Sims Nieuws

Sims Nieuws Forum

Je kunt gewoon niet zonder!

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Om automatische berichten te voorkomen, vereist dit forum dat je een bevestigingscode invult. De code is weergegeven in de afbeelding die je hieronder kan zien. Als je visueel gehandicapt bent en de code niet kan lezen, neem dan contact op met de beheerder.

Bevestigingscode

Voer de code exact in zoals deze weergegeven wordt. Alle letters zijn hoofdlettergevoelig.

Smilies

Bekijk meer smilies

  • BBCode staat AAN
  • [img] staat AAN
  • [flash] staat UIT
  • [url] staat AAN
  • Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten

Opties

Voorafgaande berichten: Verslag livechat 9 oktober [ Weergave uitklappen ]

Verslag livechat 9 oktober

9 Oktober was het eindelijk zover, een livechat over Simcity. In deze video worden de basisbeginselen van Simcity kort uitgelegd en aan het einde van deze demo was er veel ruimte voor vragen. Natuurlijk heeft Simsnieuws hiervan een verslag gemaakt, ditmaal van Snateraar zijn hand!

Afbeelding

Als hij een plekje in de regio kiest kun je zien dat je uit verschillende plekken kunt kiezen en niet in een rasterpatroon je steden bouwen zoals in SimCity 4. Er zijn veel verschillende typen wegen. Bijvoorbeeld tweebaanswegen, vierbaanswegen en hoofdstraten. Alle gebouwen moeten aan wegen vast zitten. Het aanleggen van wegen ziet er erg simpel uit, namelijk gewoon klikken en slepen.
Hetzelfde geldt voor de verschillende zones (wonen, commercie, industrie) die je kunt aanleggen.
Binnen een paar tellen heeft hij al een woonwijkje aangelegd. Zoals we al weten heeft deze versie van SimCity nu ook bochtige wegen en dat ziet er erg mooi uit! Het is erg leuk om te zien hoe de huizen gebouwd worden. Eerst komen de landmeters kijken of alles in orde is en niet lang daarna arriveren de eerste bouwvakkers. Later is er te zien dat er een verhuiswagen aan komt rijden waar je Sims uit ziet komen en je ze hun nieuwe huizen ziet binnengaan.

Nu die Sims er zijn, moeten we ze natuurlijk wel laten blijven. Sims willen twee dingen; geld en geluk. Geld krijgen ze binnen door ergens te werken, dus we kunnen maar beter wat banen creëren door middel van industrie. Een paar klikjes met de zone-tool en er wordt een industrieterrein aangelegd. Niet veel later zijn de eerste Sims op weg naar hun werk, waarbij er hier en daar wat kleine files bij stoplichten ontstaan. Je ziet hoe de ontwikkelaar zijn muis boven een auto houdt en je ziet dat je per auto kunt zien wie het is, wat hij/zij denkt, waar hij/zij woont en wat zijn/haar bestemming is. SimCity is dus duidelijk heel gedetailleerd en het motto klopt daarom ook zeker; "What You See is What You Sim" oftewel alles wat je doet is zichtbaar in het spel.

Afbeelding

Als Sims hun eerste salaris binnen hebben, moeten ze er iets mee kunnen doen. Daarom worden er wat winkels aangelegd. Winkels geven niet alleen je Sims iets om geld aan uit te geven, op de een of andere manier trekken ze ook toeristen aan. Ondertussen is er behoefte aan energie ontstaan. Er wordt een windmolen geplaatst, want dit is goedkoop en geeft genoeg stroom voor een klein stadje. Als je een windmolen plaatst kun je op de informatiekaart zien of het op het elektriciteitsnet aansluit en ook waar de meeste wind is zodat hij niet stil komt te staan. In het filmpje is ook te zien dat je het gebouw kunt selecteren en upgrades kan geven. Je kunt dus ook meer windmolens op het windmolenpark terrein neerzetten voor wat meer energie. Nadat de windcentrale is geplaatst en geüpgraded, wordt het avond in SimCity. Het wordt donker, lampen gaan één voor één aan en Sims gaan naar huis.

Onderin het scherm is er een knipperend icoontje te zien. Dit geeft aan dat je Sims iets nodig hebben. In dit geval hebben ze water nodig. Op de waterkaart is erg overzichtelijk te zien waar het meeste water zit. Het mooie hieraan is dat de stad nog steeds te zien is, zodat je weet waar je je watertorens het beste kunt plaatsen. Ook is het zichtbaar hoe erg het water vervuild is. In het waterscherm zijn er twee dingen te zien; een watertoren en iets wat niet genoemd wordt, maar ik vermoed dat dat een waterzuivering is.

