," zei ze verontschuldigend en ik schudde mijn hoofd om te laten merken dat ik het niet erg vond, "de shoot liep nogal uit." Ze droeg haar sportkleren en ik nam aan dat dat was omdat ze dan zo snel mogelijk klaar was om naar mij toe te komen.
"Hoe is het met je?" vroeg ze zodra ze mijn blik af zag dwalen naar een jongen die in de verte liep. Heel even dacht ik hem te herkennen maar toen hij dichterbij kwam leek hij me toch onbekend.

"Vandaag wel oké." Ik haalde mijn schouders op, ik wilde haar eigenlijk niet vertellen dat ik het liefst hier rond bleef hangen om mijn moeder niet onder ogen te komen, maar ik hoefde de twijfels niet te denken of ze vroeg er zelf al naar.
"En met je moeder? Is ze al weer thuis?" Haar stem bevatte een spoortje medeleven maar ik nergeerde het want ik hield niet van medelijden.
"Ja. Vanochtend, ik heb verder niets van haar gemerkt." Loog ik, maar ze prikte er vluchtig doorheen.

"Deed ze weer moeilijk?" Ze glimlachte bemoedigend maar het maakte me alleen maar meer van streek. Soms wilde ik haar zo graag alles vertellen, alles wat er de afgelopen zeventien jaar was gebeurd, alles dat mij had gemaakt tot het meisje dat ik nu was. Dan wilde ik alles opbiechten, in haar armen vallen en snikken dat het allemaal zo 'klote' was. De tranen welden in mijn ooghoeken op toen ik naar haar glimlachende gezicht keek. Ik knikte en drukte alle emoties weg. Niet nu, niet vandaag, beet ik mezelf toe.

"Hoe ging je shoot?" Vroeg ik, puur om haar van het onderwerp af te leiden in de hoop dat ik me misschien zou kunnen beheersen. Ik wist niet waar het door kwam maar ik was echt een emotioneel wrak sinds gisteren.
"Leuk!" reageerde ze enthousiast. Louise was een fantastische vriendin, ze was altijd zo enthousiast om de kleinste dingen, wijs en bovendien ook nog erg eerlijk.
"Mooi!" haar enthousiasme spoorde me aan om mijn gevoelens te vergeten en ik speelde het spelletje zonder mokken mee.
"Leuke bikini's aangehad?" ik grinnikte, ze schudde haar hoofd en mimede 'naakt' met haar lippen.

Ik giechelde, "leuke fotograaf dan?" zei ik met opgetrokken wenkbrauwen en ze porde me in mijn zij maar lachte er wel bij.
"Mwah, hij was een beetje oud. Maar ik wilde je eigenlijk nog iets vragen..." Ze stopte halverwege haar zin en keek me met grote ogen aan, ik knipperde heftig om de vraag die in mijn hoofd opkwam weg te drukken en staarde haar verstijfd aan. Daarna knikte ik.
"Waarom drink je eigenlijk zoveel?" De spanning tussen ons was voelbaar en ik het was alsof iemand een hand om mijn keel legde en hem steeds strakker vastpakte, ik piepte.
En, wat is haar antwoord? En welke site bezoekt haar moeder? Is het een datingsite die haar misschien weer een normaal leven kan geven? Wat denken jullie?