De schemer viel al snel in en dat betekende dat de wedstrijd waar ik toch niet erg veel voor had kunnen trainen, er nu echt aan zou komen. Als warming-up besloot ik met Tabbe er heen te rijden in plaats van met een gehuurde trailer te gaan en ik duwde zijn hoofdstel om. Het was niet ideaal om 's avonds pas te moeten maar mijn dag was pas vier uurtjes begonnen dus heel veel merkte ik er niet van.

Bij de manege aangekomen plantte ik mezelf voor de grote staldeuren die naar de binnenbak leidden. Ik wreef het beestje in zijn hals en haalde mijn vingers door zijn manen. "We gaan dit doen hè? We're so gonna win this." Tabbe hinnikte braaf, alsof hij ooit anders zou doen dan mij een eer bewijzen en ik spoorde hem aan om naar binnen te lopen.

Het leek een eeuwigheid te duren voor ze aankondigden wie de winnaar van de dressuurwedstrijd was. Het leek niet alleen zo lang te duren, zo lang duurde het ook werkelijk. Er was iets fout gegaan in de puntentelling en daarom moest alles nog een keer opnieuw gedaan worden. Ik kon de zenuwen die door mijn aderen gierden bijna niet controleren.
"En de winnaar is... Tabbe met Marlou Xanders! Deze jongedame heeft bewezen dat..." de rest van de zin hoorde ik al niet eens meer. Het enige wat ik zag was roem en dollartekens in mijn ogen, omdat het betekende dat ik nu van mijn geldzorgen af zou zijn. Ik glom van trots toen ik om elf uur 's avonds weer op de stoep stond.

Totdat... Werkelijk waar, was toeval met het lot aan het spelen geweest en hadden ze soms gewed wie van de twee mijn leven het zuurst kon maken? Mijn gezicht vertrok in een pijnlijke grimas zodra ik zag wie er voor de manege in alle glorie naar de sterren stond te kijken. Zou hij de wedstrijd gezien hebben? Zou hij hier zijn geweest omdat hij mij wilde zien? Ik kon me niet herinneren dat ik de wedstrijd had genoemd gisteravond.

Hij stond daar zo nietsvermoedend terwijl ik de schrik van mijn leven kreeg nu ik hem zag. Moest ik naar hem toe gaan? Goed maken wat ik hem eigenlijk verschuldigd was? Iets in me zei dat ik het beste naar huis kon gaan en de boel een beetje moest laten bezinken. Maar iets in me dat veel meer kracht bezat kon de drang om naar hem te kijken, hem te willen ruiken en te willen proeven, niet goed onderdrukken. En dus stapte ik, mijn hart volgend, van Tabbe af.

"Hee," zei ik en de stilte die rondom de manege was neergestreken werd tastbaar, bijna pijnlijk kil.
"Hoi," zijn stem klonk nog steeds donker en verwarmend maar het had iets hards, iets met afkeer gekregen.
"Heb je de wedstrijd gezien?" Heel lichtjes bewoog hij zijn hoofd op en neer.
"Je bent goed. Tabbe is een mooi beest," zei hij, en het streelde mijn hart dat hij dat ondanks alles toch nog wilde zeggen.
"Ik ben misschien goed in rijden, ik ben niet goed in relaties. Ik bedoel, niet dat we een relatie hebben. Niet op die manier. Maar, ik bedoel, ja, ik praat te veel onzin hè?" Ik liet mijn schouders zakken.

"Je bedoelt?" Zei hij, waarmee hij met andere woorden vroeg wat voor punt ik nu precies probeerde te maken.
"Ik, ik... ik weet het niet," zei ik en ik maakte wilde gebaren met mijn armen waarbij ik ze uiteindelijk los liet alsof ik wilde zeggen: 'Zie dit is wat voor sukkel ik ben.'
"Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt," zei hij en hij raakte eventjes mijn wang aan. Met nieuwsgierige ogen keek ik naar hem op.
"Dat maakt je gek hè?" Hij grijnsde ondeugend voor ik al een antwoord kon geven.
Speciaal voor jullie nog een extra upje (stiekem omdat ik verder in het verhaal wil, haha).