Afbeelding

In een ander informatiescherm is er te zien hoeveel rioleringsafval wordt geproduceerd.
Een goedkope maar smerige manier om van het afval af te komen is door het te dumpen op een afgelegen stuk land, het liefst ver van de stad. En je moet je afvalverwerking zeker niet naast je watervoorziening plaatsen. Vervuild grondwater wordt namelijk zo weer opgezogen door de waterpomp en krijgen je Sims dus bruin water uit de kraan, waar je Sims zelfs ziek van kunnen worden. Doordat er nu ook een vuilnisbelt staat, rijden er vuilniswagens door je stad. Als zo'n vuilniswagen vol raakt, wat je kunt zien als je hem selecteert, zal de wagen terugrijden naar de vuilnisbelt, alles dumpen en weer overnieuw beginnen.

Afbeelding

Als er een politiebureau wordt gebouwd, is er op de aangelegen wegen een kleur te zien. Dit geeft aan waar er gepatrouilleerd wordt, en hoe goed. Hoe groener hoe beter.

Afbeelding

De stad is nu al flink gegroeid en alle basisbehoeften zijn aanwezig. Nu gaan we de eerste stappen richting de casino's zetten. We kunnen niet meteen half Las Vegas neerzetten, want we moeten klein beginnen.

Afbeelding

Weer zijn er verschillende types casino's die elk voor een andere klasse het beste werken. Zo zijn er gokhuizen voor de wat armere Sims, casino's voor de middenklasse en gokpaleizen voor de rijkste Sims. Nu plaatsen we maar een klein gokhuis, want als we willen groeien zullen we eerst wat toeristen moeten aantrekken. Over de regionale weg komen wel wat toeristen, maar bij lange na niet genoeg.

Omdat er toch al een spoorlijn door de regio loopt kunnen we ons daar net zo goed op aansluiten.
Er is te zien hoe er een spoorlijn aangelegd wordt. Dit ziet er wel erg gek uit, want de nieuwe spoorlijn staat haaks op de oude en treinen moeten dus een bocht van 90º maken willen ze er komen. Dit zal vast wel verbeterd worden aangezien het spel nog lang niet af is. Als de eerste trein arriveert, komt er een figuurlijke tsunami aan toeristen bij het station aanspoelen.
Ze lopen bijna allemaal het casino in, wat meteen een leuk zakcentje voor de stad oplevert. Volgens de ontwerper: "No matter how much you do, there's always new things to try."

Hier eindigt het gameplayfilmpje en gaan we terug naar Kip Katsarelis. Samen met een producer genaamd George beantwoordt hij nu wat vragen van SimCity fans, gesteld door Ian Fox van Simtropolis, een bekende SimCity fansite.

Vraag 1: "Nu jullie het spel eindelijk hebben laten zien, kunnen jullie ons vertellen hoe groot steden zijn?"

Kip Katsarelis(KK): "We krijgen hier veel vragen over. In SimCity zijn alle steden 2 bij 2 kilometer, dus net zo groot als een middelgrote stad in SimCity 4.
Omdat dit redelijk klein is hebben we meer gefocust op de details in het spel en op de interactie met de regio.
"

Hij laat zien dat een stad enorm gedetailleerd is, want in fabrieken kunnen ongelukken gebeuren waardoor je Sims naar het ziekenhuis moeten. Dit is makkelijk op te lossen door een ziekenhuis te plaatsen. Elk 'ploppable' gebouw dat er is is aan te passen. Je kunt dus bijvoorbeeld een garage voor ambulances bouwen, meer ziekenhuisbedden, etc.

Ian Fox(IF): "Een verschil wat ik zie is dat je hier upgrades op het ziekenhuis zelf kunt doen. In SimCity 4 moest je, als je het wilde upgraden, het ziekenhuis slopen en vervangen door een groter ziekenhuis."
George: "Je kunt ook bepalen hoe het ziekenhuis eruitziet, je hoeft niet alles op een van tevoren vastgestelde plek te plaatsen. Je kunt doen wat je wil.
"

Vraag 2: "SimCity is in de eerdere delen alleen maar single-player geweest. In de nieuwe SimCity is er opeens ook multiplayer. Waarom doen jullie dit?"

KK: "We hebben deze game vanaf het begin voor multiplayer gemaakt. Als je in je stad uitzoomt naar de regio kun je zien dat je niet de enige bent in de regio. Je kunt vrienden uitnodigen, met andere regio's meespelen en grondstoffen en afval verhandelen. Je kunt zelfs geld geven aan andere steden. Een ander voordeel is dat meerdere steden kunnen samenwerken aan 'Grote Werken'. Mijn favoriet is het internationale vliegveld, wat toeristen naar je regio trekt, waardoor niet alleen jij maar ook andere steden meer geld binnenhalen. Je speelt dus op een veel groter gebied dan alleen je stad."

Vraag 3: "Multiplayer is wel leuk en aardig, maar wat als mensen alleen willen spelen?"

George: "Voor alle spelers die alleen willen spelen; je kunt hele regio's in je eentje besturen en dus alle steden daarin. Zelfs als je alleen speelt kun je nog meedoen aan de multiplayer-dingen zoals scoreborden en wereldwijde uitdagingen."

Vraag 4: "Jullie hadden het al eerder over Grote Werken en ik wilde weten of het mogelijk is om alleen met steden die jij bestuurt Grote Werken te voltooien."

George: "Dat kan zeker. Aangezien je alle steden in een regio kunt besturen, kun je die steden laten samenwerken."

Vraag 5: "Landschapsaanpassingen. Waarom zijn deze er uitgehaald?"

KK: "We wilden het je niet te makkelijk maken. We zien steden als een soort puzzel, waarin je zonder hulp moet uitvogelen hoe je het beste je gebouwen kunt plaatsen. Er zijn nog wel landschapsaanpassingen, maar deze zijn op een meer realistische manier gemaakt. Zo snijden wegen door het landschap en passen waar nodig het terrein aan zodat de weg er mooi overheen loopt."

Vraag 6: "Is er wel water in het spel? In de conceptarts die jullie geplaatst hebben heb ik nog geen rivier of zee gezien."

George: "Er is zeker water in het spel, en het ziet er fantastisch uit. Er zijn ook kliffen en heuvels, en je kunt dit spel in principe spelen zoals je wilt. De stad en het terrein geven je daartoe ook meer mogelijkheden."

KK: "Ik heb ook nog nooit een SimCity-spel gezien zonder water, dus ik heb geen idee hoe dat zou werken."

Vraag 7: "Als ik multiplayer speel, heeft mijn stad dan nadelen van mijn buurman, zoals vervuiling en misdaad?"

KK: "We weten dat onze spelers soms wat kwaadaardig zijn en soms dus smerige steden bouwen, deze vervuiling verspreidt zich over de regio. Hetzelfde geldt voor criminaliteit."

IF: "Dus misschien is het handig om met mensen te spelen die je kunt vertrouwen."

Vraag 8: "Wat als iemand in je regio van de ene op de andere dag stopt met spelen?"

KK: "Het is een gesynchroniseerd spel, dus zelfs als iemand een paar uur offline is of gewoon compleet stopt, blijft de stad van die speler doorgaan. Er zal natuurlijk niks nieuws worden gebouwd, maar als je er energie koopt zal dat gewoon door blijven gaan. Als iemand zijn stad compleet verlaat kun je deze stad overnemen. Dit is wel een leuke optie, want zo kunnen spelers de steden die ze maken delen met anderen en misschien zelfs hun eigen scenario's maken."

Vraag 9: "Komen er metrolijnen, schepen en veerboten?"

George: "Er komen zeker schepen, maar geen metro. Je kunt bussen, treinen, vliegtuigen en meer zo in je stad plaatsen. Laten we een busstation neerzetten en kijken wat er gebeurt. Als we het busstation gebouwd hebben, en wat garages op het terrein hebben geplaatst, moeten we bushaltes neerzetten. Op de informatiekaart is te zien hoe groot het bereik van bushaltes is.
Je ziet dat het transportsysteem best diep gaat. Sims zoeken dan ook de snelste route van A naar B, waarbij ze het beste beschikbare transportmiddel gebruiken.
"

Vraag 10: "Wanneer komt de Bètaversie?"

KK: "Je kunt naar SimCity.com gaan om je te registreren, maar verder is er nog geen nieuws over."

IF: "Er is bijna geen tijd meer, maar we gaan één live-vraag doen."

Vraag 11: "Het spel ziet er uit alsof het erg simpel is. SimCity 4 zag er veel complexer uit."

KK: "De simulatie is zeker diep en complex. Het is alleen zo gemaakt dat het er simpel uitziet en gemakkelijk te begrijpen is. Op de informatiekaart laat George ons zien dat je nu heel makkelijk en overzichtelijk informatie kunt zien."

Op het scherm is een interactieve grafiek te zien, met balkjes van verschillende hoogtes boven elk gebouw.

KK: "Dit is allemaal een real-time infographic, dus je kunt in real-time zien wat je Sims doen en waar ze zijn. Dit werkt hetzelfde voor al onze infokaarten, dus je kunt alle informatie enorm gedetailleerd weergeven."

Afbeelding

Even later laat George zien wat er gebeurt als er meteoren op de stad vallen. Je hoort een sirene, er verschijnt een 'Breaking News'-icoontje op het scherm over meteoren, en niet veel laten beginnen er wat stofdeeltjes te vallen die net voor de grond opbranden. Dit is natuurlijk nog niet alles. Een aantal stofdeeltjes later komen er opeens gigantische vuurbollen in beeld, die binnen de kortste keren hele stadswijken wegvagen... Je hoort gillende Sims, je ziet brandende gebouwen en wegvluchtende auto's.

Bovenin het scherm verschijnt er een ander bericht. Er staat dat de brandweermannen van een andere stad willen helpen met blussen. Dus als je in het begin van het spel brandweermannen te kort komt kun je er misschien een paar van een andere stad lenen!

Terug naar Lucy Bradshaw.
Ze bedankt de modders en community voor het levend houden van SimCity 4 voor bijna 10 jaar.

Omhoog